דינה זילבר // צילום: אורן בן חקון // תסיים את תפקידה בעוד חודש. דינה זילבר

לא נותנת דין וחשבון: מי את דינה זילבר?

המשנה ליועמ"ש ידועה בהתבטאויות מעוררות מחלוקתן • למי היא מקורבת ומה יחסה לשרת המשפטים לשעבר שקד?

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, הידועה בהתבטאויות מעוררות מחלוקת המבקרות את השלטון, תקפה ביום ראשון בחריפות את ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואף כינתה אותו, בלי להזכיר את שמו "פייק מנהיג".

הפקידה הבכירה, שאמורה לסיים את תפקידה בדצמבר הקרוב, נשאה נאום חריף בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה בו דיברה על "היעדר מנהיגות" ויצרה סערה. בין היתר לעגה לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה כשאמרה "מייצרים מציאות מדומיינת של פרקליטות שבתוך הפרקליטות, או של מדינת פקידים המתכננים הפיכה שלטונית. תוסיפו קצת דם לקינוח הדבש ויש פה קאמבק מטורף של הפרוטוקולים של פקידי ציון. תרבות של חיפוש אשמים במקום נטילת אחריות. 'הפטריוטיות היא מפלטו של הנבל', אמר סמואל ג'ונסון בחיבורו 'הפטריוט' ושיח המשילות הוא לפעמים מפלטו של הפייק מנהיג" כשהיא מכוונת לנתניהו, בלי לומר את שמו.

רוצים סמארטפון חדש במתנה? הקליקו לכתבה הסודית של דינמיקה (מהנייד בלבד)

בתגובה התייחס לדברים רה"מ ואמר כי מדובר בתפישה אנטי דמוקרטית בסיסית. "בדמוקרטיה העם הוא הריבון והוא בוחר את הממשלה, ויש איזון בין הרשויות והפקידות, והיא לא זו שקובעת". בתוך כך, התנועה למשילות ודמוקרטיה פנתה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט בדרישה שיבדוק את התבטאויותיה של זילבר. 

כהונתה של דינה זילבר אמורה להסתיים בדצמבר. כזכור, הכהונה הוארכה בספטמבר בשלושה חודשים לבקשתו של שר המשפטים אבי ניסנקורן והיועמ"ש מנדלבליט. זילבר נחשבת לדמות אקטיביסטית ודומיננטית המקורבת לפרקליט המדינה לשעבר שי ניצן ובתפקידה הקודם כיהנה כפרקליטה בכירה במחלקת הבג"צים.

בפברואר 2015, בעקבות דו"ח של מבקר המדינה בעניין העברת תקציבים ממשלתיים לחטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית, הוציאה זילבר חוות דעת השוללת העברת תקציבים מהממשלה לחטיבה.

בספטמבר 2014 זילבר ביטלה החלטות של ראש מנהלת השירות הלאומי שר-שלום ג'רבי, השר האחראי על המנהלת אורי אריאל ושר האוצר יאיר לפיד, לבטל הקצאת תקני שירות לאומי לארגוני השמאל "בצלם" ו"האגודה לזכויות האזרח".

בינואר 2017 החליטו שרת המשפטים שקד והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבטל את התחום הנפרד של יהודה ושומרון במשרד המשפטים, שבו הייתה זילבר אחראית על האכיפה, ובכך צמצמו את סמכויותיה.

בין זילבר לשרת המשפטים הקודמת איילת שקד שררה מתיחות על רקע ביקורת שהשמיעה זילבר בפומבי עליה ועל פעילות הממשלה. זילבר אף נקראה על ידי היועמ"ש ונדרשה להפסיק לבקר בפומבי את הדרג הפוליטי הנבחר.

העבירה ביקורת על תפקודה של השרה לשעבר איילת שקד // צילום: דודי ועקנין
העבירה ביקורת על תפקודה של השרה לשעבר איילת שקד // צילום: דודי ועקנין

התבטאות שנויה במחלוקת של זילבר המעידה לא מעט על עמדותיה ניתן לקרוא בספרה "ביורוקרטיה כפוליטיקה", בו כתבה: "טענתי היא כי במדינה המנהלית חשיבותו של המנהל הציבורי ראשונה במעלה. לפיכך חשוב שהדרג הפקידותי יכיר בכוחו לעצב מדיניות בנושאים קרדינליים". 

לדבריה, "המגמה החשובה היא העתקת מרכז הכוח השלטוני ויכולת ההכרעה המעשית בשאלות של מדיניות, מהדרג הפוליטי הנבחר לדרג הפקידותי הממונה. תהליכים אלו מתרחשים במסווה של ניטרליות ושל מומחיות אובייקטיבית, תוך עקיפת ההליך הדמוקרטי וסיכונו, מבלי ליתן דין וחשבון לציבור הרחב שגורלו נקבע בדרג הפקידותי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו