הקצין עיכב עו"ד בתחנה - המשטרה תשלם לו 32,500 שקלים

קצין משטרה באילת עיכב לחקירה עורך דין שלא לצורך במשך 27 דקות, לאחר שזה כינה אותו "חוצפן" ו"בריון" • בהחלטת ביהמ"ש בב"ש צוין: "כעס ועלבון מצד אנשי משטרה אינם יכולים להצדיק התנהלות בלתי סבירה"

תחנת משטרה באילת (ארכיון), צילום: ששי חורש

שופטת בית משפט המחוזי בבאר שבע, גאולה לוין, קיבלה את הערעור שהגיש עו"ד יהונתן רבינוביץ', שעוכב שלא כדין במשך 27 דקות במשטרת אילת - והורתה למדינה לפצות אותו על נזק לא ממוני שנגרם לו. סכום הפיצוי: 32,500 שקלים, כולל הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

בהחלטתה, השופטת ציינה כי כעס ועלבון מצד אנשי משטרה אינם יכולים להצדיק התנהלות בלתי סבירה, ותהתה גם כיצד נעלמו הסרטונים מהתיק שהיוו חומרי חקירה לכאורה נגד עורך הדין.

על פי התביעה, עו"ד רבינוביץ', ששימש כתורן מטעם הסנגוריה הציבורית, הגיע בשעת ערב מאוחרת לתחנת משטרת אילת לצורך מתן ייעוץ לחשוד. לאחר הייעוץ תכנן רבינוביץ' להגיש בקשת שחרור לבית משפט השלום בעיר, שאליה היה עליו לצרף את תגובת המשטרה. אולם קצין בתחנה סירב לתת לו תגובה, ובין השניים התפתח עימות מילולי.

בהמשך, לפי התביעה, כשרבינוביץ' פנה לצאת מהתחנה, הלך אחריו הקצין, הוציא את המכשיר הסלולרי שהיה ברשותו והחל לצלם את עורך הדין תוך כדי שהודיע לו כי הוא מצלם ודרש ממנו לחזור על הדברים שאמר לו קודם. עורך הדין כינה את הקצין "חוצפן" ו"בריון", ובשלב זה החליט הקצין לעכב אותו בחשד להעלבת עובד ציבור. רבינוביץ' עוכב בתחנה במשך 27 דקות. לאחר שהתברר כי אין ברשותו תעודה מזהה, מסר רבינוביץ' את פרטיו ושוחרר מבלי להיחקר.

השופטת לוין שכאמור קיבלה את התביעה, כתבה בהחלטתה כי גם בהנחה שהיה "יסוד סביר לחשד כי אדם עבר עבירה" באופן שמקיים סמכות עיכוב, בנסיבות המקרה עיכובו של עורך הדין לא היה נחוץ, ובוודאי שלא לפרק זמן של 27 דקות. "ככל שנדרש עיכוב על מנת לברר את זהותו, הרי שזהותו הייתה ידועה, שכן זמן קצר לפני העיכוב, המערער נתן ייעוץ לחשוד בתחנת המשטרה. אין זה מתקבל על הדעת כי הקצין אפשר לאדם שזהותו אינה ידועה ליתן ייעוץ לחשוד לפני חקירה", כתבה השופטת לוין. "כעס ועלבון מצד אנשי משטרה, אינם יכולים כשלעצמם, להצדיק התנהלות בלתי סבירה. בעימות מול אזרח, כשאין בו אלימות פיזית או סכנה אחרת כלשהי, מצופה מקצין משטרה לנהוג באיפוק וקור רוח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר