אייזיק ניוטון והמרדף אחר מקדש שלמה

צופן דה וינצ'י גרסת 2020 • כתבים יוצאי דופן של גדול הפיזיקאים נחשפו: "חקר את הקוד התנכ"י" • ניוטון נודע בחיבתו לתורות סוד ולמיסטיקה

סיר אייזיק ניוטון בתחריט עץ מהמאה ה-17 // צילום: Gettyimaged // סיר אייזיק ניוטון בתחריט עץ מהמאה ה-17 // צילום: Gettyimaged

המדען הבריטי הדגול, אייזיק ניוטון, מוכר בזכות מחקריו ותגליותיו שהניחו את היסודות בתחום הפיזיקה, חוקי התנועה וכוח הכבידה. מאות שנים לאחר מותו נחשפה התעניינותו באלכימיה ובתחומים שונים בתיאולוגיה. עכשיו, תחומי התעניינות אלה זוכים שוב לתשומת לב בעקבות חשיפת כתבים שלו, שבהם הוא מנסה לפענח קודים נסתרים בתנ"ך, את ממדיו המדויקים של בית המקדש הראשון ומתי בדיוק יתרחש סוף העולם. מסמכים אלה, שלא נחשפו עד כה, מוצעים למכירה פומבית.

שלושה עמודים שבהם ניוטון כותב על תחום התעניינות זה והכוללים גם מילים בעברית תנ"כית, צפויים להימכר במאות אלפי ליש"ט, כאשר המכירה הפומבית המתנהלת ברשת תיסגר ביום שלישי. נכון לאתמול הצעת המחיר הגבוהה ביותר עמדה על 280 אלף ליש"ט. כבר ב־1936 נחשפו כתבים דומים שלו על תיאולוגיה ואלכימיה. המסמכים החדשים מוסיפים נדבך נוסף.

גם מצבם הבעייתי של המסמכים ההיסטוריים, הנראים שרופים למחצה, לא הרחיקו את המתעניינים. על פי הדיווח בשבועון "אובזרוור" הסיבה למצבם הרעוע היא יהלום, דיימונד, כלבו של ניוטון שהפיל לידם נר כאשר הוא קפץ על שולחן.

כתבי היד של ניוטון
כתבי היד של ניוטון

"אלה מסמכים ממש מרתקים מכיוון שניתן לראות את ניוטון מנסה לחשב את סודות הפירמידות", הסבירו בבית המכירות "סותבי'ס" והוסיפו כי הם "לוקחים אתכם במהירות היישר לליבן של חלק מהשאלות העמוקות ביותר שניוטון חקר".

ניוטון חקר את סודות הפירמידות במהלך שנות ה־80 של המאה ה־17 כאשר יצא ביוזמתו לגלות עצמית מעבודתו המדעית מאוניברסיטת קיימברידג' בעקבות ביקורת על עבודתו. ניוטון ניסה לגלות את יחידת המידה של בוני הפירמידות. הוא חשב כי סביר להניח שהמצרים הקדמונים הצליחו למדוד את גודלו של כדור הארץ וכי באמצעות פענוח יחידת האמה של הפירמידה הגדולה, גם הוא יוכל למדוד את היקפו. תקוותו היתה כי גילוי זה יאפשר לו לחשוף את צורתו וממדיו של בית המקדש הראשון, את המועד המדיוק של האפוקליפסה ויביא לפענוח המשמעויות הנסתרות בתורה.

"הוא ניסה למצוא הוכחות לתיאוריית הכבידה שלו, באותה עת המחשבה היתה כי המצרים הקדמונים החזיקו בסודות האלכימיה שאבדו מאז", הסבירו בסותבי'ס.

ניוטון שמר לעצמו את האובססיה לאלכימיה ואת אמונותיו הדתיות שכללו דחייה של השילוש הקדוש. לא משום שחשש לפגיעה במעמדו, אלא משום שחשב שהשקפותיו הלא שגרתיות יפגעו בקריירה שלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר