לא על המלחמה לבדה: כל הסיבות מדוע חג הפסח הזה הולך להיות יקר מאי פעם

יוקר המחיה מגיע לשולחן הסדר: מסל הקניות ועד החופשות בחו"ל ובארץ, הדלק ואפילו מחירי הבייביסיטר והמנקות - הכל מזנק • הבעיה האמיתית: השכר שלנו לא עולה באותה מידה

בדרך לחשבון נמוך. קניות בסופר. צילום: יוסי זליגר

הוצאות משקי הבית מזנקות תמיד בתקופת החגים, אבל נראה שהשנה חג הפסח צפוי להיות יקר מתמיד.

ראשית, מחיר סל הקניות הממוצע לחג עלה בכ־4% ביחס לשנה שעברה. כמה דוגמאות: ירקות ופירות התייקרו בכ־14%, סלמון ב־20%, עופות ב־16%, ומחיר בשר כתף טרי התייקר השנה ב־20%. בכל יום אנחנו שומעים על חברות מזון נוספות שמרשות לעצמן להעלות מחירים, לא בטוח שבצדק.

ולא רק תאגידים פרטיים - גם מדינת ישראל עצמה מעלה מחירים. מחיר הדלק, למשל, התייקר החודש וכבר נושק ל־8 שקלים לליטר, ובהשוואה לפסח שעבר מדובר בהתייקרות של 13%. תעריף החשמל התייקר בקרוב ל־3%, ותעריף הארנונה עלה בשיעור דומה בהשוואה לפסח שעבר.

אינפו, צילום: ללא

גם מחיר החלב שבפיקוח המדינה יתייקר החל מ־1 במאי, וליטר חלב בקרטון 3% יעלה כבר 7.11 שקלים – יקר יותר בכ־30% מכל סופר באירופה או בבריטניה (בטסקו הבריטי ובקרפור הצרפתי, לדוגמה, ליטר חלב בקרטון עולה כ־5.60 שקלים).

מי שבחר לטוס לחו"ל שילם מחיר גבוה עבור כרטיסי טיסה, משום שחברות תעופה מנצלות את העובדה שרבות מהמתחרות שלהן עדיין לא חזרו לפעול בישראל. הפערים במחירי כרטיסי טיסה בלבד יכולים להגיע גם ליותר מ־100% בהשוואה לשנה שעברה. הביקושים הרבים והיעדר התחרות הקפיצו למשל את המחיר של כרטיס טיסה לתאילנד ל־2,200 דולר ויותר בפסח. מחירי טיסות לאתונה קפצו פי 2 והגיעו לכ־800 דולר עבור טיסה של שעתיים.

נתב"ג מלא (אילוסטרציה), צילום: יוסי זליגר

ההתייקרויות לא פסחו גם על החופשות בארץ. נכון שמחירי בתי המלון בדרך כלל גבוהים בפסח, אבל השנה, בגלל ההיצע המוגבל על רקע המלחמה – הם זינקו עוד יותר.

לפי הערכות, חופשות בישראל בפסח לעומת השנה שעברה התייקרו בעד כ־30%, כשהסיבה היא צמצום מלאי חדרים - עשרות אלפי מפונים עדיין נמצאים בבתי מלון, ובגלל החשש להסלמה הישראלים לא נוהרים למקומות האירוח בצפון.

גם החיים עצמם מתייקרים, החל מהקוסמטיקאית ועד לבייביסיטר. הבעיה האמיתית היא שהשכר שלנו לא עולה באותה מידה. לפי נתוני רשות ההסתדרות לצרכנות, כל ישראלי שלישי מרגיש הרעה במצבו הכלכלי מתחילת הלחימה. אחד משישה ישראלים נאלץ להקטין את סל הקניות לקראת החג.

לא רק בגלל המלחמה, צילום: דובר צה"ל

בשורה התחתונה - יוקר המחיה בארץ רק הולך ומאמיר, ולא תמיד אשמה המלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר