עצוב: מת השחקן שגילם את דארת' ויידר

הכוכב הבריטי דיוויד פראוז הלך לעולמו בגיל 85 • במהלך השנים ניהל סכסוך מתוקשר נגד האולפנים שיצרו את הסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים", ואף הוחרם על ידם

צילום: Getty Images // נפגע כשחשפו מישהו אחר מתחת למסכה. דיוויד פראוז

מותו של כוכב: השחקן דיוויד פראוז' שגילם את דמותו של דארת' ווידר ב"מלחמת הכוכבים" מת אמש (שבת) בגיל 85.

סוכנו אישר את דבר מותו בציוץ בטוויטר: "בצער קורע לב ובעצב רב עבורנו ועבור מיליוני מעריציו בעולם, אנחנו מאשרים את דבר מותו".

לפני שעטה על פניו את המסיכה המפורסמת בדמותו של המפקד העליון של צבא האימפריה הגלקטית בסרטים שוברי הקופות, פראוז הבריטי היה מפתח גוף ומרים משקולות מצטיין ואף זכה מספר פעמים באליפות בריטניה.

תפקידו הקולנועי הראשון של פראוז גבה הקומה, שהתנשא לגובה של כמעט 2 מטרים, היה בשנת 1967 - כשגילם את המפלצת בסרט "ד"ר פרנקנשטיין", ולאחריו לקח חלק גם בסרט "התפוז המכני".

באופן אירוני, את הפריצה הגדולה שלו במה שהפך לתפקיד המזוהה ביותר עמו, עשה מבלי לחשוף את פניו כשלוהק לתפקיד דארת' ויידר, בשובר הקופות "מלחמת הכוכבים": פרק 4 תקווה חדשה". פניו היו מכוסות במסכה וראשו בקסדה, ואפילו הקול שהשמיעה הדמות לא היה שלו אלא של השחקן ג'יימס ארל ג'ונס, מפני שבאולפנים חששו שקולו ומבטאו של פראוז לא יישמעו מאיימים מספיק. 

פראוז לצד דמותו של דארת' ויידר // צילום: AFP
פראוז לצד דמותו של דארת' ויידר // צילום: AFP

פראוז המשיך לגלם את דמותו של ויידר גם בסרטים "מלחמת הכוכבים: פרק 5 האימפריה מכה שנית" ובסרט "מלחמת הכוכבים: פרק 6 שובו של הג'דיי", שם גם החל לנבוט הסכסוך בינו לבין האולפנים, לאחר שבסצנה בסרט שבה יורדת המסכה ונחשפים פניו של ויידר, הוא הוחלף על ידי השחקן סבסטיאן שאו.

הדבר, כך נחשף במרוצת השנים, נעשה ללא ידיעתו של פראוז שנפגע מאד מהמעשה, ולפי יודעי דבר הגיע כעונש מאולפני לוקאס פילם, שחשדו כי פראוז הדליף לתקשורת פרטים חשובים מעלילת הסרט. המעשה הוביל לנתק מוחלט בין פראוז לאולפנים שהחרימו אותו במהלך השנים, והוא לא הוזמן לכנסים הרשמיים של "מלחמת הכוכבים".

פראוז זכה לקבל את מדליית מסדר האימפריה הבריטית בשנת 2000 מידיה של מלכת אנגליה, על תרומתו לצדקה ולבטיחות בדרכים, בעיקר בזכות תפקידו כ"איש קוד החציה הירוקה", כשהוביל במשך 14 שנים קמפיין "זהירות בדרכים" לילדים.

פרוז סבל מדלקת פרקים שהובילה לשיתוק בזרועו וחלה גם בסרטן הערמונית, ונפטר בביתו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר