הכירו את הסופרפודס החדשים

לא רק ספירולינה, צ'יה ואסאי • מזונות העל התורנים שנכנסו לבתים רבים בארץ מאז תחילת הקורונה

צילום: GettyImages // מזונות העל החדשים

ימי הקורונה והסגרים גרמו לעם ישראל לבלות שעות נוספות במטבח, ולשדרג משמעותית את יכולות האפייה והבישול. במקביל הבנו גם שלכל סגר יש מוצאי סגר, ולצד השמחה על החזרה לעבודה, מגלים שהבגדים שנהגנו ללבוש לעבודה כבר לא עולים עלינו. עובדה זו, יחד עם החרדה מפני הידבקות והצורך בחיזוק המערכת החיסונית, הביאו רבים להיזכר באופציה הפחות מנחמת ועתירת הקלוריות של התזונה: התזונה הבריאה. גם מונחים כמו סופר פוד החלו לחזור לתודעה, וגם לעגלת הקניות שלנו.  

"בחצי השנה האחרונה הביקוש לתזונה בריאה זינק בכ־200%, והמודעות לפירות ולירקות השייכים לקטגוריית מזונות העל עלתה", אומר תום אלבראנס, מנהל השיווק של שירות משלוחי המזון "כרמלה". "הביקוש למוצרים חדשים כאלו נמצא במגמת עלייה מתמדת. יותר ויותר אנשים החלו לשלב בתפריט היומי שלהם מוצרים כמו מנקאי, שורש יוקה, תפוחי אדמה סגולים (ויטולאט), ביצי דרקון, אבקת מאקה וחומרי גלם טריים או קפואים שנחשבים למזונות על, אבל לא בהכרח מוכרים ככאלה".

בזמן שהסתגרנו, מסתבר שישראלים רבים החלו להתיידד עם מוצרי סופר פוד נוספים, שהצטרפו למטבח הביתי לצד אלה שכבר הפכו לפופולריים מזמן, כמו זרעי צ'יה, גוג'י בריז, אבקת ספירולינה ואסאי (שכיכב היטב דווקא בגלידות), וזה מבלי להזכיר סופרפודס ותיקים יותר שכבר כמעט הספקנו לשכוח. בהם עשב חיטה ירוק וקייל, שנחשבו אף הם בזמנו ללהיטים בריאותיים בעלי איכויות חשובות וסגולות מרפאות.

ירק הפלא הזעיר

צמח המנקאי // צילום: שחר פליישמן
צמח המנקאי // צילום: שחר פליישמן

הכוכב העולה בשמי הקולינריה ה"סופרפודית" הוא המנקאי, ירק עלים זעיר שהוא פרי פיתוח ישראלי שזוכה להתלהבות עולמית מגובה במחקרים. זהו ירק העלים הזעיר בעולם שגודלו 0.5 מלימטרים, צמח מים זערורי בעל טעם ניטרלי וצבע ירוק עז. בניסויים קליניים בינלאומיים, שרובם הובלו על ידי אוניברסיטת בן־גוריון שבנגב, הוכח כי הוא מהווה מקור עשיר לחלבון איכותי הדומה בהרכבו לחלבון ביצה וזמין לגוף האדם.

מחקר שנערך על ידי אותה אוניברסיטה בשיתוף עם מכון ויצמן ו־UC Davis אריזונה הוכיח כי הוא גם הירק היחיד המכיל ויטמין B12 אמיתי (בדומה לזה המצוי במזון מן החי) שנספג בגוף בצורה מיטבית. מחקר אחר שבוצע על ידי האוניברסיטה בשיתוף עם אוניברסיטת הרווארד העלה כי המנקאי הינו מקור עשיר גם לברזל זמין, הנספג ביעילות ומוטמע בהמוגלובין. לאחרונה אף התברר כי לצמח יש השפעה ממתנת על עלייה וירידה ברמות הסוכר לאחר הארוחה, ועל הגברת תחושת השובע. ההסבר לכך טמון ביתרון נוסף של הצמח, והוא השבחת חיידקי המעי. הצמח מכיל גם סיבים תזונתיים, ויטמין A, אומגה 3, ויטמין K ונוגדי חמצון.

גידולו של ירק הפלא הזה מתבצע בחממות קיבוץ בארי על ידי חברת האגרו־פוד טק "הינומן". בחממות אלה יש טמפרטורה גבוהה, והן מנוהלות על ידי סנסורים ונוסחת דישון סודית. זהו מודל חקלאות מזן חדש, ללא צורך באדמה, ללא מגע יד אדם ותוך שימוש בכמויות מינימליות של מים ותאורה. הצמח זוכה כאמור להתעניינות עולמית. הוא משווק במארז של 12 קוביות קפואות (320 גרם), מוכנות לבישול או כתוספת מזון לשייק. בניגוד לספירולינה, קייל ועשב חיטה, טעמו עדין מאוד ולא מורגש, והוא אינו משפיע על המרקם והטעם של המנה או המשקה שהוא משולב בהם. חבל רק שהמחיר אינו שווה לכל כיס, והוא עולה 74.9 שקלים למגש. ניתן להשיגו בחנויות וברשתות הטבע או להזמינו באתר החברה.

נצרבו בתודעה

"הכוכבים האחרים שזוכים להשתתף באופן פעיל בבישולים שלנו כסופרפודס תורנים הם כאמור צמח המאקה, שורש היוקה והשום השחור. אבקת המאקה מופקת משורש פרואני שמצליח לגדול בתנאי אקלים קיצוניים, היא טובה לחיזוק המערכת החיסונית וידועה גם כאפרודזיאק (מעורר מינית) וכמחזקת את הפוריות", מסבירה מורן שטרום, תזונאית הבית של חברת כרמלה.

אבקת מאקה // צילום: שקד תבור
אבקת מאקה // צילום: שקד תבור

"אבקת המאקה עשירה בסיבים תזונתיים, בחלבון ובחומצות אמינו. חצי כפית ביוגורט, בדייסה או במשקה תיתן לגוף בוסט של אנרגיה והשלמת חוסרים. שורש היוקה הוא ירק שורש לבן שגודלו כתפוח אדמה, והוא מכיל כמות רבה של מינרלים כגון סידן וזרחן, וויטמין סי. טעמו עדין, והוא מהווה תחליף בריא לתפוח אדמה וטעים לאפייה בתנור עם עשבי תיבול. השום השחור הוא בעל אותן סגולות של השום הרגיל, אך בזכות תהליך התססה ויישון למשך שלושה חודשים, הוא משמר את האליצין (חומר נוגד סרטן) המצוי בפקעת השום, ובנוסף מכיל פלבנואידים (נוגדי חימצון) בכמות גבוהה פי חמישה מזו שבשום לבן. טעמו מתקתק ועדין, ומיוחסות לו תכונות מונעות מחלות כמו אלצהיימר, מחלות פרקים ולב. ניתן למעוך אותו במעט שמן זית לטפנד, וגם להוסיפו לטחינה ביתית או כתוספת לתבשיל", מסבירה שטרום. 

בגזרת הפירות ממליצה שטרום על פרי ביצי הדרקון, הדומה במראהו לפיטאיה, אך תוכו סגול ומשופע בזרעים קטנים ושחורים. "הפרי עדין בטעמו, ומהווה מקור טוב לסיבים תזונתיים ולמגנזיום, כמו גם לוויטמין C, ברזל, ולוויטמיני B המעניקים לנו אנרגיה זמינה במהלך היום". 

זמין לכולם

את רכיבי הסופרפודס המוכרים יותר תוכלו לפגוש גם בגרסה חמימה ונגישה יותר. כך, למשל, העשירה החורף חברת התה ויסוצקי את סדרת התה הירוק שלה בתמציות של סופר פוד. בסדרת ה"סופּר־גרין" תוכלו למצוא תה ירוק מועשר בתמציות ספירולינה וצמחים ירוקים, במאצ'ה ודובדבן או באסאי, אוכמניות וצמחים סגולים המקנים לתה צבע סגול יפה וטעם מתקתק טבעי.  

סדרת סופר גרין של ויסוצקי // צילום: יח"צ
סדרת סופר גרין של ויסוצקי // צילום: יח"צ

ברשת rebar שזורים מזונות סופר פוד כגון גוג'י ברי, פשתן, אסאי, ספירולינה, עשב חיטה וצ'יה, שמוגשים בשייקים ובקעריות החמות. למרות זאת, מציינת מיכל חפץ, תזונאית הרשת, כי "בעולם התזונה, הסופרפודס שנוי במחלוקת ואינו מתקבל באהדה מוחלטת בצורה מיידית. 

"אנו ערים ברשת לביקוש הרב ולבאזז שמוצרי הסופרפודס מייצרים, ולכן אנו משלבים אותם בתפריט, אך מומלץ שלא להתייחס לערך של מזון או רכיב בודד בתזונה, אלא להסתכל במכלול על התמונה הגדולה.

"רצוי להפחית במזון מתועש ומעובד ולשלב יותר מזונות טריים, לאכול מגוון רחב של פירות, ירקות, אגוזים, שמנים מהצומח, ודגנים מלאים, כי כל אלו לא פחות יעילים מהגימיקים המתחלפים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר