"בעד חיסונים - אך יש מקום לשיקול דעת"

בלשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית נוטים להתנגד לחקיקה החדשה, שתאפשר העברת נתוני ההתחסנות לגופים שונים, בהם הרשויות המקומיות ומערכת החינוך

חיסון נגד קורונה בישראל // צילום: אורן בן חקון // חיסון נגד קורונה בישראל // צילום: אורן בן חקון

הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית תקיים בשבוע הבא דיון מיוחד על החוק שאושר לפיו מידע על מי שלא התחסנו יועבר לרשויות המקומיות, למשרד החינוך ולמשרד הרווחה לצורך "עידוד התחסנות".

בלשכה מצדדים בעמדתו של פרופ' דוידוביץ', יו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור שאמר: "זו חקיקה חפוזה שעלולה לפגוע בזכויות הפרט, לא תתרום משמעותית ליעד ההתחסנות ואף תזיק. במקומה צריך לפעול בערוצים מקבילים, כאשר הגופים המקצועיים הרפואיים שומרים על חיסיון ומספקים מענה מקצועי לשאלות רפואיות ולשאלות על בטיחות ויעילות והרשויות המקומיות פועלות לקדם התחסנות ברמה המקומית בלי לפגוע באמון ובחיסיון התושבים".

כמו כן ידונו בלשכה לאתיקה ביוזמה לחוקק חוק שיחייב עובדים במקצועות מסויימים להתחסן או לעבוד מרחוק ובאיסור כניסה לאירועים למי שלא התחסן במסגרת "התו הירוק". וגם על היוזמה לתת תמריץ כספי לרופאים ורופאות שיעודדו מטופלים להתחסן לקורונה.

"אני וכל חברי הלשכה לאתיקה בעד החיסונים אבל בצד השני, צריך לתת משקל לשיקול דעת ולאוטונומיה של אדם. אין לחייב אנשים בכח להתחסן", אומרת פרופ' תמי קרני יו"ר הלשכה לאתיקה.

"לרוב אנחנו דנים בנושאים הקשורים לאתיקה רפואית, אך בעקבות השיח בחברה כולה ובינינו הרופאים עלתה בקשה לדון גם בהצעות החוק הללו. האווירה היום היא שמרוב פחד יש אתיקה תועלתנית- איזה צעדים אפשר לעשות כדי למנוע מחלה. אבל בדרך נזנחו עקרונות אתיים ופילוסופים שמדברים על איזון בין ערכים. השאלה היא אם ניתן דרך סנקציות שונות ומשונות לעודד התחסנות ועד כמה אתה פוגע בחירויות הפרט. עד כמה מוותרים על חוק זכויות החולה והישגיו".

על התוכנית שהוצגה על ידי פרוייקטור הקורונה פרופ' אש באחת מישיבות הממשלה לפיה רופאים יקבלו תמריץ כספי על מנת לעודד התחסנות אמרה פרופ' קרני "לא צריך לכרוך את הדברים זה בזה. מה הדבר הבא? לשכנע חולה סוכרת לקבל אינסולין? חלק מהתפקיד של רופא הוא לשכנע. התימרוץ הכלכלי הוא לא רלבנטי. אני מברכת את פרופ' אש שמצא דרך לתמרץ את הרופאים אך צריך לתמרץ את כל הרופאים שעבדו ביחידות הקורונה במלחמת התשה שאנו נמצאים בה ויש לאפשר לכל רופא לקבל כחלק מתנאי העבודה תמיכה נפשית.אם כורכים תיגמול בהמלצה על חיסונים זה יכול לפגוע באמון הציבור בהמלצות של הרופא"

הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה בעמותת רופאים לזכויות אדם, מסרה בתגובה "כנסת ישראל ביצעה היום מחטף מסוכן, והעבירה חוק דרקוני הרומס את האתיקה הרפואית ואת חוק זכויות החולה, ואשר שהשלכותיו עלולות להיות הרות אסון. העברת מידע רפואי לרשויות מקומיות ולמשרד החינוך תפגע באמון הרב שיש לאזרחים בקופות החולים, עד כדי הימנעות ממסירת מידע חיוני לטיפול. בידי הרשויות המקומיות יש את הכוח להגיע לציבור על ידי הסברה יעילה ותמריצים חיוביים מבלי לחשוף מידע רפואי. יש לתת לקופות החולים את הזמן והאמצעים להגיע למטופלים/ות בדרך שלא תפגע בהם ובאמון שבין מטפל ומטופל. אנו מצפים מקהילת הבריאות לסרב לציית לחוק ולהגן על מטופליהם"..

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר