אבי קושניר: "'זהו זה' היא נס"

השחקן הוותיק אמנם זכה לשחק השנה בקאמבק של "זהו זה", אבל הקורונה לקחה לו את הקהל • עכשיו הוא חוזר לבמת תיאטרון בית ליסין ושוקל ליצור מופע מוזיקלי

צילום: רונן אקרמן // "החלום שלי היה בכלל לשיר". קושניר

את שנת הקורונה העביר אבי קושניר בעיקר מול המצלמות באולפן "זהו זה" הודות לקאמבק שלה. כעת, אחרי יותר משנה שבה התיאטרון היה סגור, הוא חוזר אל הבמה עם ההצגה "עבדאללה שוורץ" בתיאטרון בית ליסין ע"ש ברוך איבצ'ר.

את המחזה כתב רמי ורד וביים רוני פינקוביץ' ז"ל, והוא מתרחש ערב נישואיה של לאה שוורץ לבחיר לבה אריאל בהתנחלות קטנה בשומרון. אלא שאז אביה שומע במקרה שיר ילדים תמים שמשנה את חייו בן רגע וגורר שרשרת אירועים משעשעים ומוטרפים. ההצגה, שמשחקים בה גם ענת וקסמן, אפרת בוימולד, חי מאור ועוד - היתה אחד הלהיטים של בית ליסין בטרם הגיעה הקורונה וקטעה את החגיגה.

"קרה לי נס גדול שבשנה הזאת יכולתי לשחק ב'זהו זה'. לכן הגעגוע שלי הוא לא למשחק, הגעגוע שלי הוא לקהל. כשעשינו אתמול חזרה בתיאטרון על הבמה, הבנתי שיש בי געגוע להגיד משפט ולשמוע את גל הצחוק של הקהל. משחק בתיאטרון הוא בעיניי התמצית של אמנות המשחק, ולזה מאוד התגעגעתי".

בהצגה יש גם טקסט בערבית. היית צריך לחזור ולשנן אחרי ההפסקה הארוכה? היה קשה?

"כשעבדנו על ההצגה לפני הקורונה, עבדתי מאוד קשה על הטקסט שהוא בערבית־מצרית. כשהודיעו שחוזרים - אמרתי 'או.קיי, צריך לרענן את הבעל פה של כל ההצגה, גם הערבית וגם העברית, ואז התברר לי שדווקא בערבית אני לא צריך להיזכר, הכל בפנים. בעברית היו פה ושם דברים שהייתי צריך לרענן".

"אני לא יודע מה הייתי עושה עם הקאמבק לא היה קורה". חמישיית "זהו זה"// צילום: אילן ספירא
"אני לא יודע מה הייתי עושה עם הקאמבק לא היה קורה". חמישיית "זהו זה"// צילום: אילן ספירא
בדצמבר האחרון החליט במאי ההצגה, רוני פינקוביץ', לסיים את חייו בשווייץ בעקבות החמרה במחלת הטרשת הנפוצה שהוא חלה בה.  "זה מאוד עצוב לחזור בלעדיו", אומר קושניר. "היתה אתמול חזרה ורוני לא איתנו. זה חונק בגרון. ההצגה הזאת בושלה בחדר החזרות ורוני היה המנהיג, השף שמופקד על כל הבישול הזה, וזה נורא עצוב".

סכם את חוויית הקאמבק של "זהו זה" השנה. 

"זה היה אירוע מתגלגל. אף אחד לא הזמין אותנו לשנה. זה התחיל מזה שהזמינו אותנו לשש תוכניות. אחרי ארבע תוכניות, אמרו 'בואו נעשה עוד כמה', ואז עוד כמה, וככה זה התגלגל. האושר של להיות ביחד עם הרביעייה הזאת ולהיות חלק מהיצירה של הדבר הזה הוא סוג של נס. זה אושר כל כך גדול. אני לא יודע להגיד לך מה הייתי עושה אם זה לא היה קורה".

השירים שלכם בתוכנית הפכו לאחד הדברים המדוברים ברשת. אתה כבר השתתפת במחזות זמר ובאירוויזיון, ובשנה האחרונה אפילו הקלטת שיר עם חוה אלברשטיין. יש מחשבה לשים יותר דגש על המוזיקה? 

"במחזות זמר אתה שר כדמות. ב'זהו זה' זו מוזיקה נטו. במקרה של השיר עם חוה, כשהיא התקשרה והציעה לי - חשבתי שעובדים עלי (צוחק). זה חלום מאוד ישן שלי. כל נושא הבמה אצלי בכלל מהחלום לשיר, וזה באמת התגשם לי השנה בצורה כל כך נעימה עם החבורה, ואני שמח שככה זה יצא. זה בפירוש משהו שאני משתעשע איתו הרבה שנים, וזה פתח לי חלון קטן. בתקופה האחרונה נפגשתי עם חברים שלי, מוזיקאים, ואני מקווה שתצא מזה בסוף הופעה. כמובן שלא אוותר בה על סטנד אפ ודיבורים, אבל בהחלט יהיו בה מוזיקה ושירים". טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר