רגע לפני הגמר: בחזרה אל התלבושות הבלתי נשכחות של זמרי ישראל באירוויזיון

זמרים לחוד ובגדים לחוד – אין ספק שלשמלות יש תפקיד מרכזי בהופעה • מעופרה חזה ועד לדנה אינטרנשיונל, חזרנו אל הלוקים הטובים ביותר

דנה אינטרנשיונל באירוויזיון. צילום: קוקו

כשמדובר בהופעה על הבמה לבגדים תפקיד מרכזי בלכידת תשומת הלב של הקהל, שיפור הביצועים הכוללים והעברת הפרסונה והמסר של האמן. משמעות זו גוברת באירועים כמו האירוויזיון, שבהם אמנים מרחבי אירופה ומחוצה לה מתחרים על אור הזרקורים על אחת הבמות הגדולות בעולם.

החשיבות של הלבוש באירוויזיון טמונה ביכולתו להשלים את המוזיקה והכוריאוגרפיה, וליצור מחזה ויזואלי מגובש. משמלות זוהרות ועד להרכבים אוונגרדיים, כל אאוטפיט נבחר בקפידה כדי לשקף את הווייב והנושא של ההופעה, בין אם זה משדר תחושה של רומנטיקה, העצמה או מרד. 

ירדנה ארזי בשיר "בן אדם" בלוק שעיצבה פרח ראובן פרץ לאירוויזיון 1988

התלבושת הנכונה יכולה להקפיץ הופעה ולהפוך אותה ליוצאת דופן ובכך להשאיר רושם בלתי נשכח על הצופים הרבה אחרי שהשיר מסתיים.

שירי מימון בשמלה של ריבה אושידה / צילום: קוקו

בנוסף, הבגדים באירוויזיון משמשים סוג של דיפלומטיה תרבותית, המאפשרת לאמנים להציג את מורשת האופנה של ארצם וכישרון עיצוב עכשווי על במה בינלאומית. בין אם מדובר בתלבושות עממיות מסורתיות, בגדי רחוב מודרניים או יצירות הוט קוטור, כל תלבושת מספרת סיפור על שורשיו והשפעותיו של האמן.

לפעמים לא צריך להסתבך כדי להביא דוז-פואה. יזהר כהן באירוויזיון, צילום: AFP

מעבר לאסתטיקה, הבגדים גם ממלאים תפקיד פרקטי עבור האמנים שמרגישים בטוחים ונוחים על הבמה, ומאפשרים להם להתמקד בהצגת הופעה בלתי נשכחת. מההתאמה והבד ועד לתנועה ועמידות, כל היבט של התלבושת נשקל בקפידה כדי לעמוד בדרישות של הופעה חיה וללכוד את מהות הפרסונה של האמן.

בעצם, בגדים הם לא רק אביזר באירוויזיון, זה חלק בלתי נפרד מחוויית ההופעה. אספנו עבורכם כמה מהלוקים הכי אייקונים שייצגו את ישראל באירוויזיון.

חלב ודבש וגלי עטרי, צילום: רשות השידור

נתחיל כמובן משמלת נוצות התוכי שעיצב ז'אן פול גוטייה לדנה אינטרנשיונל שזכתה באירוויזיון 1998. האאוטפיט כל כך מזוהה עם השיר שרבים לא זוכרים שהיא בכלל הופיעה עם שמלה כסופה מנצנצת של המעצבת הישראלית גלית לוי ורק לאחר שזכתה ועלתה לשיר את השיר שוב, היא לבשה את שמלת הנוצות.

דנה אינטרנשיונל / צילום: קוקו

שמלה אייקונית נוספת היא השמלה של נטע ברזילי שעיצב מאור צבר בסטיילינג של איתי בצלאלי. השמלה בגוונים של ורוד, אדום, לבן ושחור ובגזרת שרוולי קימונו יפניים, הפכה להיות לגמרי חלק מהניצחון של נטע עם השיר TOY באותה שנה.

נטע ברזילי בלוק בלתי נשכח, צילום: AP

בגד נוסף שהפך לסמל הוא האנסמבל שלבשו אורנה ומשה דץ בשיר "כאן נולדתי" בעיצובו של ירון מינקובסקי. האאוטפיטים הצבעוניים עם הרקמה משכו את תשומת הלב של האירופאים והציגו על הבמה הוט קוטור ישראלי.

בחזרה לשורשים. אורנה ומשה דץ, צילום: קוקו

גם עופרה חזה הצליחה לבלוט בגרמניה עם השיר "חי" כשהיא לובשת לבן שמסמל שלום והרקדנים לובשים צהוב שמסמל את הטלאי הצהוב שענדו היהודים בגרמניה בתקופת השואה, החיבור עם המילים של 'חי' היה בלתי נשכח.

לבן וצהוב. עופרה חזה,

עדן אלנה הצליחה לייצר באז באירופה בזכות בגד הצמות שעיצב עבורה אלון ליבנה. שמלה עשויה מצמות שהתחברה לתסרוקת של אלנה והייתה מפוסלת על גופה. הבגד משך תשומת לב באותה שנה יותר מהשיר.

עדן אלנה, צילום: EPA

אחרונה חביבה היא עדן גולן שמייצגת אותנו השנה באירוויזיון והלבוש שלה קיבל מראש איסורים בעקבות המלחמה - נאסר עליה ללבוש סמלים לאומיים ואת הצבע הצהוב שמסמל את החטופים.

עדן גולן והרקדנים בחזרות על בימת האירוויזיון במאלמו, צילום: איגוד השידור האירופי

המעצב אלון ליבנה והסטייליסט איתי בצלאלי יצרו שמלה שנראית קרועה ודהויה, מבחינתם השמלה פתוחה לפרשנות ורבים טוענים שהיא נראית מזכירה ניצולה מהטבח הנורא של השביעי באוקטובר, האם היא תהפוך לאייקונית וזכירה? ימים יגידו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר