הידעתם? קאשה מ"חזרות" היא ישראלית ומשוררת

יובל לוי, שגילמה את עוזרת הבמאי האוסטרי ב"חזרות", היא אחת משישה משוררים שישתתפו הערב בגמר הפואטרי סלאם • "פונים אלי ברחוב באנגלית כי חושבים שאני לא ישראלית", היא אומרת

צילום: דניאל אליאור // יובל לוי בפואטרי סלאם

אם אתם מאלה שנסחפו לטירוף הסדרה "חזרות", שהסתיימה השבוע בכאן 11, אתם בוודאי מזהים את פניה של יובל לוי, מי שגילמה את דמותה של קאשה, העוזרת של הבמאי האוסטרי פאול גרושובוסקי, שגם מנהלת רומן קצרצר עם תומר (ארז דריגס).

לוי (29) היא שחקנית, מחזאית, כותבת, מעצבת תלבושות וגם אמנית ספוקן וורד - הלוא היא שירה מדוברת. הערב היא תשתתף בגמר הפואטרי סלאם - אירוע בינלאומי שהוא למעשה תחרות בין אמני ספוקן וורד. הם עולים על הבמה, מדקלמים את השירה שלהם, והקהל נותן ניקוד בהתאם לביצוע. לבסוף נבחר זוכה. 

"פואטרי סלאם ישראל" קיים מאז 2012 בהפקת תיאטרון האינקובטור, והגמר הערב יתקיים באופן מקוון. גם שלבי המוקדמות וחצי הגמר נעשו באופן דיגיטלי, והקהל נתן ניקוד באמצעות אפליקציה ייעודית. מלבד לוי הגיעו לגמר עוד חמישה משוררים: עמית צפריר, נעם לביא, רונה טולדנו, לירי בר ואפרת גרבר־ארן. מי שינצח הערב יוכתר  כאלוף פואטרי סלאם ישראל לשנת 2020 וייצג את ישראל בתחרות בינלאומית בצרפת. המנחה של הגמר הוא אריק אבר, אמן ספוקן וורד בעצמו.

"התחלתי לעשות ספוקן וורד על במה בבאר שבע כסטודנטית למשחק בבית ספר גודמן", מספרת לוי. הופעתי בכל מיני מקומות. אני מדברת על העולם הפנימי שלי, על חיי האהבה שלי, היחסים עם ההורים, עמדותיי הפוליטיות".

זה הרבה יותר חשוף ממשחק.

"זה הרבה יותר מרגש, אני לא מקריאה טקסט, אני חיה את המילים. זה היתרון שלי בתור שחקנית" . 

בואי נדבר על "חזרות".

"יש אנשים שחשבו שאני לא ישראלית כשראו את הדמות של קאשה, והם מופתעים לשמוע שאני מדברת עברית. ברחוב פונים אלי באנגלית וזה מוזר. אני מאוד מקווה שהסדרה העלתה לסדר היום הציבורי כמה התרבות חשובה, כמה חשוב המפגש הזה של אמנות עם קהל. יש משהו מאוד מתבודד ומנוכר בלהישאר על הספה בבית עם נטפליקס". 

את מקבלת הרבה תגובות? 

"כן. אני מקבלת הרבה תגובות ומזהים אותי ברחוב, אבל הייתי שמחה אם זה היה מביא יותר עבודות ופחות מטרידנים, כאלה שזורקים הערות על המראה שלי". 

"יש הרבה תגובות וגם מטרידנים". יובל לוי ב"חזרות"
"יש הרבה תגובות וגם מטרידנים". יובל לוי ב"חזרות"
מתמודד אחר בגמר הפואטרי סלאם הערב הוא נעם לביא (33) מתל אביב, שכבר זכה בתחרות לפני ארבע שנים. "יש התרגשות גדולה לקראת הגמר", הוא אומר, "ויש גם תחושה כייפית לקראת זה שהולכת להיות סופסוף הופעה, מצרך נדיר בימינו".

נילי קופלר היא אחת ממייסדי הפואטרי סלאם וגם המנהלת האמנותית של הפרויקט. "אנחנו קוראים לאנשים האלה משוררים, כי מדובר בשירה מדוברת", היא אומרת. "זה פורמט שהומצא בשנות ה־80 ואנחנו עושים את זה בארץ כבר תשע שנים. זה מאוד מאתגר להעביר דבר כזה למדיום דיגיטלי. היתה מחשבה לוותר, אבל היא חלפה מהר. לא מוותרים. זו הזדמנות להביא את השירה לבתים. הקמנו אולפן וממנו נשדר את התחרות".   טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר