אקזיט סוף הדרך

אם לא יהיו הפתעות ברגע האחרון, גוגל תשלם 1.3 מיליארד ד' תמורת Waze הישראלית, שפיתחה את אפליקציית הניווט החברתית • עם 50 מיליון משתמשים, זה יהיה האקזיט הגדול של השנה

אפליקציית וייז

זה יהיה האקזיט של השנה: מסתמן שענקית האינטרנט גוגל נמצאת בשלבים אחרונים של רכישת Waze הישראלית, מפתחת אפליקציית הניווט החברתית, תמורת 1.3 מיליארד דולרים. ב־Waze סירבו להגיב על הדברים. דובר גוגל מסר שהחברה "אינה מגיבה על שמועות או הערכות".

עיסקת המכירה של Waze היתה כבר כמה חודשים על השולחן, ובכל פעם התחלף השותף למשא ומתן: תחילה מיקרוסופט, אחריה אפל ופייסבוק, ועכשיו גוגל. בכל פעם הצדדים הכחישו, אולם נראה שהפעם הבשיל המו"מ לכלל עיסקה. 

את גוגל שיכנעה הנדוניה הגדולה של Waze - חמישים מיליון משתמשים. בכל חודש מורידים את האפליקציה עוד 1.5 מיליון בעלי טלפונים חכמים, והיד עוד נטויה. נראה שהחיבור עם גוגל הוא הנכון ביותר, אף של־Waze יש שיתוף פעולה הדוק עם פייסבוק. לגוגל יש אמנם אפליקציית מפות, אבל אין בה הקישור החברתי, ש־Waze חזק בו מאוד (ראו פרשנות בעמוד זה).

סטנדרט של ניווט

הרעיון של Waze נולד כשאהוד שבתאי קיבל מחשב כף יד עם GPS חיצוני שכלל תוכנת ניווט. הוא התאכזב מכך שהמידע על המכשיר לא שיקף את השינויים לא בתשתית הכבישים ולא בעומסי התנועה. 

כמתכנת קוד פתוח בעל ניסיון עשיר ב־web2.0 (תוכן גולשים) התחיל שבתאי לבנות את פלטפורמת הדרכים הדינמית הראשונה ששילבה GPS, תוכנה בקוד פתוח וקהילה של נהגים - כל זאת כדי לשקף בזמן אמת ובצורה מדויקת את מצב התנועה ואת כל המידע הנחוץ לנהגים.

בשנת 2006 השיק שבתאי את פרויקט המיפוי הראשון, FreeMap, ושנתיים מאוחר יותר חבר ליזמים אורי לוין ואמיר שנער, ויחד הקימו את Waze. לאחר שלוש שנות פיתוח נולדה ברעננה הגירסה הראשונה של האפליקציה. בשנתיים הראשונות, כש־Waze התגלחה על הזקן של הנהג הישראלי, האפליקציה השתכללה, למדה לשלב מחסומי דרכים ושכבות מידע נוספות, ובשנה האחרונה היא הפכה לסטנדרט הניווט מבחינת רוב הנהגים בישראל. משם ההצלחה שלה היתה מטאורית. 

פייסבוק פיספסה

לפי השמועות שנפוצו בחודש שעבר, פייסבוק התעקשה להעביר את צוות הפיתוח הישראלי של Waze לקמפוס שלה במנלו פארק שבעמק הסיליקון, בעוד המנכ"ל הישראלי התעקש להשאיר את הפיתוח בישראל. עם גוגל זה יהיה פשוט הרבה יותר, כי גוגל כבר מחזיקה כמה מרכזי פיתוח בישראל, חלקם של חברות שרכשה קודם לכן. אחרי הרכישה תהפוך Waze למרכז פיתוח נוסף של גוגל בישראל. 

בהתעקשות על הסכום ועל המשך הפיתוח בארץ, היה לה על מה לסמוך. לפני כחודש הערכנו כאן כי אם יהיה לחברה אורך נשימה, תגיע הצעה גבוהה יותר ממיליארד הדולרים שעליה דיברו עם פייסבוק, והצעה כזו כנראה עומדת עכשיו, והיא תהפוך לאקזיט הגדול ביותר בישראל השנה. 

ב־Waze הושקעו עד היום כ־70 מיליון דולרים, בין השאר על ידי הקרנות הישראליות ורטקס ומאגמה, קרן קליינר פרקינס מעמק הסיליקון וקרן ההשקעות הורייזונס של לי קא שינג, הבעלים של האצ'יסון הסינית, שהצטרפה להשקעה רק לפני שנה וחצי. המתעשרים הגדולים יהיו שלושת המייסדים והמנכ"ל נועם ברדין, שיהפכו כנראה למולטי־מיליונרים, וגם שאר העובדים בחברה ברעננה ייצאו ברכוש גדול. 

גם המדינה לא תצא נפסדת. על פי הערכות, אם העיסקה תתממש, צפויה המדינה להרוויח כמיליארד שקלים מסים. היקף המסים תלוי במחיר ובמבנה הסופי של העיסקה. 

בהכנת הידיעה השתתף זאב קלייןטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר