צילום: Getty Images

מחקר ישראלי: אבותינו בתקופת האבן אכלו בעיקר בשר

״התמחה בציד חיות גדולות והיה היפר-קרניבור כמותם״: מהמחקר עולה כי האדם היה טורף-על במשך כשני מיליון שנה • בנוסף, לדברי החוקרים רק לפני כ-85 אלף שנה באפריקה, והחל מלפני כ-40 אלף שנה באירופה ובאסיה, נרשמה צריכה של מזון צמחי

צמחונים, שימו לב: האדם היה טורף-על במשך כשני מיליון שנה, ורק בעקבות היכחדות החיות הגדולות (המגהפאונה) בחלקים שונים של העולם והתדלדלות מקורות המזון מן החי בסוף תקופת האבן, חלה עלייה הדרגתית בחלק הצמחי של התזונה, עד שלבסוף לא נותרה לאדם ברירה אלא לביית צמחים ובעלי חיים – ולעבור לחקלאות.

את המאמר שהתפרסם בספר השנה של האגודה האמריקנית לאנתרופולוגיה פיזית ערכו ד"ר מיקי בן-דור ופרופ' רן ברקאי מהחוג לארכיאולוגיה ע"ש יעקב מ.אלקוב באוניברסיטת תל אביב יחד עם רפאל סירטולי מפורטוגל.

"עד היום, הניסיונות לשחזר את תזונת האדם בתקופת האבן התבססו בעיקר על הקבלה לתזונה בחברות ציידים-לקטים מהמאה ה-20", מסביר ד"ר בן-דור. "אלא שהרעיון שלנו היה להשתמש בשיטות אחרות כדי לשחזר את תזונת האדם בתקופת האבן: להשתמש בזיכרון המוטבע בגוף שלנו, במטבוליזם, בגנטיקה, במבנה הפיזי. הרי ההתנהגות שלנו משתנה מהר, אבל האבולוציה איטית. הגוף זוכר".

לפי תקופה: מה האדם הקדמון אכל?
לפי תקופה: מה האדם הקדמון אכל?

במהלך שלא נעשה עד היום בהיקף הנוכחי, החוקרים מאוניברסיטת תל אביב אספו כ-25 עדויות מתוך כ-400 מאמרים מדעיים מתחומים מדעיים שונים שעוסקים בשאלה האם האדם התמחה כטורף (קרניבור) או כאוכל-כל (אומניבור) בתקופת האבן. רוב העדויות נמצאו במחקרים על הביולוגיה הנוכחית של האדם, כולל גנטיקה, חילוף חומרים, פיזיולוגיה ומורפולוגיה.

"דוגמה בולטת היא חומציות הקיבה של האדם", מוסיף ד"ר בן-דור. לדבריו, החומציות בקיבה שלנו חזקה מזו של אוכלי הכול, ואפילו מזו של טורפים אחרים. ייצור ושמירה על חומציות חזקה עולים באנרגיה רבה, וקיומה מעיד על התמחות בצריכת מזון מן החי.

״חומציות חזקה עוזרת בהגנה מפני חיידקים מזיקים בבשר, והאדם הפרהיסטורי, שצד חיות גדולות שבשרן הספיק למספר ימים ואפילו לשבועות, התקיים במקרים רבים על בשר ישן ומרובה חיידקים – ולכן נזקק גם לשמור על רמת חומציות גבוהה. דוגמה נוספת להימנות האדם על קבוצת הטורפים היא מבנה תאי השומן בגופנו״.

מה הם העדיפו לאכול?
מה הם העדיפו לאכול?

״השומן בגוף של אוכלי-כל אצור במספר קטן יחסית של תאי שומן גדולים, ואילו אצל הטורפים, כולל האדם, התמונה הפוכה: לנו יש מספר גדול פי כמה של תאי שומן קטנים יותר. עדויות משמעותיות לאבולוציה של האדם כטורף נמצאו גם בגנום שלנו. למשל, גנטיקאים הגיעו למסקנה שהאדם סגר אזורים של הגנום כדי לאפשר תזונה עתירת שומן, בעוד השימפנזה פתחה אזורים בגנום שמאפשרים תזונה עתירת סוכר", מסביר ד"ר בן-דור.

לעדויות מהביולוגיה של האדם צירפו החוקרים עדויות ארכיאולוגיות. למשל, מחקר איזוטופים יציבים בעצמות בני אדם קדומים ודפוסי צייד ייחודיים לאדם מרא שהאדם התמחה בציד חיות גדולות ובינוניות בעלות תכולת שומן גבוהה. השוואת האדם, שצד חיות גדולות, לטורפים חברתיים גדולים בני זמננו, שכולם מתמחים בטרפת חיות גדולות וכולם צורכים מעל ל-70% מהאנרגיה מן החי, חיזקה את מסקנת שהאדם התמחה בציד חיות גדולות והיה היפר-קרניבור כמותם.

"ציד חיות גדולות אינו הובי לאחר הצהריים", אומר ד"ר בן-דור. "הוא דורש המון ידע, וגם אריות וצבועים מגיעים ליכולות אלו רק כעבור שנים רבות של לימוד. מכאן ברור שהחיות הגדולות שאנו מוצאים באתרים ארכיאולוגיים רבים מספור הם תוצאה של התמחות האדם בציד חיות גדולות. חלק ניכר מהחוקרים את היכחדות החיות הגדולות מסכימים שלציד החיות הגדולות בידי האדם היה תפקיד מרכזי בהיכחדותן".

פרופ' רן ברקאי // צילום: אוניברסיטת ת"א
פרופ' רן ברקאי // צילום: אוניברסיטת ת"א

כמו כן, לדבריהם עדויות ארכיאולוגיות נוספות, כמו הופעתם של כלים לעיבוד והשגת מזון צמחי רק בשלבים מאוחרים של האבולוציה האנושית, תומכות גם הן במרכזיותם של בעלי החיים הגדולים בדיאטה האנושית לאורך רוב ההיסטוריה האנושית: "עדויות ארכיאולוגיות לא מטילות ספק בכך שהאדם צרך גם צמחים בתקופת האבן", מוסיף ד"ר בן-דור, "אך לפי ממצאי המחקר הנוכחי הם לא היוו את החלק המרכזי בתזונה עד לקראת סוף התקופה".

השחזור הרב-תחומי שערכו חוקרי אוניברסיטת תל אביב במשך קרוב לעשור מציע שינוי פרדיגמה בהבנת האבולוציה של האדם. בניגוד להשערה המקובלת לפיה האדם חייב את התפתחותו ואת הישרדותו לגמישות תזונתית בין הסתמכות על ציד בעלי חיים ותזונה צמחית, התמונה המצטיירת היא של התפתחות האדם כמי שהתמחה בעיקר בטרף בעלי חיים גדולים.

עדויות לשינויים גנטיים והופעת כלי אבן ייחודיים לעיבוד צמחים הביאו את החוקרים למסקנה שהחל מלפני כ-85 אלף שנה באפריקה, והחל מלפני כ-40 אלף שנה באירופה ובאסיה, ניכרת עלייה הדרגתית בצריכה של מזון צמחי ושוני רב יותר של הדיאטה – בהתאם לתנאים האקולוגיים.

יש לכם שאלות לכתב? מוזמנים לפנות אליו באמצעות חשבון האינסטגרם שלו

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו