איתות לארה"ב? עצירת קשרי הסחר של טורקיה עם ישראל - לא בהכרח קשורה למלחמה

לצעדים שמבצע לאחרונה הנשיא הטורקי לא בהכרח יש קשר ישיר לישראל אלא דווקא לארה״ב • ביידן ביטל בשבוע שעבר את פגישתו עם ארדואן שבוחר בתורו להגיב בדרדור היחסים עם ישראל • החשש המרכזי - הוא שהחרם הטורקי הוא סנונית ראשונה שתביא למגבלת סחר מצד מדינות נוספות • נשיא ההתאגדות: "הגיע הזמן להתנתק מהתלות בטורקיה"

נשיא טורקיה ארדואן

שוברים את הכלים? יחסי ישראל טורקיה יודעים עליות ומורדות בכל פעם שישראל מבצעת פעולה צבאית כלשהי ברצועת עזה. כך היה בעבר במבצעים צבאיים בהם צוק איתן ועופרת יצוקה. לאחרונה הצטרפה טורקיה לדרום אפריקה בתביעה שזו הגישה בבית הדין לצדק בהאג וכעת הצעד הנוסף שמבצע ארדואן הוא בלימה של יבוא ויצוא בין המדינות.

ראש הלשכה המדינית של חמאס נפגש עם נשיא טורקיה ארדואן באיסטנבול (ארכיון) \\ רויטרס

אולם, לצעדים שמבצע לאחרונה הנשיא הטורקי לא בהכרח יש קשר ישיר לישראל אלא דווקא לארה״ב. הנשיא האמריקני ג'ו ביידן ביטל בשבוע שעבר את פגישתו עם ארדואן וניכר שהנשיא הטורקי בוחר להגיב בדרדור היחסים עם ישראל כדי לשלוח איתות דווקא לבית הלבן.

האלטרנטיבות יהיו יקרות יותר

לדברי הכלכלן הראשי של BDO, חן הרצוג: "החרם הטורקי ישפיע על הכיס של כלל אזרחי ישראל. טורקיה היא מקור ליבוא מוצרים מוזלים, והאלטרנטיבות ליבוא מטורקיה יהיו יקרות יותר. הפגיעה העיקרית תהיה בענפים שבהם יש משקל משמעותי ליבוא מטורקיה, תשומות לענף הבניה, מלט ירקות ומוצרי מזון. צריך לזכור שענפי הבניה והחקלאות כבר נפגעו קשה מתחילת המלחמה בגלל המחסור בידיים עובדות, והצירוף של מחסור כתוצאה ממגבלות יבוא מטורקיה עלול להחמיר את התייקרויות במחירי הדיור הפירות והירקות".

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, צילום: נתי חדד

הרצוג הוסיף ואמר כי עם זאת, היבוא מטורקיה "מהווה רק חמישה אחוזים מהיבוא לישראל", כלומר כ-95 אחוזים מהיבוא לא מושפע מהחרם הטורקי.

"החשש המרכזי הוא שהחרם הטורקי הוא סנונית ראשונה שתביא למגבלת סחר מצד מדינות נוספות, או מצד חברות גדולות בעולם. החרם הטורקי מזכיר לנו ימים אפלים של החרם הערבי על סחר עם ישראל, שהביא לכך שחברות בינלאומיות גדולות חששו לפעול בארץ. אם החרם יתגלגל לסנטימנט של ביטול עסקאות והשקעות זרות ותגובת שרשרת מצד מדינות נוספות, התוצאה יכולה להיות קשה מאוד מבחינה כלכלית".

ארדואן והנייה לפני מספר שבועות, צילום: AFP

בכיר בענף רשתות המזון אמר ל"ישראל היום" כי "באופן כללי, יש לנו הסכמים ואמורות להיות סחורות בדרך, אז צריך לראות מה יהיה. אם יסגר היבוא לישראל, תהיה לזה השפעה, לפחות רגעית, עד שכולם יתארגנו. ההשפעה תחול על תחום הביגוד, מוצרי החשמל ועל חלק מהמזון".

המפסידים העיקריים - הסוחרים הטורקיים

לשאלה עד כמה קשה יהיה למצוא תחליפים ומה תהיה ההשפעה על המחירים ענה כי "לא יהיה קשה למצוא תחליף, אבל זה יהיה יותר יקר והבעיה היא הזמן".

נשיא טורקיה ארדואן: "נשלח את נתניהו לאללה שיטפל בו, יאמלל אותו"// רשתות ערביות

נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן, הגיב לדיווח כי ארדואן עצר את יבוא הסחורות לישראל ומסר: "מדובר בחדשות מצערות מאוד. לאורך השנים הקפידו במגזר העסקי בשתי המדינות שלא לערב יחסים כלכליים עם התפתחויות פוליטיות וחבל שהרשויות בטורקיה לא שומרות על מסורת זו. המפסידים העיקריים מהמהלך של ארדואן הם הסוחרים הטורקיים ולא מדינת ישראל".

תורג'מן אמר כי "כלכלת ישראל מספיק חזקה בשביל למצוא חלופות ליבוא מטורקיה וכך נעשה גם אנחנו בלשכת המסחר, נסייע לכל חברי הלשכה שמקיימים קשרים מסחריים עם התעשייה הטורקית לאתר יעדי יבוא חדשים. כולנו תקווה שגם המשבר הזה יחלוף במהרה ונחזור לעשות עסקים עם המגזר העסקי בטורקיה, אנחנו למודי משברים מול ארדואן והממשל הטורקי, ובטוחים שגם זה יעבור".

נשיא איגוד לשכות המסחר שחר תורג'מן, צילום: יהודה פרץ

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, ד״ר רון תומר מסר בתגובה לדיווח כי טורקיה תעצור את המסחר עם ישראל כי "ביקשנו ממשרדי האוצר והכלכלה להגיב באיום ואז ביצוע של הטלת מכסי מגן מול טורקיה של 100% כדי לאותת גם לארדואן וגם לעולם שישראל לא תשב בשקט על חרם נגדה. מעבר לרפיסות ואבדן הכבוד הלאומי איבדנו מסר חשוב לכל מי שמבקש להחרים אותנו - שלא נקבל זאת וכל מחרים יוענש בחזרה".

"מעז יצא מתוק"

נשיא ההתאחדות הוסיף כי "זו העת לחזק את העצמאות היצרנית שלנו בתחום המזון והבנייה - על המדינה לעשות ככל שביכולתה בכדי לעודד הקמה והרחבה של מפעלי מזון ובנייה אשר יגדילו את היקף כמות המזון וחומרי הבנייה המיוצרים בישראל כדי להתנתק מהתלות בטורקיה".

ד"ר רון תומר, צילום: אורן בן חקון

מוקדם יותר תקף שר החוץ ישראל כ"ץ את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ואמר כי הוא "שובר כלים וחוסם את הנמלים ליצוא ויבוא תוצרת לישראל. כך נוהג דיקטטור שרומס את האינטרסים של העם הטורקי ואנשי העסקים ומתעלם מהסכמי סחר בינלאומיים". הוא הוסיף כי הנחה את מנכ"ל משרדו לקיים דיון מיידי עם כל הגורמים הנוגעים בדבר בממשלה כדי "לייצר אלטרנטיבות לסחר עם טורקיה, ברמת הייצור המקומי והיבוא ממדינות אחרות. לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק".

על פי נתוני משרד הכלכלה, בשנת 2021 הסתכמו היקפי הסחר בין המדינות בכ-6.7 מיליארד דולרים. בשנת 2022 חל גידול משמעותי בציר שבין אנקרה וירושלים, והיקף הסחר עלה לכשמונה מיליארד דולרים.

בעקבות האיום החות׳י על אוניות סוחר שעושות דרכן בים האדום עלה היקף היבוא מטורקיה כדי לגשר על הפער שנוצר. הערכות צפו כי בשנת 2023 ייסתכמו היקפי הסחר בין ישראל וטורקיה והתקרבו ל-10 מיליארד דולרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר