לאחר חמש שנים של עינוי דין: המשטרה ביטלה את כתב האישום המשמעתי נגד גיא ניר

ניר הוצא לחופשה כפויה על ידי המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך • הבדיקה נגדו נפתחה בעקבות מכתב אנונימי שקודם לכן כבר נגנז, לאחר שנבדק על ידי מח"ש ונקבע כי אין בו דבר • בדיעבד התברר כי הכותבת היא קצינה שהייתה בקשר אישי קרוב עם שני קצינים בכירים

תת ניצב גיא ניר // צילום: נעם ריבקין פנטון // תת ניצב גיא ניר

חמש שנים אחרי שהגישו נגד תת ניצב גיא ניר כתב אישום משמעתי, המשטרה חזרה בה וכתב האישום יבוטל. תנ"צ גיא ניר, לשעבר ראש חטיבת המודיעין במטה הארצי, שוהה מאז בחופשה כפויה בביתו והמשטרה שילמו לו משכורת מלאה. ההסכם עימו דיבר גם על ביטול כתב האישום המשמעתי נגד רפ"ק צ', אולם זה נותר עדין בעינו משום שצ׳ הגישה בעבר תביעת דיבה נגד המפכ"ל לשעבר אלשיך.

כאמור, ניר נמצא בחופשה כפויה כחמש שנים, לאחר שהוצא אליה על ידי מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך. נגד ניר התנהלה בדיקה בהנחיית אלשיך עוד טרם כניסתו לתפקיד, באוקטובר 2015, בעקבות מכתב אנונימי שהוצא מהבוידעם לאחר שכבר נבדק לעומק על ידי מח"ש ונקבע כי אין בו דבר והוא נגנז. מאוחר יותר הסתבר כי כותבת המכתב האנונימי היא קצינה שהייתה בקשר אישי קרוב עם שני קצינים בכירים ששרתו אז באגף החקירות והמודיעין. הקצין הבודק גבה עדות מעשרות קצינים ושוטרים, והשתמש בכל מערכות המשטרה, כולל שימוש במחקרי תקשורת.

בסיומה של הבדיקה החליט אלשיך להגיש כתב אישום משמעתי נגד ניר וצ׳ קצינה ששרתה תחתיו. יצוין כי מדובר היה בכתב אישום חריג ותקדימי שכן לא כתב אישום דומה לא הוגש בעבר. באופן תמוה כתב האישום הוגש יום לאחר שהוגשה נגד אלשיך תביעת לשון הרע על ידי רב פקד צ'.

מפכ"ל המשטרה לשעבר, רוני אלשיך // צילום: אורן בן חקון
מפכ"ל המשטרה לשעבר, רוני אלשיך // צילום: אורן בן חקון

מאז הדיונים בבית הדין למשמעת עלו למשלם המיסים מיליוני שקלים: את הדיונים ניהלו הרכב שופטים אזרחים אשר קיבלו שכר מהמשטרה, קלדניות, הדיונים הוקלטו ותומללו על ידי חברה חיצונית באלפי שקלים וצוות תובעים מיוחד שמינה אלשיך מנה שלושה קצינים במשרה מלאה. בחלק מהדיונים העיר אב בית הדין למשמעת שדן בתיק למשטרה כי חלק מהאישומים נראים לקוחים מ''היקב ומן הגורן''. מקורביו של ניר מתעקשים כי "כתב האישום המשמעתי נגד תנ"צ ניר שחשף שחיתות ודיווח בין היתר אודות סיכול מינויו של גל הירש למפכ"ל, מסמכי יצחקי ועוד פרשיות חמורות, הינו תפור ומוטב שלא היה בא לעולם". 

עם הוצאתו לחופשה כפויה, הגיש ניר למפכ"ל דאז רוני אלשיך מסמך שתיאר תרבות ארגונית קלוקלת ומושחתת בצמרת המשטרה, ותמך בתלונה של רפ"ק צ' נגד ניצב בדימוס רוני ריטמן, לשעבר ראש להב 433, שביצע בה לכאורה עבירת מין.

בספטמבר האחרון, במכתב ששיגר לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, דרש באמצעות פרקליטו עורך הדין יצחק בם לחקור את אלשיך, וטען כי בעקבות הצפת נושא התרבות הארגונית המושחתת בצמרת המשטרה ותמיכה בתלונתה של רפ"ק צ' נגד ניצב ריטמן, וכחלק מהתנכלות מערכתית עליה ניצח המפכ"ל דאז אלשיך כנגד תנ"צ ניר, הוגש נגדו אישום משמעתי תקדימי והוא הוצא לחופשה כפויה ללא שימוע וללא הליך הוגן וכחלק ממסע ההתנכלות נגדו.

ניצב בדימוס רוני ריטמן, לשעבר ראש להב 433 // צילום: אורן בן חקון
ניצב בדימוס רוני ריטמן, לשעבר ראש להב 433 // צילום: אורן בן חקון

לאחרונה כאמור חזרה בה המשטרה מכתב האישום שייחס לו אי עמידה בנוהל שעון נוכחות והתנהגות שאינה הולמת שוטר. צ' הואשמה בכך שהתעכבה במילוי שאלון בטחוני וכינתה קולגה בכינוי 'סתומה'. לאחרונה פנו גורמים במשטרה לצ׳ וביקשו שתבטל את התביעה נגד אלשיך. היא סירבה ובמשטרה החליטו להמשיך את ההליך נגדה.

עו"ד איציק כהן, בא כוחו של תנ"צ גיא ניר מסר בתגובה: "תנ"צ ניר ואנוכי שמחים על ההתקפלות המפוארת של משטרת ישראל. מתחילת הדרך, היה ברור לנו, כי התיק הזה שנתפר בתפרים גסים, יסתיים בלא כלום - ויוכח כי תנ"צ ניר פעל ללא דופי בכל שנות שירותו. יש להצר על כך כי גורמים במשטרת ישראל, הפועלים משיקולים זרים, משכו את ההליך המופרך הזה במשך חמש שנים עד שהאמת יצאה לאור". 

"ההליך התפור הזה, הינו תולדה של סיכול ממוקד מצד קצינים בכירים באגף החקירות והמודיעין בניצוחו של אלשיך. העובדה כי למרות הכל, גורמים במשטרה ממשיכים במסע הציד נגד רפ"ק צ' באמצעות המשך ניהול ההליך הזה נגדה, היא תעודת עניות למשטרת ישראל, בזבוז משווע של מליוני ש"ח מקופת המדינה ופגיעה קשה באמון הציבור. תנ"צ ניר מאמין ומקווה כי המפכ"ל המיועד והשר לבט"פ ישימו סוף לעוול קשה שהחל ע"י אלשיך".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "ההליכים נגד תת ניצב בדימוס גיא ניר בוטלו בהסכמת הצדדים, מאחר שפרש לגמלאות וחדל להיות שוטר, וזאת על פי הוראות החוק הקובעות עיקרון זה. רב פקד צ׳ עדיין משרתת במשטרה ולכן העילה החוקית לביטול כתב האישום לא חלה לגביה. מה גם, שחלק ניכר מסעיפי האישום שבהם נאשמת צ׳ אינם חופפים לסעיפי האישום של ניר, וחלקם כלל לא בוצעו במסגרת יחסי כפיפות בין מפקד לפקוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר