בזמן החזרות לאירוויזיון: נציגת אירלנד במסר חתרני נגד המלחמה בישראל

במהלך יום החזרות של תחרות השירה האירופית, עלתה לבמה הזמרת במבי ת'אג כאשר על לחייה התנוססו מילים בכתב אוגם - צורת כתב אירית קדומה • למי שמבין את השפה, לא היה מקום לטעויות

במבי ת'אג בחזרות לאירוויזיון עם הכיתוב האירי העתיק. צילום: איגוד השידור האירופי

לעדן גולן אסור לשלב מסרים פוליטיים בשיר האירוויזיון שלה, אבל לזמרים שמייצגים מדינות אחרות מותר? מסתמן שכן. אתמול (רביעי), במהלך יום החזרות השני של תחרות השירים האירופית שתצא לדרך ביום שלישי הבא במאלמו, שבדיה, עלתה לבמה הזמרת האירית במבי ת'אג כאשר על לחייה התנוססו המילים "Cease Fire" ("הפסקת אש") בכתב אוגם.

עדן גולן בנתב"ג רגע לפני ההמראה לשבדיה. צילום: אלון טלמור (ארכיון)

מדובר בצורת כתב אירית קדומה המורכבת משילובי קווים על קו מרכזי משותף. אין כאן מקום לפרשנות, וניתן להשוות את אותיות האוגם לאותיות האנגליות בתרשים הבא המצורף.

תרשים כתב האוגם, צילום: מתוך ויקיפדיה

נכון לזמן כתיבת שורות אלה, טרם נמסרה תגובה מדוברות המשלחת האירית, ואף ייתכן כי במבי ת'אג לא תופיע בתחרות עצמה עם הכיתוב השנוי במחלוקת, שככל הנראה מתייחס לעמדתה בקשר למלחמה בעזה.

ת'אג (31), ששמה האמיתי הוא במבי ריי רובינסון, תבצע את השיר האירי, "Doomsday Blue", בחצי הגמר הראשון של האירוויזיון שייערך ב-7 במאי, ואילו עדן גולן תבצע את השיר הישראלי, "Hurricane", בחצי הגמר השני שיתקיים יומיים לאחר מכן.

במבי ת'אג בחזרות לאירוויזיון עם הכיתוב האירי העתיק, צילום: איגוד השידור האירופי

עוד יצוין כי היום צפויה להתקיים מחוץ לאולפני RTE - רשות השידור האירית שבדבלין - הפגנה פרו פלשתינית מלווה בהופעה מאולתרת של אמנים מקומיים, בדרישה שהמדינה תחרים את האירוויזיון בשל השתתפותה של ישראל. אתר עיתון ה-Irish News מפרסם כי עד כה יותר מ-16,000 אזרחים אירים חתמו על עצומה המבקשת מ-RTE לבטל את השתתפותה בתחרות - ומבמבי ת'אג לסרב לעלות לבמה.

במבי ת'אג בחזרות לאירוויזיון עם הכיתוב האירי העתיק, צילום: איגוד השידור האירופי

לעת עתה, כאמור, ההופעה צפויה להתקיים כרגיל, אך טרם ידוע מה תחליט הזמרת לשרבט על הלחי שלה, בשפה שרק מעטים (יחסית) מכירים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר