זאב רוזנשטיין יוצא מהכלא // צילום: יוסי זליגר // זאב רוזנשטיין יוצא מהכלא

לאחר 17 שנות מאסר: זאב רוזנשטיין יצא לחופשי

העבריין, שהיה במשך שנים היעד מספר אחת של המשטרה, השתחרר מהכלא בגיל 66 • "השנים בכלא וגילו המבוגר גרמו להתמתנותו" • יחזור לעולם הפשע?

אחרי 17 שנים מאחורי סורג ובריח, זאב רוזנשטיין (66), לשעבר היעד מספר אחת של המשטרה, השתחרר היום (ראשון) מהכלא. רוזנשטיין היה אמור להשתחרר בעוד כשמונה חודשים, אך ועדת השחרורים התרשמה כי "השנים שבהן בילה בכלא, הטיפול שאותו עבר בשנים האחרונות ומצבו הרפואי אכן גרמו לו לשינוי תודעתי ואין בשחרורו כדי לסכן את שלום הציבור". כמו כן, בדו"ח שהובא לידי הוועדה נכתב כי "השנים בכלא וגילו המבוגר גרמו להתמתנותו בין כותלי הכלא".

אחרי 17 שנים: זאב רוזנשטיין השתחרר מהכלא // צילום: שמואל בוכריס, פז בר

בנובמבר 2004 נעצר רוזנשטיין לאחר שיתוף פעולה בין משטרת ישראל לרשויות האכיפה בארה"ב. שנתיים לאחר מכן הוסגר לארה"ב, ושם הועמד לדין בבית משפט אמריקני באשמת הפצת מיליוני כדורי אקסטזי. הוא נידון ל־12 שנות מאסר, שלוש שנים על תנאי וקנס כספי של 17,500 דולר על עבירה זו, שבה הודה באשמה במסגרת עסקת טיעון. במסגרת העסקה הודה רוזנשטיין בישראל בקשירת קשר לביצוע רצח.

לפי הודאתו, הוא שילם לרוצחים שכירים מבלארוס על מנת שירצחו את האחים יעקב ונסים אלפרון. זו הייתה הפעם הראשונה שבה הודה רוזנשטיין במעורבות במלחמות בין ארגוני פשע. לפי תנאי העסקה, שאושרה על ידי השופטת מרים דיסקין, נידון רוזנשטיין לחמש שנות מאסר בפועל, שנוספו על עונש המאסר שנגזר עליו בארה"ב. אחרי לא פחות משבעה ניסיונות לחסלו ושביל ארוך של קורבנות, היווה המאסר של רוזנשטיין - ובעקבות כך כל בני דורו, כמו האברג'ילים והאלפרונים - סגירת מעגל עבור משטרת ישראל.

קצין בכיר שלקח חלק במבצע ללכידתו של "הזאב" ועדיין נמצא ברשויות האכיפה, ביקש להישאר בעילום שם כשהוא מדבר על הנושא: "הוא חולה, הזדקן, צריך גם חמלה. מי שחושב שהוא נחלש - טועה. לעניות דעתי הוא נשאר חזק בגלל שיש לו כסף, ואם הוא ירגיש מאוים - הוא יביא אנשים. השאלה הכי חשובה היא: האם הוא יגמור בשיבה טובה? אני כבר אומר שלא. הוא לא יוכל להזדקן בשקט בבית אבות ולשבת מול הים ולעשן סיגריה. יש הרבה דברים שהוא לא סלח ולא סלחו לו, ואני מאמין שלא יהיה שקט". 

זאב רוזנשטיין יוצא מהכלא, היום // צילום: יוסי זליגר
זאב רוזנשטיין יוצא מהכלא, היום // צילום: יוסי זליגר

"אין ספק שאפשר להתנתק, אבל לרוזנשטיין יהיה מאוד קשה. הוא לא ייעלם, זה בדם שלו, יש משהו בשם הזה, זאב רוזנשטיין, הוא אל קאפונה - יש עבריינים יותר מסוכנים ממנו, אבל השם שלו עושה את הכל. תראה, השחרור שלו מייצר באזז גם אחרי 17 שנה בכלא, העניין שהוא מעורר, זה לא תלוי בו ולא טוב לו ואולי ידחף אותו חזרה לחיי הפשע. אפשר להגיד כמו בסרטים 'המשך יבוא', אבל אני מקווה שלא", הוסיף.

קצין בכיר שניהל את החקירה בעניינו של רוזנשטיין וכעת עוסק בתחום האבטחה, מוסיף: "אני מתקשה לראות אותו יושב בפרלמנט של זקנים במרכז הוד השרון ומשחק שש־בש. הוא היה אדם מסוכן ונשאר מסוכן, אבל איזה מקום הוא יתפוס בהיררכיה של הפשיעה? לא יקח הרבה זמן עד שהתמונה תתבהר".

בשנים האחרונות הבקשות של רוזנשטיין לצאת מבית הסוהר נדחו על הסף. הטענות שהועלו דיברו על כך שמתקיים "סכסוך בין עבריינים" ולכן אין טעם לשחררו מהכלא. עוד נטען שרוזנשטיין מעורב, על פי מודיעין של המשטרה, בפעילות עבריינית גם מתוך הכלא. עורכי דינו טענו שאם אכן קיים מידע פלילי - לא ברור מדוע הוא לא נחקר בנושא, ושמדובר בנקמנות של המשטרה.

על פי עדויות של אסירים ומקורבים לרוזנשטיין, קיימת הבנה שעולם הפשע השתנה, ולדור החדש של העבריינות בישראל השם לא אומר הרבה. בעידן שבו מחסלים שכירים מוכנים לקחת חיים תמורת 30 אלף שקלים, נדמה שהחוקים השתנו. נוסף על סרטן העור שממנו הוא סובל ופגע קשות בבריאותו, סובל רוזנשטיין גם מנפיחויות ברגליו, ובשל כך נראה שכל מי שקשור בשחרורו לא באמת מתנגד לראות אותו בחוץ. 

אז איזה זאביק רוזנשטיין נראה ביציאה מן הכלא? לצד עולם הפשע, הוא נהנה לפני כניסתו לכלא מקירבה של עולם הסלבס מכל הסוגים: מזרים מפורסמים ועד כדורגלנים ידועי שם, שעימם שמר על קשר לכל אורך המאסר שלו והם לא התנתקו ממנו. לעיתים אף היה מתקשר לאימוני הקבוצות ומבקש לדבר עם מאמנים ושחקנים. רוזנשטיין, שאוהד את מכבי תל אביב בכדורגל, החזיק במינוי שנתי ליציע היוקרתי ביותר באצטדיון: שער 1. אחד החלומות שלו הוא לחזור ולצפות במשחק בבלומפילד המחודש עוד השנה. מי יודע, אולי זה יהיה משחק האליפות של קבוצתו. 

חשוב לזכור, לרוזנשטיין יש עסקים לגיטימיים באירופה, הכוללים על פי הידוע בתי קזינו שהמשיכו לעבוד גם בהיעדרו. בחופשות המעטות שזכה להן, נפגש עם בני משפחתו הקרובים ביותר ונאלץ לחזור במהירות לבית הסוהר. הוא לא נחשב לאסיר אהוד במיוחד, אבל זוכה להערכה כמי שלא מלשין (או 'משטנקר' בשפה הנהוגה). "העניינים הרפואים מעסיקים אותו מאוד בשנים האחרונות מכיוון שהוא נחלש גופנית", אומר גורם בכיר בכוחות הביטחון, "אבל עם זאת, מנטלית הוא חזק מאוד כפי שהיה והראש עובד כמו שצריך". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו