תופעת לוואי חדשה? נשים דיווחו על דימום לאחר החיסון

נשים רבות דיווחו על הקדמת המחזור החודשי לאחר החיסון נגד קורונה, והוועדה לבטיחות בחיסונים תדון בתופעת הלוואי • "בדיקת הנושא נדרשת"

נשים מעידות על הקדמת המחזור החודשי לאחר שהתחסנו לקורונה // צילום: גדעון מרקוביץ' // נשים מעידות על הקדמת המחזור החודשי לאחר שהתחסנו לקורונה

תופעת לוואי נוספת לחיסון? בימים האחרונים עולה ברשתות החברתיות טענה מצד נשים שונות שהתחסנו נגד נגיף הקורונה לפיה הן חוו דימום לאחר החיסון. חלק מהנשים מדווחות כי הוקדם להן המחזור החודשי, וחלק התייחסו לתופעה כדימום ללא יצירת הקשר לדימום הווסתי. 

בין הפורומים שבהם הועלתה תופעה זו היה קבוצת הפייסבוק "מדברים על חיסונים", שבה העידו מספר נשים על תופעה של דימום או הקדמת וסת לאחר שהתחסנו נגד הנגיף.  

בתוך כך, הגיעו פניות גם לחברי הוועדה המייעצת לבטיחות החיסונים במשרד הבריאות, אלו שעוקבים אחרי תופעות הלוואי ומקבלים את הדיווח על השכיחות. עקב הפניות, הנושא צפוי לעלות לדיון מחר (רביעי) בוועדה. 

אדוה לוטן, מנכ"לית עמותת ״מדעת״ וחברת  ועדת המעקב למועילות ובטיחות חיסון הקורונה במשרד הבריאות, התייחסה לדיווחים: "למרות שבניסוי לא דווח על תופעה כזו, אכן בימים האחרונים עולים דיווחים רבים ברשתות החברתיות. אני מתכוונת להעלות את הנושא לדיון בוועדת המעקב לחיסוני הקורונה. אם אכן יתברר שמדובר בתופעה הקשורה לחיסון, זו ראיה נוספת לחשיבות איסוף המידע הנרחב לאחר אישור החיסון".

עוד הוסיפה: "ועדיין, חשוב לזכור שאין ראיות שמדובר על תופעה חמורה מעבר לאי-סדירות מסוימת, אשר גם בשגרה עשויה להופיע בעיתות של מתח נפשי. חשוב יהיה לבדוק את הדיווחים לעומק ולהשוות בין נשים שחוסנו לכאלו שלא חוסנו". 

פרופ' רוני מימון, יו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה, אמר ל"ישראל היום": "שמעתי גם כן על דיווחים כאלו אבל אני לא מצליח לראות קשר ישיר בין החיסון להקדמה של הווסת או כתמים. עם זאת, חשוב לדעת שיש סיבות עקיפות הקשורות לקורונה שעלולות להתבטא גם במעגל ההורמונלי של נשים. זה לעיתים נובע משינוי אורח החיים, מתקופה לחוצה שמשפיעה הורמונלית על כולנו או מהרגלי אכילה".

עוד הוסיף: "עד כה לפחות לא שמעתי טענה מדעית שמסבירה את הדיווחים האלו. אם תהיה אז מן הסתם היא תגיע מהסביבה שבה אני פועל, שהיא סביבה של רופאים שמדווחים ביניהם על דברים. כך בשעתו התחילה פרשת רמדיה, אחרי שאחד הרופאים דיווח. כרגע אני לא מודע כאן למצב כזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר