סדקים בחרם? טורקיה אישרה ליצרנים בתחום הבנייה לסחור עם ישראל – בתנאים מגבילים

ארדואן אמנם הודיע שהעיצומים על הסחר עם ישראל יוחרפו, אך ממשלתו מתירה לייצואנים מקומיים בתחום הבנייה שכבר התקשרו עם לקוחות ישראלים לספק את הסחורה שהוזמנה • שר המסחר הטורקי: "מדובר בבדיות שלא מחוברות למציאות"

ארדואן. צילום: אי.אף.פי

שבוע בלבד אחרי הכרזת הנשיא ארדואן של החרפת הסנקציות הכלכליות נגד ישראל, ואחרי לחץ של היצואנים המקומיים, משרד הסחר הטורקי החליט לחדש את הסחר עם ישראל - בתנאים מגבילים. כלומר, לא מדובר בהסרת הגבלות גורפת וכל יצואן טורקי יצטרך להיות בקשר מול משרד הסחר על מנת לקבל אישור פרטני שיאפשר לו להמשיך ולייצא סחורה לישראל.

המסמך הטורקי שהגיע באופן בלעדי לידי "ישראל היום" הוא פרסום של תקנה פנימית של משרד המסחר הטורקי, שנועדה לצמצם פגיעה ביצרנים וייצואנים טורקים שכבר התחייבו וייצרו סחורות שמיועדות לייצוא לישראל. 

גורם מדיני הגיב על ההחלטה ל"ישראל היום": "מבינים שמדובר באישור זמני לשלושה חודשים. נכון לעכשיו, טרם קיבלנו אישור רשמי מטורקיה". אלא ששר המסחר של טורקיה אומר כי הדיווחים בישראל על הקלת חרם הסחר הטורקי היום הן "בדיות שלא מחוברות למציאות" וכי החרם יימשך "עד שתושג הפסקת אש קבועה בעזה".

נתוני הסחר עם טורקיה לשנת 2023, צילום: דודו גרינשפן

גורם בענף הבנייה בישראל אומר כי טורקיה כבר נתנה אישור זמני לחדש את האספקה לישראל של מוצרי בנייה שהוכנו במיוחד עבור לקוחות. מדובר במפעלים בטורקיה שכבר ייצרו קונסטרוקציות מיוחדות ללקוחות. האישור הזה ניתן בעקבות הלחץ שהפעילו היצרנים הטורקים, שחששו "להיתקע" עם ההזמנות ובלי לקוחות.

אותו גורם מעריך, שטורקיה לא תעצור כאן ותרחיב את האישור לא רק לענף הבנייה, אלא גם למוצרי טואלטיקה שונים, שכבר מיוצרים בטורקיה עם הכיתוב בעברית.

אתר בנייה (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

אתמול (רביעי) אמרו במכון הייצוא הישראלי כי "בהקשר לייצוא הכולל, אין אנו עדים לשינוי חריג בייצוא הסחורות למדינה, למעט ירידה בייצוא הכימיקלים ותזקיקי הנפט. הערכתנו כי ענף המסחר העיקרי שיסבול באופן בולט כתוצאה מהמלחמה הוא ייצוא ענף התיירות לטורקיה, ובפרט ענף תיירות המרפא והאסתטיקה, כמו השתלת שיער ושיניים, הזרקת בוטוקס ועוד".

מכולות סחורה, צילום: EPA

לעת עתה, באחריות יבואנים ישראלים להיות מול הספקים שלהם כדי לקדם עניינים. באיגוד לשכות המסחר ממשיכים לעבוד מול המגזר העסקי בטורקיה כדי להבין מהם התנאים הנדרשים להמשך הייצוא.

בתגובה לצעד הטורקי כתב שר החוץ, ישראל כ"ץ, בחשבון ה-X שלו: "ארדואן נסוג וביטל רבות ממגבלות הסחר, והלקח הוא ברור: אסור להיכנע לאיומים של דיקטטור, וחייבים לייצר אלטרנטיבות ולא להיות תלויים באיש האחים המוסלמים שבכל רגע יכול לעצור את הכל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר