איראן הפסיקה לחשוש - וזאת בשורה רעה לאמריקנים ולבעלי בריתם באזור

המתקפה הלילית מאיראן היא תזכורת רועשת לאובדן ההרתעה האסטרטגי של ישראל ושל ארה"ב • אולם היא גם יצרה הזדמנות להאט משמעותית את המרוץ של האייתולות לגרעין ולשנות את המצב הגיאופוליטי במזרח התיכון

הרמטכ"ל: "המתקפה של איראן יצרה הזדמנויות חדשות במזה"ת" // דובר צה"ל

ב-14 בספטמבר 2019 נשמעו הדי פיצוצים בשדות הנפט של תאגיד הנפט הממלכתי של סעודיה - אראמקו. מתקפה של כ-30 כטב"מים וטילי שיוט חמקה ממערכות המכ"ם הסעודיות, פגעה במכלי אחסון הגז והביאה להשבתתם ולהפחתה דרמטית של ייצור הנפט הסעודי. באבחה אחת, קוצץ יצוא הנפט מסעודיה ביותר מ-50 אחוזים.

מתקן נפט בסעודיה. ב-2019 האיראנים פגעו ביכולות היצור של הממלכה, צילום: GettyImages

ההתקפה, בהנחיה איראנית, הוגדרה כ"חמורה ביותר" מאז הבערת שדות הנפט של כוויית על ידי עיראק ב-1991, במלחמת המפרץ. לאחר שבוע של ציפייה לתגובה אמריקנית משמעותית, הודיע ממשל טראמפ כי יסייע לסעודים ולאמירותים בכוחות הגנה ובאמל"ח. כך נסתם הגולל על אפשרות של תקיפה צבאית אמריקנית לאחר פגיעה בבעלת-בריתם במזרח התיכון.

שיגור טיל במהלך תרגול של הצבא האיראני, צילום: רויטרס

האמריקנים העדיפו להתמקד בהגנה עתידית בלבד ולא בהתקפה. קול ענות חלושה שהדהד במזרח התיכון, דרך טהרן ועד למוסקבה ובייג'ינג.

אגב, מקרה אראמקו אמור היה גם לחדד שאיראן מבססת איום קונבנציונלי ישיר מול ישראל ולא רק איום גרעיני עתידי. ספק אם ישראל וארה"ב הבינו זאת לפני חמש שנים, אולם השבוע, לקח זה הופנם.

מאז השתלטות משטר האייתוללות על איראן, היא מבססת אסטרטגיה מתוחכמת ובסבלנות אין קץ מנסה ליצור מציאות שבה סימן השאלה על קיומה של ישראל יהפוך אמיתי ולא רק תיאורטי.

מצעד צבאי באיראן, צילום: איי.אף.פי

סדקים בשריון הסבלנות האסטרטגית

בליל 14 באפריל 2024 נדמה כי צצו שני סדקים בשריון "הסבלנות האסטרטגית" האיראני. הראשון - החלטתה של איראן לתקוף משטחה הריבוני ולא באמצעות שלוחים, והשני - בחירה בעיתוי מורכב, במצב שבו שלוחיה בעיראק ובסוריה לא השלימו את בניין הכוח הנדרש למערכה רב-חזיתית מושלמת כנגד ישראל מחד, ולאיראן גופא אין יכולת גרעינית אפילו מינימלית מאידך.

באופן חסר תקדים, בחרה איראן להשיב למהלך התקפי ישראלי בהיקפי ירי עצומים משטחה, היקף הגדול יותר מפי 10 מהיקף הירי שהיה על אראמקו. ובעיקר - איראן הפסיקה לחשוש. היא העמידה את עצמה בעימות ישיר מול ישראל גם במועד שנדמה שאינו האופטימלי מבחינתה ופעלה במופגן כנגד אזהרה נשיאותית אמריקנית מפורשת שלא לפעול.

המתקפה הלילית מאיראן היא תזכורת רועשת לאובדן ההרתעה האסטרטגי של ישראל ושל ארה"ב. אובדן הפחד האיראני הוא העניין המשמעותי ביותר במתקפת הטילים האיראנית - ובו צריך לטפל. האיום "Don't" של האיש החזק בעולם, ערב ההתקפה האיראנית, התקבל באדישות בטהרן, נוסח הביטוי הערבי המוכר "כלאם פאדי". זו בשורה רעה לארה"ב, זו בשורה רעה עוד יותר לבעלות בריתה באזור.

 

בל נטעה - ההישג שביירוט 99 אחוזים מהשיגורים מרשים, אך מדובר בהישג טקטי שאין בו כדי לשקם את ההרתעה המערבית ולהשיב את המאזן האסטרטגי למקומו. ואולם, במהופך נראה כי נוצרה השבוע גם הזדמנות. המתקפה האיראנית ייצרה מועד ב' ואולי "קריאה אחרונה" לחוסר המענה ההתקפי באראמקו שהוביל לשחיקת מעמדה של ארה"ב במרחב.

אסור שההתקפה הלילית על ישראל ביותר מ-330 כלים מעופפים תיזכר בהיסטוריה של המזרח התיכון כ"אראמקו 2". ישראל וארה"ב חייבות לנצל את המתקפה הזו כדי לצאת מ"הנמנום האסטרטגי". לארה"ב הזדמנות אסטרטגית לשיקום מעמדה במזרח התיכון ולשינוי המצב הגיאופוליטי העולמי.

מתוך התרגיל המשותף של צה"ל ופיקוד מרכז של צבא ארה"ב, צילום: דובר צה"ל

העולם החופשי והמתון נושא עיניו למעצמה האמריקנית בשלושה אזורי עימות: רוסיה-אוקראינה, סין-טייוואן וישראל-איראן. שני אזורי העימות הראשונים כוללים מעצמות בעלות יכולות גרעיניות, וחופש הפעולה האמריקני בשתיהן מוגבל מאוד. ארה"ב לא מנעה את הפלישה הרוסית לאוקראינה, וספק אם התנהלותה במזרח התיכון עד כה מרתיעה את סין מלשנות מציאות אסטרטגית באזור ההינדו-פאסיפי. אולם, הקרנת עוצמה אמריקנית אל מול התוקפנות האיראנית תחזק מהותית את ההרתעה האמריקנית במאבק הבין-גושי ותאותת לבנות בריתה, וביניהן ירדן וסעודיה, שיש להן על מי לסמוך.

כטב"ם מתוצרת איראן לפני נפילתו באוקראינה, צילום: אי.אף.פי

צפון קוריאה במזרח התיכון

לעולם החופשי נפלה בשבת בלילה הזדמנות נדירה להאט משמעותית את המרוץ האיראני לגרעין. פעולה תקיפה ומשולבת תבסס איום אמריקני אמין כנגד גרעון איראני, ותאותת לאיראנים שאין בכוונת העולם החופשי לקבל צפון קוריאה חדשה במזה"ת. לארה"ב ולמערב נוצרה הזדמנות לפעול כנגד איראן במעמדה כשותפת הנשק מספר 1 של רוסיה. תקיפה מוצדקת של מפעלי כטב"מים וטילים שהופנו כנגד ישראל וסעודיה תפגע בעקיפין ביכולות המופנות כלפי אוקראינה ותשפר את מעמדו של המערב גם בחזית זו.

ישראל חייבת לשאוף לשינוי המצב הגיאופוליטי במזרח התיכון ולעצור את הדימום בכוח הרתעתה באזור. העובדה שאויביה של ישראל פחות חוששים ממנה עלולה להוביל למלחמה במזרח התיכון, דבר הנוגד את האינטרס הישראלי והמערבי כאחד. על ישראל לתעדף ולמקד מאמץ בניסיון לרתום את ארה"ב, יחד עם קואליציה מערבית משמעותית, להתמודדות עם התוקפנות האיראנית העכשווית, ולא רק עם האיום הגרעיני המתהווה - זאת כדי להשיב את משוואת ההרתעה, להבטיח את היציבות לאורך זמן, ולמנוע מלחמות ושפיכות דמים במזרח התיכון.

היא תוכל לעשות זאת אם תבסס איום אמין כשתפעל בעצמה כנגד האינטרסים האסטרטגיים האיראני באזור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר