הוחמר עונשו של המורה שתקף מינית

בחודש אוקטובר בית המשפט קבע שאביתר גרוס ירצה עונש של תשעה חודשי עבודות שירות, אך לאחר ערעור המדינה נגזרו עליו 20 חודשי מאסר בפועל

אביתר גרוס // צילום: מתוך פייסבוק // אביתר גרוס

בית המשפט המחוזי בלוד החמיר היום (ראשון) את עונשו של המורה אביתר גרוס, שהורשע במעשים מגונים בילדה בת 9. בית משפט השלום בפתח תקווה גזר עליו בחודש אוקטובר תשעה חודשי עבודות שירות בלבד. הפרקליטות הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי, וכעת העונש שונה ל-20 חודשי מאסר בפועל.

לפני כשנה וחצי הורשע גרוס, בן 35, נשוי ואב לשניים, לאחר הסדר טיעון במעשים מגונים. בהסדר לא הייתה הסכמה על העונש. לפי האישום המתוקן שבו הודה, הוא היה מורה בבית ספר יסודי והילדה הייתה תלמידתו. כחודש לפני פסח, במשך שלושה שבועות, הוא יזם מפגשים עם הילדה בכך שקרא לה להתלוות אליו בעת שהייתה בשיעור אחר.

באחת הפעמים הוא לקח אותה לאזור בבית הספר ושם ישבו על כיסאות. הוא אמר לה שהוא "אוהב אותה" וחיבק אותה, אז פתח את רוכסן מכנסיו והוציא את איבר מינו. הוא ביקש ממנה לא לצחוק ושתחשוף את איבר מינה, והיא עשתה כן. בפעם אחרת הוא לקח אותה לכיתה, סגר את הדלת והוציא את איבר מינו, הוא אמר לה לגעת בו וכך עשתה. במפגש שלישי הוא שוב לקח אותה לכיתה, הודיע לה שזו תהיה הפעם האחרונה, פתח את הרוכסן, הוציא את איברו ושוב אמר לה לגעת בו. היא סירבה לבקשתו שיגע בה חזרה, ולאחר מכן החזירה לכיתה והזהיר אותה שלא תעז לספר על הקשר ביניהם וכל מה שאירע.

הפגנה בגין ערעור עונשו של גרוס // צילום: יהונתן שאול
הפגנה בגין ערעור עונשו של גרוס // צילום: יהונתן שאול

השופט עודד מורנו, מבית משפט השלום בפתח תקווה, בחר שלא לשלוח את גרוס למאסר. הוא נימק זאת בהחלטתו: "מעשיו של הנאשם הם חמורים ובזויים ופגעו במתלוננת ובציפור נפשה באופן קשה. מחוות הדעת המקצועיות שהוגשו לבית המשפט, הן של שירות המבחן והפסיכולוג שמטפל בו, והן של הערכת מסוכנותו המינית, עולה כי מדובר בנאשם בר טיפול, שהביע חרטה עמוקה וכנה, שבחר שלא לנהל את התיק ולהודות בשלב ראשוני מוקדם.

"החרטה לא התבטאה רק במילים אלא גם במעשים, כך שדאג להפקיד 40 אלף שקלים טרם גזר הדין בקופת בית המשפט. מדובר בפיצוי משמעותי. 'דו"ח דורנר' עומד על כך שאין לקדם הרתעה באמצעות שימוש נרחב במאסרים ויש לפנות לאפיקי שיקום וענישה, ככל שניתן מחוץ לכותלי הכלא. מחקרים הוכיחו כי רמת הרצדביזים של נאשמים בעבודות שירות, נמוכה לעומת אלו שריצו מאסר", כתב.

עו״ד עודד הוכהאוזר, יו״ר העמותה לתיקון מערכת המשפט, אמר: ״ההחלטה הזו ממחישה את הבעייתיות במערכת המשפט. גם כשהעונש מוחמר הוא נותר 20 חודשים בלבד. 20 חודשים למורה שניצל מינית ילדה בת 9. 

 "זו לא החמרה, אלא המשך היריקה בפרצופם של אזרחים שרואים פעם אחר פעם  שופטים מקבלים החלטות לא ענייניות, לעיתים גם מסוכנות. יש לייצר מערכת יעילה של פיקוח על בתי המשפט ועל השופטים, ולהגביל את הכוח הבלתי מרוסן שניתן בידם היום״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר