חלוציות רפואית: ריאות הושתלו בלוחם שריון שנפצע במלחמה

ראותיו של רס"ן (במיל') דוד זימל ז"ל, שנהרג מירי הנ"ט לערב אל אמשה, הושתלו בלוחם שריון בן 23 • זהו המקרה השני מאז החלה המלחמה בו הושתלו ריאות בלוחם שנפצע בקרב • אבריו של רס"ן (במיל') ז"ל הושתלו בחמישה אזרחים נוספים • מנהל מחלקת ההשתלות ב"שיבא": "הנושא של השתלת ריאה בפצועי מלחמה לא מוכר בעולם, צברנו ניסיון במהלך מגיפת הקורונה בטיפול בחולים צעירים"

השתלת ריאות בבית חולים שיבא (ארכיון) // משה בן שמחון

אחוות לוחמים: כפיר זר, בן 23 שמשרת כלוחם בחיל בשיריון, נפצע קשה בחודש דצמבר מפגיעת טיל נ"ט שפגע בטנק שבו לחם בעזה. הוא עבר אתמול (שני) השתלת ריאה. זאת, בעקבות תרומת איבריו של רס"ן דור זימל ז"ל, שנפצע אנושות מפגיעת כטב"מ חיזבאללה בערב אלל ערמשה ונפטר מפצעיו ביום ראשון השבוע. זהו המקרה השני בארץ שבו מבוצעת השתלת ריאות בחייל שריאותיו נפגעו במלחמה.


כפיר, שמשמש כטען טנק, סבל מכוויות בגפיים, שאיפת עשן ופגיעת הדף במסגרת פציעתו. הוא אושפז תחילה במצב קשה בבית החולים "סורוקה" ובהמשך סבל מזיהום בכוויות ואושפז במשך שלושה חודשים בבית החולים "אסף הרופא" שם טופל בתא לחץ בבית החולים.

לאורך התקופה, היה כפיר מונשם לנוכח הפגיעה הקשה בריאותיו. בחודש האחרון, חלה התדרדרות נוספת במצבו והוא חובר למכשיר אקמו, שמחליף את פעולת הריאות, עד להתאוששותן. אלא, שבקרה של כפיר השימוש באקמו היווה מעין "גשר" עד לקיום ההשתלה.

חדר השתלות איברים בבית החולים בילינסון, צילום: יהושע יוסף (תמונת ארכיון)

" כבר לפני חודש וחצי חודשיים הועלתה אפשרות שלא יוכל להתאושש מהפגיעה הראתית שלו ונידונה האפשרות להשתלת ריאות", מסביר ד"ר לירן לוי, מנהל שירות השתלת הריאות בשיבא. "הנושא של השתלת ריאה בפצועי מלחמה לא מוכר בעולם. צברנו ניסיון במהלך מגיפת הקורונה כאשר הגיעו אלינו חולים צעירים עם פגיעה ריאתית קשה בעקבות קורנה והשתמשנו בהשתלה כאופציה אחרונה. עד אז היה ניסיון דל בארץ ובעולם ועלתה שאלה אם נכון להשתמש באיברים שהם משאב כה יקר בחולים כה קשים, משום שהיה חשש אם חולים שהיו מחוברים לאקמו תקופה ארוכה יוכלו להשתקם לאחר השתלה".

הצוות הרפואי בבית החולים "שיבא" התמקצע בביצוע ההשתלות הללו, חרף מורכבותן, ומגבש נסיון בתחום. ד"ר לוי מסביר שהנסיון שנרכש בתקופת הקורונה אפשר לרופאי מחלקתו להשתלם בביצוע פרוצדורות רפואיות שכאלו. "השתלנו כמה חולים כאלה שעברו בהצלחה את הניתוח, הלכו הביתה ועד היום חיים ונהנים מהריאות שקיבלו. נצבר ניסיון שהראה לנו שחולים שנמצאים על אקמו הרבה זמן מצליחים להשתקם" אומר ד"ר לוי.

ד"ר לוי יחד עם מטופל שהציל בתקופת הקורונה, צילום: קוקו

אלא שההקשר של השתלת ריאות בחיילים פצועים או בפצועי מלחמה הוא חדש ולא נמצא לו על-ידי מנהל מחלקת ההשתלות בבית החולים בשיבא תקדים  בעולם. באשר לשני הלוחמים שזכו להשתלת ריאות בצל המלחמה מציין ד"ר לוי ש"כשפנו אלינו בשני המקרים האחרונים הסכמנו שאין יכולת השתקמות לריאות האלה והשתלה היא הפתרון היחיד עבורם".

בבית החולים "שיבא" מוצאים סיבות לעידוד ממקרה השתלות הריאות הקודם בלוחם שנפצע במלחמה. לפני כשבועיים וחצי הושתלו ריאות בחייל אחר כבן 23 שסבל גם הוא משאיפת עשן ומפגיעה ריאתית קשה, לאחר פגיעת נ"ט בטנק שלו. ההשתלה שנעשתה בו הוגדרה כהצלחה, הלוחם חזר להכרה מלאה ומתקדם בגמילתו מהשימוש במכונת ההנשמה.

מכשיר האקמו, צילום: מישל דוט קום

"בגלל המצב הקשה והעובדה שהם היו מחוברים לאקמו ומונשמים הם היו בראש רשימת הממתינים להשתלה ואני מחכה בקוצר רוח לראות את תחילת השיקום שלהם", אומר ד"ר לוי. "הצוותים בטיפול נמרץ בסורוקה ובאסף הרופא שטיפלו בחייל  החזיקו אותו בערות על אקמו תקופה ארוכה ולא ויתרו. פצועים כאלה בעבר, לא היו שורדים כדי להגיע להשתלה. עצם המחשבה והאמונה שאפשר להתאמץ ולהחזיק אותם בחיים להשתלה היא לא מובנת מאליה".

כאמור, השתלת הריאות ללוחם השריון כפיר התאפשרה הודות לריאותיו של רס"ן (במיל') דור זימל ז"ל. הטרגדיה של רס"ן (במיל') זימל ז"ל לא נשארה מחוץ לחדר הניתוח וליוותה את הרופאים המשתילים ב"שיבא". "קל ונכון כרופא לעשות ניתוק רגשי מהסיטואציה. זה מאפשר לפעול בצורה יותר טובה. אבל כשאתה מטפל בחיילים פצועים - חייל שעובר השתלה וחייל שתורם את הריאות שלו - בלתי אפשרי להתנתק רגשית מהסיטואציה", תיארו הצוותים הרפואיים בהשתלה. לדבריהם מקרים שכאלו מקשים ומאיבים על תחושת הצוותים הרפואיים בביצוע השתלות בנסיבות שכאלו. 

רס"ן (במיל') דור זימל ז"ל, צילום: רשתות חברתיות

כ-15 משפחות של חיילים שמתו במלחמה תרמו איברים וללא התרומה הזו חולים אחרים היו מתים במהלך המתנה להשתלה. איבריו של רס"ן (במיל') זימל ז"ל הושתלה אתמול בחמישה אזרחים. הוא היה מגויס מתחילת המלחמה ושירת במסייעת הנח"ל. לאחר שנפגע, נלחם רס"ן (במיל') זימל על חייו במשך חמישה ימים. שלשום, לאחר פטירתו ביקשה משפחתו למלא את צוואתו לתרום את איבריו.

ליבו של רס"ן (במיל') זימל הושתל בגבר כבן 57,ריאותיו הושתלו בלוחם השריון כפיר בן ה-23 בבית החולים "שיבא", הכבד והכליה של רס"ן (במיל') זימל ז"ל הושתלו בגבר כבן 68 בבית החולים "הדסה עין-כרם", אונת הכבד שלו הושתלה בתינוקת בת שמונה חדשים בבית החולים "שניידר" וכלייתו השנייה הושתלה בגבר כבן 38 בבית החולים "בלינסון".

משפחתו של רס"ן (במיל') דור זימל תיאראה אותו כאדם של נתינה. הוא היה חתום על כרטיס אד"י, "מילדות היה 'איש של אנשים', והם ראו בו מודל לחיקוי והערצה, החזירו לו אהבה. ראו בו מנהיג והיה נערץ על ידי חייליו בנחל, הסטודנטים ברייכמן, שם למד שנה שלישית משפטים, בישובו אבן יהודה, ובכל מקום", כך נמסר ממשפחתו".

דור זימל מציע נישואין לחברתו שיר עם הטבעת שקיבל מאלון מסיקה, צילום: רשתות חברתיות

דור היה אמור להינשא בעוד חודש וחצי לארוסתו שיר. הוא הותיר אחריו שני הורים, אחות תאומה ואח צעיר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר