קריסת החניון ברמת החייל: כתבי אישום הוגשו נגד 4 מעורבים

כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות הוגש נגד משרדי המהנדסים שהיו מעורבים בבניית החניון ברחוב הברזל בת"א, שקריסת התקרה בו גרמה למותם של שישה עובדים • "התכנון שבוצע בפועל באתר היה שונה מהותית מזה שהוגש למכרז"

קריסת חניון הברזל // צילום: קוקו

פרקליטות מחוז ת"א הגישה היום (חמישי) כתבי אישום נגד ארבעה מעורבים בקריסת חניון הברזל ברמת החייל, לפני כארבע שנים, בו נהרגו שישה אנשים. הנאשמים הם חנוך צחר, בעליו של משרד מילר, שנבל, צחר ושות', המתמחה בתכנון מבנים, ואריאל בבג'נוב, שהיה אמון על הבטחת האיכות של החניון, כשהועסק בתור מהנדס בכיר בחברת ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים. נגד שתי החברות הוגשו כתבי אישום בנוסף.

תיעוד רגע קריסת המבנה

באסון נהרגו רוסלן איסקוב, בן 28 מעכו, אולג יעקובוב, בן 60 מתל אביב; עאהד רימאווי בן 34 מבית רימא; מוחמד דוואבשה בן 29 מדומא; דניס דיאצ'נקו בן 28 מאוקראינה; ואולג מישאלוב, בן 45 מעכו.

על פי כתב האישום, במהלך שנת 2008 נחתם חוזה לקבלת שירות ייעוץ בין חברת אחוזת חוף לבין משרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ. במסגרת החוזה הוטל על המשרד התכנון והכנת אומדן מקדמיים להקמת חניונים ברחוב הברזל בתל-אביב. במהלך שנת 2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז שפרסמה עיריית תל אביב להקמת החניון ברחוב הברזל. לאחר זכייתה, העבירה אפריקה ישראל את עבודות התכנון והביצוע לחברת דניה סיבוס. 

חברת דניה התקשרה בחוזה עם שותפות משרד מילר, שנבל, צחר ושות', לתכנון החניון. במסגרת ההתקשרות זו נכלל תמריץ כלכלי, לפיו במידה והמשרד יחסוך בעלויות השפלת מי התהום, בתכנון הקונסטרוקטיבי של חניון הברזל, תוענק לו הטבה כספית בגובה של עשרים אחוזים מדמי החיסכון. מיום חתימת החוזה, החל המהנדס צחר, לתכנן את הקונסטרוקציה של חניון הברזל. צחר כלל לא ערך חישובים לבדיקת חדירה של תקרת חניון הברזל ובכך סטה, בצורה גסה מהסטנדרט המקצועי המתחייב. ביסוד תכנון ליקוי זה עמד, בין היתר, רצונו של צחר לחסוך עד כמה שניתן בחפירה באזור מי תהום, וזאת על רקע התמריץ הכלכלי.

"שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים גרמה לאסון הכבד" // צילום: גדעון מרקוביץ'
"שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים גרמה לאסון הכבד" // צילום: גדעון מרקוביץ'

מכתב האישום עולה כי צחר תכנן את תקרת החניון כתקרה מקשית ללא קורות וללא כותרות, הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של כשל חדירה. תכנון זה שהוביל צחר היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי, שהוגש למכרז על ידי משרד ירון-שמעוני.

ב-5 בספטמבר 2016, במהלך השלמת עבודות הבניה של החניון - כשלושה שבועות לפני תאריך היעד לפתיחתו לציבור - התמוטטה תקרת החניון. הקריסה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על-פי התקן. כתוצאה מכך נהרגו ששת העובדים ונפצעו 23 עובדים נוספים.

לפי כתב האישום, "שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, תוך הפרת חובות הנגזרות מתפקידם המקצועי, גרמה לאסון הכבד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר