קריסת המו"מ: מצרים הזהירה מהסלמה, דיווח: הצעקות שקדמו לפיצוץ השיחות

הותר לפרסום: סמ״ר חיים סבח נפל בפעילות בצפון • ישראל דורשת - החרגת המבצע ברפיח במו"מ עם חמאס • הבית הלבן: "אנו לא נוטשים את ישראל, אך לא תומכים בפעולה ברפיח" • אחרי מטח כבד לצפון - נפילה באזור שלומי • נתניהו בתגובה ראשונה: "אנחנו נחושים, ואם נצטרך - נילחם בציפורניים" • גנץ: "המתקפות על ארה"ב היא כפיות טובה - מאמין שמשלוחי הנשק יימשכו"

תיעוד ההרס ברפיח // רשתות ערביות

היום ה-216 למלחמה: כלי רכב הותקף באזור צור בדרום לבנון, 4 מחבלי חיזבאללה חוסלו. כוחות צה"ל תקפו היום (חמישי) במרכז הרצועה. נשיא ארה"ב ביידן אמר כי לא יישלח נשק התקפי לישראל במידה והפעולה ברפיח תתרחב. דיווחים פלשתינים על ירי בין חאן יונס לרפיח. דיווחים בסוריה על תקיפה ישראלית דרומית לדמשק.

 

עדכונים שוטפים

04:15: ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין לתוכנית של הפסיכולוג האמריקני ד"ר פיל. "העתיד של המזרח התיכון תלוי בניצחון שלנו. אם נפסיד, לא תהיה תקווה לבנות הברית במערב, ולערכים המשותפים שלנו. אנחנו דואגים לעצמנו, אך גם לציביליזציה", טען נתניהו. בהקשר לרפיח, אמר: ״יש עוד 4 גדודי חמאס שם, וזו הסיבה שאנחנו רוצים להיכנס. חמאס רוצה לסחוט אותנו לצאת מעזה כדי לשמור על הגדודים שנותרו". בנוגע להחלטת ביידן לעכב משלוחי נשק לישראל: ״אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לפנות את האנשים. אני מכיר את ביידן מעל 40 שנה. יש ביננו הסכמות ואי הסכמות. אני מקווה שנוכל להתגבר על מה שצריך". לכתבה המלאה (דור מלול)

04:08: תמונות לוויין מציגות את המהירות וההיקף של פינוי רפיח: בדיווח באתר ערוץ החדשות הבריטי סקיי ניוז, מוצג ניתוח צילומי לוויין המראה כי מאות אוהלים הוסרו ברפיח בזמן שהפלשתינים נמלטו מהעיר, כולל באזורים הרחק מחוץ לאזור הפינוי הרשמי. תמונות לוויין שצולמו ביום ראשון, הראו על פי ההערכות כ-1,903 אוהלים על פני 27 מאהלים בטווח של קילומטר מאזור הפינוי. עד יום שלישי בבוקר הוסרו כל האוהלים, מלבד 397.

00:45: הפלשתינים מדווחים על ארבעה הרוגים בתקיפה של צה''ל על בית בג'בליה בצפון רצועת עזה. (שחר קליימן)

00:39: דובר צה"ל: מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר מבנים צבאיים ותשתית טרור של ארגון הטרור חיזבאללה במרחבים כפר כילא, עלמא א-שעב ויארון שבדרום לבנון. (לילך שובל)

צה"ל תוקף מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון // דובר צה"ל

23:51: דיווח: חיל האוויר תקף בעיירה עיתא אל-שעב בדרום לבנון.

23:49: דיווחים פלשתיניים: סדרת תקיפות של חיל האוויר בג'בליה, רפיח ובעיר עזה (שחר קליימן)

23:35: מקור מצרי בכיר לתקשורת המקומית: קהיר שוב הזהירה את כל הצדדים במו"מ להסכם הפסקת אש ושחרור חטופים מהשלכות של הסלמה ברפיח. (שחר קליימן)

שער ה"טיים",

22:57: דובר צה"ל מעדכן: בהתאם להערכת המצב בצה״ל ובתיאום עם הגופים הרלוונטים, הוחלט על ביטול אירועי הילולת הרשב״י בהר מירון, בין התאריכים 24-27 במאי 2024. זאת, בהתאם לסמכויות הקבועות בחוק ההתגוננות האזרחית. אין שינויים נוספים בהנחיות לעורף.

22:11: ב"ניו יורק טיימס" דווח כי השיחות בקהיר על עסקה מול חמאס הופסקו על רקע זעם שפרץ במהלכן, בעקבות המבצע המוגבל שאליו יצא צה"ל במעבר רפיח. לפי הדיווח, המבצע עורר את זעמם של המתווכים המצרים וגם של אנשי המשלחת של חמאס. לפי הדיווח הפסקת השיחות מהווה מכשול - במיוחד על רקע העובדה שכמה גורמים שעקבו מקרוב אחרי המו"מ ראו סימנים לכך שניתן אולי להגיע להסכם כבר השבוע. לצד זאת, אחד הגורמים שצוטטו בדיווח אמר ל"טיימס" כי המתווכים לא מאמינים שחמאס או ישראל נטשו לחלוטין את השיחות, ושהפסקתן היא רק זמנית ולא "ירידה מהפסים".

א-סיסי עם ראש ה-CIA ברנס, אתמול, צילום: אי.אף.פי

21:19: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע כי יבקש לערוך בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני הצבעה על "ביטול מוחלט של הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה מכלל המעברים". לדברי בן גביר: "ברגע שביידן אומר אין נשק, התייתר הצורך לתת סיוע הומניטרי. אם האמריקנים לא עוזרים לנו, אין סיבה ממשית להכניס סיוע. עכשיו מתברר שגם אכלנו את הדגים המסריחים, וגם גורשנו מהעיר".

20:24: דובר צה"ל הגרי בהצהרה על עיכוב משלוחי הנשק: "לצה״ל יש את מה שצריך כדי לפעול ברפיח. ארה״ב סייעה ביטחונית עד כה למדינת ישראל באופן חסר תקדים. מה שחשוב לא פחות מזה הוא השת״פ בין שני הצבאות וזה בא לידי ביטוי בזמן המתקפה האיראנית על ישראל". הגרי התייחס במיסבת עיתונאים שקיים למלחמה בגזרת הצפון, ואמר כי בימים האחרונים חוסלו תשעה מחבלי חיזבאללה בדרום לבנון. הוא הוסיף כי הותקפו 115 מטרות של ארגון הטרור, וכי רק אתמול הותקפו "מעל 20 מטרות במרחב ראמיה שבדרום לבנון".

דובר צה"ל דניאל הגרי, צילום: אי.אפ.פי

20:19: במסגרת תהליך תחקור אירועי 7 באוקטובר בפיקוד הדרום בצה"ל, מונו מפקדים לתחקור הקרבות בדרום בחלוקה לאזורים ויישובים. המפקדים שמונו יהיו אחראים על תהליך התחקיר ביישוב על כלל היבטיו, תוך שימת דגש לשיח עם התושבים ואיסוף כלל התיעוד מימי הלחימה. לידיעה המלאה (לילך שובל)

19:54: יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, התייחס גם הוא לאיום הנשיא ביידן ומסר: "השותפות בין ארה"ב לישראל היא שותפות אסטרטגית וערכית. ארה"ב התייצבה לצד ישראל בשעתה הקשה ביותר, והמתקפות עליה מצד שרים חסרי אחריות הן כפיות טובה שנועדה לצורכי פנים שנובעת משיקולים פוליטיים". גנץ הוסיף: "אני מאמין שמשלוחי הנשק יימשכו. מעבר לצורך הביטחוני, יש בכך אמירה מדינית חשובה. לישראל יש חובה להמשיך להילחם כדי להשיב את חטופינו ולהסיר את האיום של חמאס, ולארה"ב יש חובה לאפשר לישראל את הכלים הנדרשים למשימה זו". (אריאל כהנא)

גנץ: "המתקפות על ארה"ב - כפיות טובה" // טלגרם

19:52: ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם תגובה ראשונה לאיום של הנשיא ג'ו ביידן, לעצור הפסקת ואמר בהצהרה שפרסם: "במלחמת העצמאות לפני 76 שנים היינו מעטים מול רבים. לא היה לנו נשק, היה אמברגו נשק על ישראל, אבל בתעצומות הנפש, הגבורה והאחדות בתוכנו - ניצחנו. היום אנחנו הרבה יותר חזקים. אנחנו נחושים ומאוחדים כדי להביס את אויבנו. אם נצטרך לעמוד לבד, נעמוד לבד. אמרתי כבר שאם צריך - נילחם בציפורניים". לידיעה המלאה (שירית אביטן כהן)

נתניהו מגיב לראשונה על עיכוב הסיוע: "גם במלחמת העצמאות היה עלינו אמברגו נשק - וניצחנו" // צילום: דוברות רה"מ

19:28: דובר צה"ל עדכן כי "עצם בלתי מזוהה" שחצה אווירית משטח רצועת עזה לשטח ישראל, נפל בשטח פתוח באזור נתיבות. "העצם זוהה על ידי תצפיות והיה במעקב רציף. כוחות צה"ל סורקים כעת במרחב הנפילה. אין נפגעים ולא נגרם נזק", נמסר.

19:25: ח"כ ניסים ואטורי ב"קול ברמה": "אם ביידן היה נשיא בזמן השואה הוא לא היה מפציץ את אושוויץ. מה שעברנו ב-7 באוקטובר היה מיני שואה. אין מישהו יהודי שרוצה שביידן יבחר שוב".

19:18: איש העסקים הישראלי-אמריקני, חיים סבן, מהתורמים גדולים למפלגה הדמוקרטית, פנה במכתב אישי לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ליועץ לביטחון לאומי ג׳ייק סאליבן ולמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, וציין במכתבו שעצירת הנשק לישראל היא "החלטה רעה... רעה.. רעה... בכל הרמות" לידיעה המלאה (אריאל כהנא)

חיים סבן, צילום: קוקו

19:07: מוקדם יותר היום שלושה חיילי צה"ל נפצעו באורח בינוני כתוצאה מפיצוץ פיר ממולכד במזרח רפיח, החיילים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, משפחותיהם עודכנו.

18:53: דיווח ב-CNN: גורם המעורה בפרטים מסר כי אחרי שבוע של מסע במזרח התיכון במסגרת הניסיון לקדם עסקת חטופים שתכלול גם הפסקת אש, ראש ה-CIA ביל ברנס חזר לוושינגטון.

18:48: דובר הבית הלבן ג'ון קירבי: "הנשיא ביידן השמיע את ההתנגדות לפעולה ברפיח שוב ושוב באופן ישיר לנתניהו, כניסה לרפיח לא תקדם את המטרה של להביס את חמאס". עוד הבהיר קירבי כי ארה"ב לא נוטשת את ישראל.

ג'ון קירבי, צילום: אי.אפ.פי

18:22: אל-ג'זירה מפי מקור אמריקני המעורה בשיחות המו"מ בין ישראל לחמאס: השיחות הופסקו באופן זמני בשל המצב ברפיח.

18:10: דובר צה"ל מעדכן כי מטוסי קרב תקפו תשתית טרור ומבנה צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון, לוחמי ההגנה האווירית ומטוסי קרב יירטו לפני זמן קצר שני כלי טיס בשטח לבנון. (לילך שובל)

18:07: בלבנון טוענים כי התקיפה שלכאורה אירעה באל-חיאם שבדרום המדינה היא תוצאה של נפילת מיירט ישראלי. במקביל, דיווחים על "פגיעת טילים וכטב"מים בבסיס בצפת". לפי הדיווח, חלק מהם יורטו.

תיעוד הנפילה בשלומי 09.05 // מצלמות אבטחה

18:00: מספר בתים בשלומי נפגעו מההדף. כנראה רקטת בורקאן. (עידן אבני)

בתים בשלומי נפגעו מנפילת הרקטה

17:58: יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, תקף את החלטת הנשיא ביידן ואמר כי אמברגו נשק על ישראל יהיה "קטסטרופלי".

17:55: ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, צייץ לפני זמן קצר בעמוד ה-X שלו: "הנשיא ביידן הוא חבר של מדינת ישראל, אבל ההודעה שלו בעניין עצירת חימושים היא שגיאה. צריך לתת גב למדינת ישראל בשעה המורכבת הזאת". בנט פנה לשרי הממשלה: "כשאתם שוקלים להתבטא, תחשבו האם זה מקדם את ישראל או פוגע בה. בסופו של דבר תצטרכו להחליט מה יותר חשוב - לצבור לייקים או לקבל פצצות לרפיח".

17:29: אזעקה הופעלה גם בשלומי שבגליל המערבי, אחרי האזעקות באצבע הגליל. (עידן אבני)

17:13: כמה יירוטים נרשמו בגליל. רשת "אל-מנאר" טענה כי "מטוסים ישראליים ניסו ליירט כטב"מים שחצו משטח לבנון בגזרה המזרחית", אך ללא הצלחה. בתוך כך, דיווח על נפילה אחת ומספר יירוטים ביישוב שלומי. (עידן אבני)

תיעוד משלומי, היום, צילום: ללא

17:07: אזעקות נוספת המתריעות על חשש לחדירת כלי טיס עוין הופעלו במטולה וביישובים נוספים באזור. יירוט נצפה בשמי צפת.

נפילות בשלומי, 9 במאי 2024

17:00: התרעות על חשש לחדירת כלי טיס עוין הופעלו בקריית שמונה ושורת יישובים ברחבי אצבע הגליל.

16:31: שר החוץ הבריטי, דיוויד קמרון, רומז שבריטניה לא תלך בעקבות ארה"ב על ידי עצירת מכירת נשק לישראל גם אם ישראל תפתח במבצע גדול ברפיח. עם זאת, הדגיש קמרון כי בריטניה לא תתמוך במתקפה בלי תוכנית מקיפה לגבי הפלשתינים בעזה. 

15:29: ישראל דורשת להוציא את רפיח מהסכם הפסקת האש עם חמאס, בתוך כך נתניהו דורש שבזמן המשא ומתן צה"ל יוכל להמשיך להילחם ברפיח זה זה. כך דווח ברשת NBC.

הפצצות צה"ל ברפיח, צילום: רויטרס

14:59: שבעה שיגורים זוהו למרחב נטועה. לא ידוע על נפגעים וטרם ידוע על נזק. (עידן אבני)

14:45: שר הביטחון יואב גלנט, נאם הבוקר בטקס לזכר ״טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. גלנט: ״אני אומר לאויבינו ולידידינו - אי אפשר להכניע את מדינת ישראל, אנחנו נשיג את מטרותינו בצפון ובדרום". (לילך שובל).

השר גלנט נאם בטקס לזכר ״טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה ממשפחת משרד הביטחון, צילום: שחר יורמן

14:22: לאחר החיסול בדרום לבנון: אזעקות בנטועה שבגליל המערבי. (עידן אבני).

12:50: לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו הלילה 31 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, עשרה מהם משויכים לארגון הטרור חמאס. (לילך שובל)

פעילות הכוחות ביו"ש, צילום: דובר צה"ל

12:00: חיזבאללה מפרסמים את שם המחבל שחוסל: עלי אחמד חמזה "אבו אחמד", יליד 1958, מהעיירה דיבעל.

10:20: דיווח ערבי: מספר ההרוגים בלבנון עלה לשלושה. (שחר קליימן)

10:10: דיווח: שני הרוגים לחיזבאללה בתקיפה באזור צור, מכוח רדואן. (שחר קליימן)

08:52: דיווח בלבנון: כטב״ם ישראלי תקף מכונית בדרום המדינה.

תקיפת רכב בדרום לבנון, צילום: רשתות ערביות

08:50: לוחמי צה"ל ושב"כ פתחו במבצע בהובלת אוגדה 99, במרחב זיתון שבמרכז הרצועה, להמשך פירוק תשתיות טרור וחיסול מחבלים במרחב. כ-25 מטרות טרור הושמדו מהאוויר, הכוחות פועלים בשטח לטיהור המרחב. (לילך שובל)

07:44: מקור סורי: לפנות בוקר ישראל תקפה מכיוון רמת הגולן את אחד הבניינים באזור דמשק, כשמערכות ההגנה האווירית מופעלות. על פי הדיווח נגרם הרס במקום, והמערכות "הפילו כמה מהטילים". (שחר קליימן)

07:38: דיווחים בסוריה טוענים: יורטו טילים ישראלים שנורו לעבר דמשק. 

07:22: מקור מצרי בכיר אמר לתקשורת המקומית הלילה כי הצדדים במו"מ על הסכם הפסקת אש ידונו היום (חמישי) בנקודות המחלוקת. על פי המקור - ארגוני הטרור של חמאס, הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית משתתפים במו"מ ו"פתוחים להצלחת המאמץ המצרי להשיג הסכם". המקור טען שיש סימנים לכאורה שההסכם הולך ומבשיל. (שחר קליימן)

07:17: דיווחים על תקיפות של צה"ל במרכז הרצועה. 

06:00: הותר לפרסום: סמ״ר חיים סבח בן 20, מחולון, לוחם בגדוד 869, עוצבת הגליל , נפל כתוצאה מפגיעת ירי תמ"ס ששוגר משטח לבנון.

באירוע נפצע חייל צה״ל נוסף באורח קל, החייל פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים ומשפחתו עודכנה.

סמ"ר חיים סבח, צילום: דובר צה"ל

05:50: המרכז הרפואי זיו:  חייל נפגע קל כתוצאה של המטח על מלכיה. 

05:48: דיווח במצרים: חמאס, הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית משתתפים במשא ומתן להפסקת האש והם פתוחים להגיע להסכם להפסקת אש.

04:31: דיווח ערבי: תקיפה ארטילרית בדרום לבנון.

דיווח ערבי: צה"ל תוקף בדרום לבנון, צילום: רשתות

03:42: תקשורת סורית: ישראל הפציצה מדרום לדמשק.

03:39: דיווח: מערכות ההגנה הסוריות הופעלו בשמי דמשק.

03:23: דיווחים פלשתינים: קיפה ישראלית בשכונת אל-זייתון.

דיווח ערבי: תקיפה ישראלית בשכונת אל ז'ייתון

02:31: ביידן ל-CNN: "עובד עם מדינות ערב המוכנות לבנות מחדש את עזה ולסייע במעבר לפתרון שתי מדינות, בעקבות המלחמה בין חמאס לישראל".

02:06: דיווחים פלשתינים: ירי ארטילרי כבד למרחב בין חאן יונס לרפיח.

01:54: צה"ל תוקף מטרות טרור של חמאס במרחב מרכז רצועת עזה.

01:02: ביידן לרשת CNN: "אם ישראל תרחיב את העולה ברפיח ארה״ב תפסיק לספק לישראל נשק התקפי".

הנשיא ג'ו ביידן, צילום: רויטרס

00:39: מקור בחמאס לעיתון קטארי: "המחלוקות הצטמצמו מאוד והם מוגבלות כעת לרצונו של נתניהו שהפסקת האש המחייבת תהיה בשלב השני במקום בסוף השלב הראשון".

23:46: מקור מצרי בכיר מתעקש: "המשא ומתן נמשך ויש כמה פרטים שנידונים". במקביל, דיווח שראש ה-CIA המריא בחזרה לקהיר אחרי פגישתו עם ראש הממשלה.

בינתיים, בצד של חמאס חוזרים על המסר שההצעה אמורה להביא לסיום המלחמה. הפרשן המקורב לחמאס איברהים אל־מדהון מבהיר: "חמאס מקפידה על פרטי הסכם הודנה שיסיים את המלחמה, יחזיר את העקורים (לצפון הרצועה; ש"ק), יטפל בשיקום ובפיצוי ויגיע לעסקה חשובה. היא שואפת לכך במלוא האיתנות והאמון. היא מוכנה באותו הזמן לכל האפשרויות ומאמצת מדיניות ארוכת טווח". (שחר קליימן)

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, עידן אבני, שחר קליימן, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, יואב לימור, חנן גרינווד, נטעאל בנדל, רן רזניק, איליה יגורוב, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, רונית זילברשטיין, סוניה גורודיסקי, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון, מרב סבר, דור מלול ומתי טוכפלד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר