קטאר שוקלת להפסיק את תפקידה כמתווכת: "פוליטיקאים מנצלים אותנו למטרותיהם"

ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני הודיע כי מדינתו "בוחנת מחדש את מעמדה כמתווכת בין ישראל לעזה" • לדבריו, "היו לנו מגעים נרחבים עם טהרן ועם וושינגטון כדי להכיל כל הסלמה - אנחנו שומעים מכל הגורמים באזור שהם לא רוצים מלחמה"

ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבדול רחמן בן ג'סים אל ת'אני. צילום: רויטרס

קטאר בוחנת מחדש את תפקידה כמתווכת בין ישראל לחמאס בעסקה לשחרור חטופים, משום שתפקידה כמתווכת "מנוצל לרעה על ידי פוליטיקאים מסוימים למטרותיהם הפרטיות". כך אמר ראש ממשלת האמירות מוחמד א-ת'אני במסיבת עיתונאים עם עמיתו שר החוץ הטורקי חדקאן פידאן.

פגישת אמיר קטאר ומזכיר המדינה האמריקני (ארכיון) // רויטרס

עוד הוסיף: "היו לנו מגעים נרחבים עם טהרן ועם וושינגטון כדי להכיל כל הסלמה," אמרו לרויטרס. "אנחנו שומעים מכל הגורמים באזור שהם לא רוצים מלחמה. הדרך הטובה ביותר לצמצם את ההסלמה באזור היא לעצור את המלחמה בעזה".

המהלך הקטארי מגיע גם על רקע ביקורת שנשמעה בארה"ב נגד הנסיכות. בין התוקפים אותה היה חבר הקונגרס הדמוקרטי הבכיר סטני הוייר, אשר אמר אתמול כי קטאר לא מצליחה להפעיל את הלחץ הנדרש על חמאס ולכן על ארה"ב להעריך מחדש את יחסיה עם קטאר.

בה בעת, שר הכלכלה ניר ברקת אמר כי "קטאר בלחץ מכך שפרצופה האמיתי כמדינה מסוכנת ותומכת טרור נחשף לעיני העולם. קטאר מממנת את חמאס ונותנת מקלט מדיני לראשי ארגון הטרור בשטחה, לכן אין פלא שהיא שותפה להכשלת המגעים לשחרור החטופים ולהאשמת ישראל. מצד שני, קטאר משקיעה מיליארדים בלקנות דעת קהל בארה״ב ולהפיץ את דיבתה של ישראל במסווה של מדינה נייטרלית. מדובר בזאב בעור של כבש. על העולם להכריז על קטאר מדינת טרור ולבודד אותה - בדיוק כמו איראן״.

מנצלים לרעה את המתווכחת?

בדיווח לא נמסרו אילו פוליטיקאים בדיוק "ניצל לרעה" את קטאר, אך בחודשים האחרונים תקפה דוחא במספר הזדמנויות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובמקביל ספגה ביקורת ממנו ומשרים רבים בממשלה. מבקרי קטאר טענו כי היא אינה מתווכת הוגנת, מאחר שהיא מקיימת קשרים הדוקים עם חמאס ואחראית למימונו. בקטאר האשימו מנגד כי המימון לחמאס ניתן בהסכמה ישראלית, ואף לבקשת נתניהו.

תקיפות צה"ל ברצועה, הבוקר, צילום: אי.פי.אי

בצל סירוב ארגון הטרור חמאס להצעה האמריקנית לעסקת חטופים, דיפלומט ערבי בכיר אמר לרשת NBC מוקדם יותר כי המו"מ "כמעט קפא לחלוטין".

גורם בהנהגת ארגון הטרור טען ב"אל-ג'זירה" כי "הצגנו חזון לעסקה בהתבסס על המתווה של המתווכות, כולל ארה"ב, על סמך מתווה פסגת פריז השנייה", אך המתווה האמריקני "אימץ במלואו את העמדה הישראלית". "התנהגות אמריקנית זו לא תביא לעסקה, אלא תגביר את מצב ההסלמה ועוד שפיכות דמים", אמר.

תיעוד חדש וקשה מחטיפתו של ירדן ביבס אשר מוחזק בשבי חמאס

אל ת'אני הוסיף כי "המשא ומתן על הפסקת האש בעזה נמצא במצב רגיש", והאשים את ישראל ב"בענישה קולקטיבית ברצועה והסלמה בגדה המערבית". "לא ניתן לאפשר למדיניות המצור וההרעבה נגד הפלשתינים להימשך," הזהיר וקרא לכל הצדדים "להפחית את ההסלמה".

"קטאר מהווה איום גדול לשלום העולם"

נזכיר כי דובר משרד החוץ הקטארי מאג'ד אל-אנסארי פרסם הודעה זועמת נגד שר הכלכלה ניר ברקת מוקדם יותר החודש, ב-5 באפריל. בהודעה כתב הדובר כי מדובר ב"עוד פוליטיקאי רודף כותרות בישראל, שתוקף את קטאר כאמצעי לקידום עתידו הפוליטי שלו".

ההרס ברצועה, היום, צילום: אי.פי.אי

ההודעה הגיעה אחרי שברקת טען בראיון לרשת "בלומברג" כי קטאר מהווה "איום גדול לשלום העולם", ו"זאב בעור של כבש". עוד אמר שר הכלכלה כי הוא לא סומך על הקטארים בתור מתווכים, אלא על מצרים שאיתה לישראל יש הסכם שלום. הוא הזכיר, בין היתר, כי קטאר מארחת את הנהגת ארגון הטרור חמאס בשטחה ב"גן עדן בטוח".

ביום שני גורמים מדיניים בכירים חשפו את התשובה שקיבלו המתווכות לעסקת חטופים מחמאס. ארגון הטרור מסכים כעת לשחרר פחות ממחצית ממספר החטופים עליו דובר עד כה - כלומר, פחות מ-20 חטופים - בששת השבועות הראשונים של העסקה. בתמורה דורש חמאס גם את הגדלת מספר האסירים ביטחוניים עבור כל חטוף באופן דרמטי - ובהם רבי-מחבלים שעליהם נגזרו מאסרי עולם בבתי הכלא הישראליים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר