"קולם של הילדים צריך להדהד"

המוזיקאי אפי שושני הלחין שירים שנכתבו עלי ידי ילדים בגטו טרזין • משי קלינשטיין מבצעת את אחד השירים - שכתב זדנק אורנשטיין, ילד ששרד את אושוויץ

צילום: עדן מזור // משי קלינשטיין בקליפ לשיר "אשר שקע"

בשנים האחרונות מקיים המוזיקאי אפי שושני, בן לניצולי שואה, דיאלוג אמנותי עם זיכרון השואה. זה התחיל אצלו לפני כעשר שנים, כשנסע לעיר טרזין בצ'כוסלובקיה לשעבר עם הספר "אין פרפרים פה" שמאגד בתוכו שירים וציורים של ילדי גטו טרזין. במהלך המסע הוא הלחין 12 מהשירים (שתורגמו לעברית על ידי לאה גולדברג).

לפני שנתיים חבר שושני להיסטוריונית רחל אורנשטיין, שעוסקת בתחום השואה, ויחד הם הפיקו מופע מוזיקלי שעלה ביד ושם ושמבוסס על השירים הללו. בהמשך יצרו השניים את הפרויקט "כשזיכרון פוגש אמנות", שבמסגרתו הופקו חמישה קליפים. כל אחד מהם מספר את סיפורו של הילד שכתב אותו. 

לציון יום השואה השנה, יוצא במסגרת הפרויקט שיר וקליפ חדשים, בביצועה של משי קליינשטיין, בשם "אשר שקע". את המילים כתב זדנק אורנשטיין בגטו טרזין. זדנק נשלח לאושוויץ ושרד. אחרי המלחמה חזר לפראג ושם חי עד 1991, אז הלך לעולמו. 

"צריך לחדש את רפרטואר השירים". שושני// צילום: יוסי מאיר
"צריך לחדש את רפרטואר השירים". שושני// צילום: יוסי מאיר
"זה השיר הכי מתוחכם בספר", אומר שושני. זה ילד שמבקש מהזיכרון שימסור ד"ש לאהובתו שמחוץ לגטו. ילד בן 14 שכותב כזה טקסט מופשט - זה בלתי נתפס בעיניי. רצינו שמשי קלינשטיין תשיר בקליפ, והיא ישר נעתרה לבקשה. 

"אני מאמין שצריך לרענן את שק השירים שמושרים בטקסי יום השואה. הרבה מהשירים האלה הם סתם שירים עצובים שלא קשורים לשואה. אם אני יכול להביא שיר שנכתב על ידי ילד בגטו - אין סיבה שלא ישמיעו אותו בטקסים. צריך לייצר תוכן לדור הבא".

לדברי משי קלינשטיין, "זיכרון השואה מקבל חשיבות ומשמעות גדולה יותר עבורי משנה לשנה. היה לי חשוב להשתתף בפרויקט הזה, שמביא לידי ביטוי את קולם של הילדים שעברו חוויות קשות מנשוא בשואה. חשוב שקולם של הילדים האל יהדהד, ושילדי ישראל יידעו שיש לעשות הכל כדי שמה שקרה לא יקרה שוב". טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר