האיש החזק ביותר ביו"ש: האלוף הראשון ממכינת עלי - מי אתה תא"ל אבי בלוט?

הנער שגדל ביישוב נווה צוף, למד בבי"ס הימלפרב בירושלים ולאחר מכן במכינת בני דוד בעלי, הופך לראש ממשלת יו"ש דה פקטו • הוא היה זה שדחף את צה"ל למבצע שובר גלים ולמבצע בית וגן • בכל פיגוע קשה הקפיד להופיע: "ראיתי בו כישלון אישי כאחראי בלעדי על המערכת" • האתגר שיעמוד בפניו הוא הגדול ביותר בקריירה שלו, אך גם המשמעותי ביותר בעשורים האחרונים

תא"ל אבי בלוט. צילום: דובר צה"ל

מינוי מהפכני: ימים ספורים לאחר שמחת תורה 2022 התייצב תת אלוף אבי בלוט בבית הכנסת באלון מורה. מדובר היה בתקופה מתוחה ביותר, זמן קצר בלבד לאחר כמה פיגועי ירי קשים במיוחד, והתושבים הטיחו במפקד אוגדת איו"ש דברים קשים וזה השיב כי הם צודקים ושיש לתקן את המצב.

צה"ל הורס בתי מחבלים ביו"ש

השיחה הזו היא אולי התמצית של אבי בלוט, שכעת מונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז, אחד התפקידים המאתגרים ואולי גם הכי כפויי טובה בצה"ל. הנער שגדל ביישוב נווה צוף, למד בבית הספר הימלפרב בירושלים ולאחר מכן במכינת בני דוד בעלי, בשר מבשרה של הציונות הדתית, הופך לאיש החזק ביותר ביהודה ושומרון. ראש ממשלת יו"ש דה פקטו.

חובש כיפה גדולה, בוגר מכינת עלי

מסיבה זו, אף שהמינוי מתאים לבלוט כמו כפפה ליד בשל ההיסטוריה הלא רחוקה שלו ביו"ש, מדובר במינוי מהפכני. בן הציונות הדתית, מתנחל מן המניין, אף שאינו מתגורר כיום ביהודה ושומרון ושיהיו רבים שיכנו אותו אולי "בורגני" או "מתנחל מחמד", ששובר את תקרת הזכוכית.

מפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט וקצינים נוספים בזירה, צילום: דובר צה"ל

למרות שהיו בעבר, וגם כעת, חובשי כיפות במטכ"ל, הפעם זהו חובש כיפה גדולה, בוגר מכינת עלי שרק השבוע הוכפשה שוב על ידי הרמטכ"ל לשעבר בוגי יעלון.

השיחה שהוזכרה בפסקה הראשונה לא הייתה היחידה, אף שאולי הייתה התקשורתית והמשמעותית ביותר. בכל פיגוע קשה ביהודה ושומרון הקפיד בלוט להופיע. בטקס הפרדה שלו ציין כי "הייתה זו התקופה המורכבת ביותר במרחב ב-20 השנים האחרונות. יותר מ-50 חיילים ואזרחים נפלו ונרצחו בתקופה זו".

מפקד אוגדת איו"ש אבי בלוט, צילום: דובר צה"ל

הוא הודה כי "כל פיגוע שכזה היה עבורי כדקירה בלב וראיתי בו כישלון אישי שלי כאחראי בלעדי על המערכת".

מבחינה התקפית, בלוט הוא מה שצריך בימים אלו ביו"ש. מדובר בקצין שדחף את צה"ל למבצע שובר גלים ולמבצע בית וגן, ושעל פי מקורות בצה"ל לא האיץ את התקיפות רק בשל לחץ מלמעלה. עם פרוץ המלחמה הוביל את המבצעים המאסיביים במחנות הפליטים בצפון השומרון ואת הפעולות האגרסיביות בכל יהודה ושומרון. מפקד הפלוגה מחומת מגן ינסה לעשות כעת את מה שהאלוף הנוכחי, יהודה פוקס, אינו מצליח להשלים – להכניע את ארגוני הטרור הרצחניים ביו"ש.

תחקור ראשוני עם לוחמי סיירת גולני ליד אבני חפץ. תא"ל אבי בלוט ואל"מ איוב כיוף, צילום: דובר צה"ל

בלוט הוא בשורה ליו"ש ככל שמדובר בהתיישבות הממלכתית, המוכרת, הבורגנית. הוא חבר של עודד רביבי, ראש מועצת אפרת לשעבר, שאף בירך הערב ואמר "אין לי ספק שהבחירה בו היא מלאכת מחשבת במטרה למצוא את האיש שיידע לטייב את השיח בין ההתיישבות לצבא ולחזק בו את החיובי זאת לצד שמירה על הביטחון והסדר".

מתאים כמו כפפה ליד

גם שי אלון, ראש מועצת בית אל ציין כי "מדובר במצביא ומפקד מקצוען שמחובר בכל רמ"ח אבריו למורשת ולהיסטוריה של עם ישראל".

אבי בלוט עם שי אלון, צילום: ללא

בגבעות, לעומת זאת, לא בטוח שצריכים לפתוח שמפניות. בלוט התבטא פעמים רבות כנגד הטרור היהודי ופעולות תג המחיר, ועשה זאת אף בנאום סיום התפקיד שלו. אם מישהו בגבעות חושב שכעת ייפסקו הפינויים והצווים המנהליים, סביר שמצפה לו אכזבה, ולא סתם אמר אחד ממובילי הגבעות הערב (חמישי) כי מדובר מבחינתו ב"דתי מחמד".

אלוף פיקוד מרכז הוא תפקיד בכיר ביותר, וכפוי טובה באופן קיצוני. מדובר במפקד הצבאי הבכיר ביהודה ושומרון, שמחליט בפועל על כל שעל ושעל. אם יכיר ביישוב חדש ביו"ש, כפי שעשה יהודה פוקס, יזכירו לו בשמאל את ימיו כמתנחל וכבוגר עלי.

תא"ל אבי בלוט, צילום: דובר צה"ל

אם יפנה גבעה ישראלית המתיישבים יהפכו אותו ל"פוקס 2" ויתקפו אותו בכל כוחם. עמדה בכירה שבסופה חרב פיפיות חדה וקטלנית, רכב שדוהר במהירות ללא מעצורים, ושבו יש צורך לקבל החלטות הרות עולם בכל רגע נתון.

האתגר שיעמוד בפני בלוט הוא הגדול ביותר בקריירה שלו, אך גם המשמעותי ביותר ביו"ש בעשורים האחרונים. הרשות הפלשתינית המתפוררת, הכאוס שעלול לבוא בעקבות מות אבו מאזן, הטרור שרק מתגבר, הסנקציות מצד האמריקנים, העימותים מול הגבעות. סביר שאלוף פיקוד המרכז הבא כבר יודע – לא תהיה לו אפילו שניה של חסד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר