רשתות המזון והפארם מסירות כפפות - הפעם זו נגד זו

פסטה ברשת פארם, בושם יוקרתי ברשת מזון • השנה האחרונה האיצה את עירוב השימושים של מדפי המרכולים הגדולים בישראל • רווחי? בהחלט • הוגן מסחרית? כשכולם מסירים את הכפפות, לאיש לא אכפת • בכיר בענף: "יש מלחמה קרה בין סופר-פארם לשופרסל"

פריחה ברשתות בזמן הקורונה. סופר פארם // צילום: חן גלילי // פריחה ברשתות בזמן הקורונה. סופר פארם

המוצרים שמזוהים אסוציאטיבית עם רשתות הפארם בישראל, ומנגד עם רשתות המזון - כבר מזמן אינם נחלתן הבלעדית. ה"פלישה" של סופר־פארם ו־Be למוצרי מזון וה"התלבשות" של שופרסל, לדוגמה, על מוצרי טיפוח ובישום - יצרו התנגשות צרכנית טקטונית. 

ההיצע הגדול של רשתות הפארם אמנם הצדיק את עצמו בקורונה, שכן רבים העדיפו לבצע קנייה מרוכזת ליד הבית וקנו בצד התרופות גם טונה, פסטה, קפה ושוקולד. עכשיו, כשהלחץ ירד, נותרת השאלה איפה הבידול ומי צריך אותו. האם ה"מטבוחה" של המוצרים חשובה לאפיון כל רשת, והאם ללקוחות זה מזיז בכלל. 

מוצרים חופפים

"אין ספק שבשנים האחרונות, 70% מהמוצרים שנמכרים ברשתות השיווק חופפים לסופר־פארם", מהנהן דני לוזון, המשנה למנכ"ל סופר־פארם החולשת על 85% מהשוק. "פעם תחום חומרי הניקוי היה הממלכה של רשתות המזון, והיום הלקוחות יודעים שהם ימצאו אותם גם אצלנו. הרבה מהפיתוחים שנמכרו בתחום הושקו בסופר־פארם, דוגמת הכדוריות של לנור נניח". 

הקורונה הוסיפה למלאים, לדבריו, כמעט 50 מתוך 190 פריטים חדשים שהושקו השנה - בקטגוריית המזון לבדה. "מבחינת חומרי ניקוי, מעבר לחדשנות, פעם הם היו נחלת רשתות המזון, הרבה יותר משלנו. לפני כארבע שנים נולד המותג הפרטי שלנו בתחום מוצרי הניקיון בשם 'סאנדיי', והוא עושה עבודה מטורפת. מדובר במוצרים איכותיים של ספקים מהארץ ומהעולם, וזה לקח נתח שוק יפה במחלקה. סופר־פארם הכפילה את נתח השוק של חומרי הניקוי בשלוש השנים האחרונות". 

"אין אצלי מבצעים". מיכאל פינטו
"אין אצלי מבצעים". מיכאל פינטו


אבל גם לוזון ומנהליו בסופר־פארם יודעים שההתבססות בפסגה עשויה לגרום לשאננות. לכן, דווקא עכשיו לכאורה כשהביקושים איתנים, שדרגו שם קצת פחות מ־40 סניפים והפכו אותם לשם המכובס "חנויות קונספט". המטרה שקופה: נראות וחוויית קנייה. הרציונל: עד שהדיוטי יחזור ייקח זמן, ומנגד רשת Be המתחרה מתבססת סוף־סוף הודות לגב של שופרסל. 

בשבוע שעבר חנכו ברשת את סופר־פארם גאלרי בראשון לציון - סניף של שתי קומות, כשהראשונה היא כולה קוסמטיקה. בשל גודלה בשוק סוגרת הרשת בלעדיות על מוצרים שרשתות אחרות לא יכולות למכור - ובכך מבדלת את עצמה באקט שיש שיתהו על הוגנותו. כך או כך, לוזון מתגאה ש"אין חנות כזאת, ואני יכול להגיד את זה בתור אחד שראה הרבה מקומות בעולם. קיבלנו 'השראה' מ־3-2 נקודות בעולם אבל מבחינת השילוב של בית המרקחת וקוסמטיקה - אין דבר כזה". הצפי: עוד 5 חנויות כאלה בשנים הקרובות.

למה דווקא עכשיו?

"כי בהערכה שלי, בשנתיים־שלוש הקרובות, רמת הטיסות לחו"ל תהיה פחותה. זה נכון שהיה גידול ברכישות באינטרנט - גידול שגם קרה אצלנו - אבל גם אם האינטרנט יגיע ל־15%, עדיין כ־85% מהמכירות נעשות במרחב הפיזי. לאנשים נמאס מהבנאלי. הם רוצים לראות דברים אחרים ולקבל חוויה. שינינו את המוזיקה ואת הריצוף. אנחנו רואים את התגובות המטורפות. אנחנו נלחמים ברשתות השיווק".

"נוצר מיקס כזה"

אצל Be, שהתחילה את דרכה בצליעה ובגרימת הפסדים לשופרסל, הגבולות מטושטשים עוד יותר בין מזון לפארם, לפחות על פניו. אבל אם תשאלו את מנכ"ל Be, אורי ורטמן, הוא מתחרה גם בשופרסל שיצרה אותו. "אנחנו חלק משופרסל ולכן אנחנו נהנים מיכולות הסחר והמגוון והאיכות של הרשת הכי גדולה בישראל, ומצד שני אנחנו רשת פארם ואנחנו מתחרים ברשתות המזון - גם בשופרסל", הוא מבהיר.

רשת Be // צילום: סיוון פראג'
רשת Be // צילום: סיוון פראג'


"35% מהמגוון שלנו קיים גם ברשתות המזון. הקורונה יצרה שינוי בהתנהגות הצרכנים. אנשים שיוצאים מהבית משתדלים לרכז את הקניות כי הם לא רוצה להיחשף. זו מגמה ממארס שעבר והיא קורית גם היום. בהתאם, סל הקנייה גדל. יש את הסגמנט שעולה מדי שנה שהוא עולם המזון, ניקיון ונון־פוד. יש לנו מוצרי נון־פוד דוגמת מצעים, סירים וכל מיני מוצרים סביב הבית. הקצינו למוצרים הללו יותר מקום ואנחנו רואים שהצרכן אוהב לקנות את זה. זו מגמה שקיימת בעולם כמו ברשתות סי.וי.אס, שם רשת הפארם מאפשרת אפילו לקנות מזון מוכן, כמו בחנות הנוחות. בארץ זה לא קורה בגלל הרגולציה. אנחנו בפירוש מוכרים יותר מזון יבש. יש לנו מזון יבש של המותג הפרטי של שופרסל, דוגמת פסטה ואורז".

לדעתו, אופי הצריכה החדש יימשך. "בסוף אנחנו נותנים מענה לביקוש הצרכנים. אי אפשר לעשות על הקורונה 'קונטרול אלט דיליט' ולחזור אחורה". 

פארמה נוספת בבעלות רשת מזון היא "גוד פארם", שעברה לפני כשלוש שנים לשליטת רמי לוי. בניגוד לשתיים הקודמות, לגוד פארם אין בית מרקחת, וגם לא בתוכניות לעתיד. עם זאת, הרשת דיווחה על הקמת בית מרקחת עם חברת טוגדר למכירת מוצרי קנאביס רפואי. 

אדם פרידלר, מנכ"ל גוד פארם: "גם אצלנו יש מגבות וסדינים ויש סופרים שמוכרים צעצועים. נוצר מיקס כזה. הסיבה היתה לא לחסל את היריבים העסקיים, אלא כדי לרכז ללקוחות את הקנייה בפעם אחת. גם אצלנו היום יש מגוון של מגבות, מצעים ומעט צעצועים ומזון. אנחנו מוכרים החל מטונה ופסטה ועד חטיפים כמו ביסלי ובמבה". 

סניף גוד פארם // צילום: יח"צ
סניף גוד פארם // צילום: יח"צ


פרידלר, כמו בכתבות קודמות במוסף הזה, מבדל את עצמו מהגדולים בענף וחושף טפח מדפוסי התחרות. "יש מלחמה קרה בין סופר־פארם לשופרסל - שופרסל במזון וסופר־פארם בפארם. כששופרסל מעלים בושם במבצע, סופר־פארם מעלים מבצע של טונה וקטשופ להחזיר להם. הם מנסים להילחם במגרש שלהם".

היכן לדעתך קונים יותר חומרי ניקוי - ברשת מזון או בפארם? 

"אני חושב שברשתות המזון. עם זאת, בכביסה יכול להיות שברשתות הפארם. הסיבה לכך היא שיש יותר נשים ברשתות הפארם מאשר ברשתות המזון. אצלנו - 75% מהלקוחות הם נשים. אני חושב שזה ככה בכל רשתות הפארם". 

לשאול סלם, מנכ"ל אתר הפארם מדי־לינק, אין כוונה לערבב את תמהיל המוצרים. "אנחנו אתר מתמחה בפארם. אסוס, שהוא בתחום האופנה, לא מתפזר למקומות אחרים. אני מעריך שאת הדברים הפשוטים כמו טואלטיקה וחיתולים אנשים יקנו ברשתות מזון, אבל דברים שקשורים להחלטות מורכבות הם ירצו לקנות באתר מתמחה. אני לא רואה את הזליגה לכל עבר". 

מההערכות שביצעו כלכלני חברת המידע העסקי COFACE BDI עולה כי הכנסות רשתות הפארם הסתכמו ב־2020 בסכום עתק של כ־6.675 מיליארד שקלים. שלוש הרשתות המובילות בענף הן  סופר־פארם עם נתח כספי מוערך של כ־85% מהשוק ו־72% מכלל סניפי הפארם ברחבי הארץ. BE מקבוצת שופרסל המחזיקה כ־12% ואילו גוד פארם עם 3% בלבד מהשוק.

מספר הסניפים של רשתות הפארם  בישראל הוא 370, נכון לעכשיו. 

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת המידע העסקי COFACE BDI מאשרת שבנוסף על התחרות המתנהלת בין שלוש רשתות הפארם, הרשתות בענף מתמודדות עם חנויות הפועלות בתחומים משיקים.  

"אצלי אין מבצעים"

זה לא סוד שצמד המילים "יבוא מקביל" מלחיץ את השחקנים הגדולים בשוק. בכל שוק, אבל בעיקר במזון ובקוסמטיקה. אחת מהן, שמבוססת כמעט על היבוא המקביל, היא הרשת החדשה בתחום הפארם שאינה כוללת בתי מרקחת: ביג ברנדס. 

מדובר ברשת למוצרי צריכה בסיסיים להיגיינה, ניקיון וכביסה, לצד בשמים ואלכוהול במחירים "שוברי שוק", לטענת מייסדיה ומנהליה. הפטנט: יבוא מקביל של 95% מהמוצרים. 

ביג ברנדס // צילום: אייל אשכנזי
ביג ברנדס // צילום: אייל אשכנזי


את החברה הקימו מיכאל פינטו וישי דיאמנט לפני שש שנים. הם חדרו לשוק עם מותגי אריאל וטייד ביבוא מקביל, עם מחירים נמוכים יותר. עם השנים הרחיבו השניים את פעילותם והחלו להביא עוד מותגים מבוקשים, שבהם קולגייט, איירוויק, ג'ילט, פיניש, לנור ואריאל. ההצלחה הביאה למחזור מכירות של 100 מיליון שקלים בקבוצה, ולאחרונה השיקה החברה חנות ראשונה ברחוב תובל שברמת גן, ומציעה כ־1,800 מוצרים, כשבקנה עוד שישה סניפים ב־2021. 

"אנחנו הרשת היחידה שגם מייבאת את המוצרים וגם מוכרת אותם. אני זול ב־20% מהשוק ואין אצלי מבצעים. כל השנה זה אותו מחיר", מכריז פינטו.

"הפסדנו על מסיכות"

לוזון מגדיר את השנה האחרונה "רכבת הרים" מבחינת סופר־פארם. "מכרנו מיליוני מסיכות לצד ירידה חדה במכירות איפור. מדובר באובדן של 35% מכירות איפור שפתיים ו־27% איפור עיניים ב־2020. מצד שני, בקוסמטיקה היתה עלייה במכירות בתחום הבישום, בגלל שהדיוטי פרי היה סגור. המוצר שהכי גדל בחומרי ניקוי היה נייר אפייה של 'סאנדיי' שגדל באלפי אחוזים. בשל סגירת המספרות היתה צביעת שיער ביתית מוגברת ונוצר מחסור במברשות ובקערות לצביעה, אך בסוף השגנו את זה". טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר