השיחות בקטאר: ראשי המשלחת הונחו ב"קווים האדומים" למשא ומתן לאחר הדיון שהתקיים בקבינט

חשש לעיכוב במגעים: גורם ישראלי אמר כי הסבב עשוי להימשך עד שבועיים לכל המאוחר • המשלחת בהובלת ראש המוסד נחתה בדוחא, ללא ראש השב"כ • בין הנקודות במחלוקת העמוקה שיעלו לדיון בימים הקרובים בין ישראל לחמאס באמצעות המתווכות - דרישת ארגון הטרור לנסיגת כוחות צה"ל וזהות המחבלים המשוחררים

ראש ממשלת קטאר וראש המוסד דדי ברנע . צילום: רויטרס, אורן בן חקון

הערוץ המצרי "אל־ר'ד" דיווח כי המשלחת הישראלית בהובלת ראש המוסד הגיעה היום (שני) לדוחא. לפי הערוץ, המשלחת כללה גם את האלוף ניצן אלון, אך לא את ראש המוסד רונן בר.

עד לפגישה עם הקבינט והכרזה על מתווה ישראלי: משפחות חטופים לנות סמוך לקריה // צילום: משה בן שמחון

בה בעת, "הוול סטריט ג'ורנל" פרסם כי מתווכים בינלאומיים אמרו לישראל כי זהו השלב האחרון של המגעים, ואם לא יושג הסכם אז השיחות יסתיימו. מנגד, ישראל איימה במבצע צבאי גדול בדרום רצועת עזה עם השיחות יקרסו. גורם ישראלי אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי המתווכים מארה"ב, ממצרים וקטאר צפויים לנהל מגעים אינטנסיביים, שעשויים להימשך שבועיים לכל המאוחר בגלל הפערים הגדולים בין הצדדים.

סינוואר (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

לפי הדיווח, זה נובע בין היתר מכך שלוקח בין 24 ל־36 שעות עד שהודעה נשלחת למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר וחוזרת ממנו. ההערכה היא שמנהיג ארגון הטרור מסתתר באחת המנהרות ברצועת עזה.

על פי העיתון "אל־אח'באר", גורמים מצריים הביעו חשש מ"הפתעות של נתניהו" למרות שהובטח להם כי המשלחת הישראלית קיבלה סמכויות נרחבות. לפי הדיווח, גורמים ישראלים הודיעו לעמיתיהם המצרים שכישלון בסבב הנוכחי פירושו שצה"ל יפלוש לרפיח.

ראשי המשלחת, ראש המוסד דדי ברנע וניצן אלון, הונחו ב"קווים האדומים" למשא ומתן לאחר הדיון שהתקיים בקבינט, אולם כדי למנוע הדלפות בנושא שיקשו את עמדות חמאס - התבקשו הגורמים שלא לציין אותם מחוץ לחדר.

עם זאת, הנקודות במחלוקת עמוקה שיעלו לדיון בימים הקרובים בין ישראל לחמאס באמצעות המתווכות הן: דרישת חמאס לנסיגת כוחות צה"ל ודרישה למעבר חופשי בין כלל אזורי הרצועה וביתר שאת מדרומה חזרה לצפונה. במערכת הביטחון חוששים כי מעבר כזה יאפשר חזרת מחבלים בחסות האוכלוסיה לצפון הרצועה שכבר טוהרה על ידי כוחות צה"ל.

דרישת חמאס: נסיגת כוחות צה"ל ודרישה למעבר חופשי בין כלל אזורי הרצועה. כוחות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

נקודת מחלוקת נוספת עוסקת בזהות המחבלים המשוחררים שחמאס מעוניין לשלוט בה. בישראל מעוניינים לבחון ולבחור את זהות המחבלים בעצמם לפי "חומרת העבירה" - אך גם הנושא הזה יעלה על שולחן הדיונים. גורמים המעורים בנושא ציינו כי במשלחת הישראלית היו מי שדרשו גבולות גזרה רחבים יותר למשא ומתן שיתקיים בקטאר בימים הבאים - אך בדרג המדיני סרבו, בעיקר בשל הלחצים של חברי קבינט מימין. לדברי אותם גורמים מדובר במשא ומתן מסורבל שצפוי להתארך בשל הקושי של המתווכות להשיג את תשובת סינוואר להצעות העולות בדיונים.

למרות הביקורת עליו כי הוא מונע עסקה ולא חמאס, נתניהו ציין מוקדם יותר אתמול כי ניצחון יהיה גם בהשבת החטופים. "אנחנו מגדירים את הניצחון בהשמדת היכולות הצבאיות והמשילות של חמאס, בשובם של החטופים - בזה אנחנו עוסקים עכשיו - ובמניעת חזרתה של עזה מלהוות איום על ישראל בעתיד", אמר בפני חברי הנהלת איפאק.

"שובם של החטופים - בזה אנחנו עוסקים עכשיו". עצרת למען החטופים בתל אביב (ארכיון), צילום: קוקו

למעט השר בצלאל סמוטריץ' שהתבטא נגד יציאת המשלחת, בקבינט המורחב תמכו בתחילת השבוע את השיחות. גורם מדיני אמר: "דחיית הפעולה ברפיח וההמתנה עד כה לתזוזה מצד חמאס מאותתים כי ישראל הרשמית עושה כל שביכולתה לאפשר למשא ומתן להתקדם ומי שמעכב את העסקה זה דווקא חמאס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר