קיבוץ בארי הודיע: דרור אור נרצח וגופתו מוחזקת בידי חמאס; דיווחים ראשוניים בסוריה: פיצוצים נשמעו בדמשק

לשכתו של אבו מאזן הודיעה כי היא מברכת על החלטת קולומביה לנתק את היחסים עם ישראל • גורם מדיני בהתייחס לדיווחים על תשובת חמאס והמשך מגעים: "ישראל לא קיבלה מענה מחמאס עד כה" • דובר צה"ל אישר: הכוחות פינו סמוך לערד שרידי טיל שיורט במסגרת המתקפה האיראנית • דיווח סעודי: מצרים צפויה להזמין אליה משלחות מישראל ומחמאס כדי לדון במכשולים בעסקה • ארגון טרור שיעי בבחריין הודיע כי שיגר כטב"מ לעבר אילת

פעילות כוחות צה"ל ברצועה. צילום: דובר צה"ל

היום ה-209 למלחמה: קבינט המלחמה צפוי להתכנס היום (חמישי) לקראת תשובת חמאס על העסקה. אתמול אמר בכיר בארגון הטרור: "הבהרנו שהעמדה שלילית לגבי הטיוטה של המשא ומתן הנוכחי". הפסקת הפעילות של ערוץ אל ג'זירה בישראל, ומניעת הקליטה של שידוריו, אמורה לקבל הערב את אישור הקבינט.

עדכונים שוטפים

01:39: כוחות הביטחון פועלים בשעה זו ביו"ש באזור טול כרם, ענבתא, ג'נין וחברון.

01:26: דיווחים בעזה: חגורת אש ברפיח.

תקיפה ברפיח, צילום: רשתות ערביות

01:04: "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק", ארגון המורכב ממיליציות פרו-איראניות, לקחה אחריות נוספת על תקיפה נגד ישראל, וטענה כי שיגרה אתמול טיל שיוט לעבר "מטרה חיונית בתל אביב" משטח עיראק.

00:28: צבא סוריה הודיע כי אמש בסביבות 22:05 (שעון מקומי) ישראל תקפה מהאוויר אתר בסביבת דמשק, מה שהוביל לשמונה אנשי צבא פצועים, והרס במקום. (שחר קליימן)

00:03: חיזבאללה פרסם תיעוד של שיגור טיל על בית ביישוב שתולה בגליל המערבי. בהודעה נטען שהיו בו חיילים. הפרטים לא מאומתים. (שחר קליימן)

23:18: קיבוץ בארי הודיע: דרור אור, שנחטף לרצועת עזה, נרצח כבר ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בידי חמאס. אשתו של אור, יונת, נרצחה גם היא במתקפה בקיבוץ, וילדיהם נועם, בן 17, ועלמה, בת 13, נחטפו ושוחררו בעסקה בנובמבר. עם ההודעה על מותו של אור, עלה מניין החטופים המתים ל-37. לידיעה המלאה

דרור אור, צילום: משה שי

22:26: דיווחים ראשוניים בסוריה: פיצוצים נשמעו בבירה דמשק, הנסיבות נבדקות. (שחר קליימן)

תיעוד מצפון הארץ סמוך לתקיפה בדמשק // רשתות חברתיות

21:13: חמאס טוען הערב כי שני עצורים פלשתינים מעזה מתו במהלך זמן מעצרם בישראל - אחד מהם ד"ר ענדאן אל-ברש שניהל מחלקה בביה"ח שיפא. (שחר קליימן)

21:02: כוחות צה"ל זיהו מוקדם יותר היום מחבלים נכנסים למבנים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון. מטוסי קרב תקפו זמן קצר לאחר מכן את המבנים בהם שהו המחבלים. בנוסף, במהלך היום זוהו ארבעה שיגורים שחצו משטח לבנון למרחב הר דב, לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה שלושה שיגורים, שיגור נוסף נפל בשטח פתוח, אין נפגעים. כוחות צה״ל תקפו את מקור הירי.

20:04: הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח על תקיפות ארטילריה בעלמא א-שעב ובאזור א-לבונה שבדרום לבנון.

19:43: השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר קרא לראש הממשלה להדיח את גלנט מתפקידו. גם שר החוץ סמוטריץ' תקף "שערורייה, צריך להעמיד את הרמטכ"ל ושר הביטחון במקום".

סמוטריץ' מצטרף למתקפה: "צריך להעמיד את הרמטכ"ל ושר הביטחון במקום" // קרדיט: תקשורת שר האוצר

19:37: ארגון הטרור השיעי "גדודי אל-אשתר" בבחריין הודיע היום כי שיגר כטב"מ לעבר אילת, כך דווח בערוץ פרו-איראני. להודעה אין אישור ממקור אחר. לידיעה המלאה (שחר קליימן)

הפרוקסי החדש של איראן: "גדודי אל-אשתר", ארגון טרור שיעי בבחריין, מציגים שיגור כטב"מ לעבר אילת // רשתות ערביות

19:20: דובר צה"ל הודיע: בתום תהליך ממושך, סיכמו גלנט והרמטכ"ל על קידום מפקדים שבלטו בלחימה בשטח ובמטה במהלך המלחמה, לתפקידים בפורום המטה הכללי. לידיעה המלאה (לילך שובל)

18:27: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס למחאות בקמפוסים בארה"ב, והבהיר כי לא ישקול מחדש את המדיניות בנוגע למזרח התיכון בעקבות ההפגנות. "יש לאשר הפגנות שעומדות במבחן חופש הביטוי - אך יש לשמור על שלטון החוק. הרס רכוש ואיום על אנשים זה נגד החוק. לאמריקנים יש את הזכות להפגין - אבל לא את הזכות לגרום לכאוס. ההפגנות צריכות להיות ללא אלימות, הרס או שנאה. אין מקום לאנטישמיות".

ביידן הבהיר שלא ישקול מחדש מדיניות בנוגע למזרח התיכון: "אין מקום לאנטישמיות", צילום: אי.פי.אי

18:02: ‏שר החוץ ישראל כ"ץ תקף את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן: "ארדואן שובר כלים וחוסם את הנמלים ליצוא ויבוא תוצרת לישראל. כך נוהג דיקטטור שרומס את האינטרסים של העם הטורקי ואנשי העסקים ומתעלם מהסכמי סחר בינ"ל. הנחיתי את מנכ"ל משרדי לקיים דיון מיידי עם כל הגורמים הנוגעים בדבר בממשלה כדי לייצר אלטרנטיבות לסחר עם טורקיה, ברמת הייצור המקומי והיבוא ממדינות אחרות. לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק". (אריאל כהנא)

18:00: דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג: טורקיה עצרה את כל קשרי המסחר שלה עם ישראל. לפי הדיווח הנשען על שני מקורות טורקים רשמיים, הממשל באנקרה הורה לעצור את כל קשרי הייבוא והייצוא עם ישראל, וזאת על אף שלא הכריזה על כך באופן רשמי.

17:49: הנייה שוחח עם ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני והשניים הסכימו על המשך המו"מ במטרה להשיג הסכם הפסקת אש. מקור מצרי אמר לרשת סקיי ניוז שמשלחת חמאס תגיע לקהיר במהלך היומיים הקרובים כדי להמשיך את המשא ומתן לרגיעה בעזה. (שחר קליימן)

איסמעיל הנייה בפגישה עם חברי הפרלמנט הירדני בטורקיה, צילום: רשתות ערביות

16:15: חיזבאללה לקח אחריות על ירי לעבר ישראל בשעה 15:00, שבוצע לטענתו למוצב צבאי באזור הר דב. זו לקיחת האחריות הראשונה של הארגון מהבוקר.

15:40: שר הביטחון גלנט נפגש עם המועצה להנצחת החייל: ״קיבלנו השנה תזכורת כואבת מי הם אויבנו. נציגי הממשלה והכנסת חייבים להיות בבתי העלמין, ולקדש את עיקרון האחדות והשותפות. מי שינצל את הבמה לנושאים אחרים - יחלל את קדושת היום״. (לילך שובל)

שר הביטחון גלנט נפגש עם המועצה להנצחת החייל: ״קיבלנו השנה תזכורת כואבת מי הם אויבנו // שירה קינן

15:31: ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה שוחח טלפונית עם שר המודיעין המצרי עבאס כאמל בעניין המו"מ להפסקת אש. הנייה הדגיש את הרוח החיובית של חמאס בבחינת ההצעה להפסקת אש. כמו כן אישרו השניים כי משלחת של חמאס תגיע למצרים בזמן הקרוב להמשך המשא ומתן, במטרה להביא להסכם. (שחר קליימן)

15:28: נציג חמאס בלבנון, אחמד עבד אל-האדי, כותב כי "מוקדם לדבר בשלב הזה המשא ומתן ועל סימנים חיוביים. מי שמדבר על זה הם האמריקנים והישראלים, אבל לא מתאים לדבר על כך. חמאס בוחן ברצינות את ההצעות אבל מוקדם לדבר על תוצאות". (שחר קליימן)

15:08: שוב עיכוב בהעלאת הצווים נגד ערוץ אלג'זירה להצבעה בקבינט הערב: בשעות האחרונות דורשת היועצת המשפטית לממשלה לקיים שימוע לערוץ בטרם חסימת הערוץ ואתר האינטרנט, וכן סגירת משרדיו בישראל, זאת בניגוד לחוק, שלא קובע חובת שימוע לנציגי הערוץ בטרם סגירתו. (שירית אביטן כהן)

15:03: דיווח ברשת אל-מיאדין: ארה"ב ובריטניה תקפו את נמל התעופה בעיר חודיידה שבשליטת החות'ים. (שחר קליימן)

14:46: מזכיר המדינה אנתוני בלינקן נפגש במשך שעתיים וחצי עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו על ההצעה האחרונה להפסקת אש ולשחרור בני ערובה. בלינקן העביר ביקורת על חמאס על כך שלא קיבל את הצעת הפסקת האש של ישראל, תוך שהוא הזהיר מפני מתקפה ישראלית ברפיח.

מפגש נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני, בלינקן (ארכיון), צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

14:43: במהלך הלילה מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מספר תשתיות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב שבעא. בנוסף, לפני זמן קצר הותקף מבנה צבאי בו שהה מחבל. כמו כן, לפני זמן קצר תצפיתנית מיחידת האיסוף 869 זיהתה מחבל ששהה במבנה צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב מרכבא - זמן קצר לאחר מכן, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את המבנה בו שהה המחבל. (לילך שובל)

תקיפת מבנה צבאי של חיזבאללה בו שהה מחבל במרחב מרכבא // דובר צה"ל

14:40: מקורות פלשתיניים מסרו לרשת אל-מיאדין כי יש התקדמות מובהקת בטיוטה האחרונה בכל הנוגע לחזרת העזתים לצפון הרצועה וליציאת כוחות צה"ל. על פי הדיווח, הסוגיה החשובה ביותר מבחינת חמאס שלא הוכרעה בטיוטה, היא הפסקת האש וטקסט המכריז עליה באופן נחרץ. עוד דווח כי הטיוטה מהווה בסיס רציני למשא ומתן, שעשוי להוביל בקרוב להסכם כולל. (שחר קליימן)

14:17: גורם מדיני בהתייחס לדיווחים על תשובת חמאס והמשך מגעים: "ישראל לא קיבלה מענה מחמאס עד כה".

14:04: לפי המקורות ששוחחו עם האתר הסעודי א-שרק, מצרים מנהלת מגעים אינטנסיביים כדי לגשר על הפערים בין העמדות של חמאס וישראל וצפויה להזמין אותם בקרוב לשלוח שוב משלחות לקהיר (שחר קליימן)

14:00: בפעילות משותפת של שב"כ וצה"ל נעצרו בחודש ינואר שלושה פעילי גא"פ מהכפר יעבד שבחטיבת מנשה, אשר פעלו בהכוונת מפקדת הגא"פ בלבנון במטרה לבצע פיגועים משמעותיים במתווה של מטענים בהפעלה מרחוק כנגד כוחות צה"ל באזור. במהלך מעצרם נתפסו מטענים מוכנים לשימוש. נגד השלושה הוגשו לבית המשפט הצבאי בשומרון כתבי אישום חמורים. לכתבה המלאה (לילך שובל)

שלושת הפעילים שנעצרו, צילום: תקשורת שב"כ

13:32: לשכתו של אבו מאזן הודיעה כי היא מברכת על החלטת קולומביה לנתק את היחסים עם ישראל: "עמדה מתקדמת ואמיצה". (שחר קליימן)

13:13: לטענת מקור מצרי, יש התקדמות חיובית במשא ומתן לרגיעה בעזה, תוך המשך המגעים עם כל הצדדים. כך דווח בתקשורת המקומית. (שחר קליימן)

12:30: איחוד האמירויות: שר החוץ שלנו הבהיר ליו"ר האופוזיציה לפיד כי חשוב לדחוף לחידוש המו"מ לפתרון שתי המדינות. (שחר קליימן)

12:29: פגישת שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: באמירות הודיעו כי השניים קיימו פגישה היום שבמהלכה דנו בהתפתחויות האחרונות באזור, ובמיוחד ב"משבר ההומניטרי המחמיר ברצועת עזה". שר החוץ האמירותי ציין את החשיבות לדחוף ל"יצירת אופק מדיני רציני לחידוש המשא ומתן ולהשגת השלום הכולל, בהתבסס על פתרון שתי המדינות". השר ציין גם את "החשיבות לפעול להשגת הפסקת אש ולמנוע את הרחבת הסכסוך באזור. לדבריו, בראש סדר העדיפויות עומד סיום המתיחות והאלימות וההגנה על אזרחים, וקיום כל המאמצים להקלת הכנסת האספקה ההומניטרית לרצועה. (שחר קליימן)

11:11: משרד הבריאות בעזה שבשליטת חמאס: מתחילת המלחמה נהרגו 34,596 פלשתינים בעזה, 77,816 נפצעו. (שחר קליימן)

10:20: הפסקת הפעילות של ערוץ אל ג'זירה בישראל, ומניעת הקליטה של שידוריו, אמורה לקבל הערב את אישור הקבינט. כך מאשר גורם בממשלה.

09:35: דיווח בבלומברג: ביידן ובן סלמאן צפויים להציג בקרוב את העסקה המוגמרת לנתניהו. 

09:19: מקור בירדן מגיב לדברי בכיר חמאס על מעבר אפשרי לממלכה: "סיימנו לארח פלנגות". כך דווח ב"א-שרק אל-אווסט". (שחר קליימן)

08:05: אתמול זוהו מספר שיגורים לעבר כוחותינו במרכז הרצועה, לא היו נפגעים. חיל האוויר ואוגדה 99, בהובלת פיקוד הדרום תקפו פיר מבצעי ועמדת מרגמה במרחב ממנו זוהו השיגורים באמצעות מטוסי קרב וירי ארטילרי; במהלך היממה האחרונה, מטוסי קרב תקפו תשתיות צבאיות רבות, ביניהן פירים מבצעיים ומבנים צבאיים כחלק מסיוע לכוחות הלוחמים. (לילך שובל)

פעילות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

7:58: עשרות מפגינים ובני משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון למשך כעשרים דקות. אישה וגבר שלא היו חלק מהמפגינים נעצרו, האישה זרקה קרטונים עם ביצים והגבר התעמת עם שוטרת סמויה. (אבי כהן)

06:39: דיווח ב"אל-מיאדין": מתווה העסקה שהוצג לחמאס מורכב משלושה שלבים: השלב הראשון יימשך כ-40 ימים עם אפשרות להארכה. בזמן הזה צה"ל ייסוג מזרחה וטיסות חיל האוויר יופסקו שמונה שעות ביום, כאשר בימי שחרור חטופים יימשך כעשר שעות. 

בשלב השני יחלו ההסדרים הדרושים לשיקום הרצועה ובשלב השלישי ישראל וחמאס יבצעו חילופי גופות ותוכנית לשיקום הרצועה. בצד הפלשתיני יתחייבו שלא להקים מחדש תשתיות צבאיותץ

04:26: שר ההגנה האמריקני אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט לגבי המשא ומתן לשחרור החטופים. הוא חזר על מחויבותה של ארה"ב לתמוך בהגנת על ישראל והחזרת החטופים . בנוסף הדגיש כי כל פעולה צבאית ישראלית ברפיח חייבת לכלול תוכנית אמינה לפינוי אזרחים פלשתינים ולשמירה על זרימת הסיוע ההומניטרי, כך על פי הודעה של הפנטגון.

04:02: דיווחים ערביים: תקיפות ישראליות במחנה נוסריאת ברצועה.

03:54: דיווח ברויטרס: 57 דמוקרטים בבית הנבחרים חתמו על מכתב הקורא לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן לנקוט בכל צעד אפשרי כדי להניא את ממשלתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מהתקפה כוללת על רפיח.

מדנה את ההפגנות בקמפוסים. טראמפ, צילום: רויטרס

02:54: דיווח: נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ קרא לעצור את ההפגנות הפרו פלשתיניות בקמפוסים ברחבי המדינה. "ניו יורק הייתה תחת מצור אמש", אמר לתומכים בעצרת קמפיין בוויסקונסין, ושיבח את השוטרים על מעצרם של כ-300 מפגינים בקולומביה ובסיטי קולג' בניו יורק אותם כינה "משוגעים משתוללים ומתומכי חמאס".

02:52: דיווח בוושינגטון פוסט: לדברי מונגו בירץ', ראש תוכנית האו"ם לפעולות מוקשים בשטח הפלשתיני מספר הפצצות של שנפלו על עזה ולא התפוצצו מאז אוקטובר האחרון הוא "חסר תקדים" וייקח שנים רבות לפנות. ההערכה היא ש-10 אחוזים מכלל התחמושת שהוטלה על עזה לא התפוצצה.

משאיות הסיוע שנכנסו לעזה משטחה ישראל, צילום: דובר צה"ל

02:42: דיווחים ערביים: 30 משאיות סיוע נכנסו לרצועה דרך מעבר בית חאנון.

00:52: דיווח ב"פוליטיקו" המזח בעזה שנבנה ע"י צבא ארה"ב יתחיל לפעול כבר בסוף השבוע הקרוב, כך על פי גורמים אמריקנים ואירופים. המשמעות: סיוע הומניטרי יתחיל לעבור דרכו כבר בשבת או ביום ראשון. לפי הגורם האמריקני בעיות מזג אוויר או בעיות לוגיסטיקה יכולות לעכב את פתיחת המזח.

00:44: דיווחים ערביים: תקיפה בעיירה שבעא שבדרום לבנון.

תיעוד תקיפה בלבנון (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

23:49: אירוע חריג בטולכרם: מנגנוני הביטחון הפלשתיניים ירו למוות במחבל של הג'יהאד האסלאמי. (שחר קליימן)

22:35: מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים ותשתיות טרור של חיזבאללה במרחב עייתא א-שעב ובמרחב מרווחין שבדרום לבנון. בנוסף, מטוסי קרב תקפו במהלך היום תשתית טרור של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב טיר חרפא שבדרום לבנון.

22:12: בכיר חמאס אוסמה חמדאן לרשת אל-מנאר: "הבהרנו שהעמדה שלנו שלילית לגבי הטיוטה של המשא ומתן הנוכחי".

השתתפו בהכנת הידיעה: שחר קליימן, לילך שובל, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, נטע בר, דור מלול | ארה"ב, רונית זילברשטיין, יהודה שלזינגר, מישל מכול, חנן גרינווד, סוניה גורודיסקי, מרב סבר, איליה יגורוב, עידן אבני, ארז לין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר