מהעסקה שנכשלה ועד התגובה לאיראן: ישראל בצומת דרכים שיקבע את עתידה

שר בקבינט: "תגובת חמאס הופכת את העסקה לבלתי אפשרית" • מצרים לא תוכל לסרב לפעולה ברפיח • עוצמת התגובה לאיראן חשובה • ותושבי הצפון? הם בהשהיה שסופה לא נראה

לחזור בכוחות גדולים לרצועה. חיילים בעזה. צילום: דובר צה"ל

ימים ספורים לפני ליל הסדר, חצי שנה אחרי מתקפת הפתע של חמאס וימים לאחר המתקפה מאיראן - ארבע סוגיות־קושיות מדיניות מונחות לפתחם של מקבלי ההחלטות. הביצועים יקבעו את עתידה של ישראל במזרח התיכון עשורים קדימה.

סוגיית הרשע - חמאס

אחרי שהוליך את ישראל והמתווכות שולל במשך שבועות ארוכים בנוגע לאפשרות לעסקה לשחרור חטופים, ארגון הטרור תאב הדם העביר הצעה לכניעתה הרשמית של ישראל במלחמה. אתמול נחשף כי חמאס מציע כעת לשחרר פחות מ־20 חטופים בתמורה לשישה שבועות של הפסקת אש מצידה של ישראל. כדי להמשיך בעסקה הוא דורש התחייבויות וערבויות של המתווכות לכך שישראל תיסוג מעזה ותסיים את המלחמה.

צפו בתיעוד: פעילות הקומנדו בשכונת חמד בעזה // דובר צה"ל

בתמורה לאותם 20 חטופים דורש חמאס שחרור של אסירי עולם ומחבלים במספרים גבוהים ממה שהציעה ישראל לכתחילה. כמו כן, בבסיס הדרישה החדשה הוצבה נסיגת הכוחות כבר בשלב הראשון, וכן מעבר חופשי של פלשתינים לצפון הרצועה - מה ששום גורם ישראלי לא מוכן לאפשר. מדובר הלכה למעשה בתנאים לכניעת ישראל.

"תגובת חמאס למתווכות הופכת את העסקה לבלתי אפשרית", אמר ל"ישראל היום" גורם בקבינט. לדבריו, "אף אחד מחברי הקבינט, כולל ראשי המשלחת לקהיר, לא מוכנים להיענות לדרישות חמאס החדשות".

האם כעת הלחץ מהבית הלבן יופנה סוף־סוף כלפי מי שתקף, רצח, שרף ואנס יותר מאלף ישראלים ביום אחד וחטף עוד עשרות?

הסוגיה המושהית - רפיח

משנראה שישראל לא תוכל להיענות לדרישות חמאס כשהמתווכות רואות מצידן את סרבנות ארגון הטרור - נסללה הדרך להשלמת הפעולה ברפיח. באיחור ניכר של שבועות ארוכים נדרשת ישראל להחזיר את צה"ל בכוחות גדולים לרצועה כדי שהם יסייעו בפינוי האזרחים למרכז הרצועה וצפונה ולאחר מכן למוטט את הגדודים שנותרו ברפיח. גם מצרים, שהיתה הפטרון לסבב השיחות האחרון וקיבלה מישראל הן מוחלט לדרישות שהיה קשה להיענות להן בקבינט המורחב, לא תוכל לסרב לביצוע הישראלי סמוך לגבולה. אם כעת ישראל מרכזת מאמץ בתגובה לאיראן, האם רפיח עשויה לסבול דיחוי נוסף?

תיעוד: צה"ל ושב"כ חיסלו מפקד במחלקת המבצעים של מרחב רפיח // דובר צה"ל

הסוגיה המתוחה - איראן

החוליה הנוספת בשרשרת ההחלטות ואולי גם הקריטית יותר ניצבת כעת לפתחם של מקבלי ההחלטות. סביב שולחן קבינט המלחמה יש תמימות דעים בסוגיית התגובה, אך לא באשר לעוצמתה או לתזמון שלה. איראן תקפה את ישראל לראשונה משטחה עם מאות טילים וכטב"מים - אם ישראל לא תגיב היא מאפשרת למשוואה חדשה להתקיים. חרף הלחצים האמריקניים להימנע מהסלמה רבתי באזור - קברניטי המדינה נדרשים קודם כל להבטחת עתידה. השאלות הפתוחות הן: עוצמת התקיפה, כאמור בעוד גנץ ואיזנקוט רצו תגובה מהירה אך סמלית, נתניהו וגלנט תומכים בתקיפה עוצמתית. השארת משטר האייתוללות במתח תורמת גם היא להבסתו, מעריכים בישראל. עם זאת: מתי תגיע התגובה?

הסוגיה שנשארה – הצפון

השאלה שנותרה פתוחה יותר מדי זמן יחד עם אלפי אזרחים שלא יכולים לחזור לביתם בלי פתרון צבאי. בעוד ישראל מקצה כוחות לעזה, ואולי לפעולת תגמול אפשרית באיראן - החזרת הביטחון לצפון הופכת להיות המשימה האחרונה בשרשרת המשימות של הצבא והממשלה.

צה"ל תקף מבנים צבאיים של חיזבאללה בשטח לבנון // דובר צה"ל

את ליל הסדר תושבי גבול הצפון לא יעשו בבתים, אך האם יזכו לחגוג את חג השבועות בבית, או את ראש השנה?

בעוד ישראל מקצה כוחות לעזה, ואולי לפעולה באיראן - החזרת הביטחון לצפון הארץ הופכת להיות המשימה האחרונה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר