טיפוס שכזה

שנה אחרי שכמעט נהרגה באותו מקום, מילי הרינגטון הפכה לאישה הראשונה שצלחה את מסלול ה"גולדן גייט" בדרך לפסגת "אל קפיטן" בפחות מ-‭24‬ שעות • המטפסת האמריקנית עברה ‭ 41‬ מקטעים ללא עזרה או תמיכה, וגם מעידה שהסתיימה בחבטת ראש לא עצרה אותה

צילום: אינסטגרם // מילי הרינגטון בפעולה. תנסו לעצור אותה

בזמן שארה"ב היתה טרודה בשבוע שעבר בבחירות לנשיאות, את קהילת המטפסים האמריקנית הטרידה הבחירה של אמילי הרינגטון - ניסיון לטיפוס חופשי  בפחות מ-24 שעות לפסגת "אל קפיטן", מצוק אנכי שממוקם ביוסמיטי  פארק בארה"ב, מתנשא לגובה של  כ-1,100 מטרים ונחשב לאחד מאתגרי הטיפוס הקשים בעולם.

21 שעות,  13 דקות ו-51 שניות הפכו את חלומה למציאות, והכניסו אותה לרשימה מצומצמת שעד לאחרונה נראתה  בדיונית עבורה. "כשהצבתי את המטרה  הזאת לא האמנתי שאני מסוגלת", כתבה  בפוסט הסיכום, "לא היו לי היכולת, הכושר והניסיון, ובגלל זה בחרתי את זה, כדי לראות אם אני מסוגלת להפוך  לגרסה טובה יותר של עצמי".

"בחיים לא הרגשתי כל כך תשושה"

הגרסה המקורית של הרינטגון, בת  34 מקולורדו, היתה יוצאת דופן עוד לפני הטיפוס. חמש פעמים היא הוכתרה  לאלופת ארה"ב בטיפוס תחרותי, היא אחת הנשים היחידות שהצליחו לטפס מסלולים בדרגות הקושי הגבוהות ביותר, ומדובר במי שהגיעה לפסגות  של האוורסט והצ'ו אויו - שני הרים  שמתנשאים לגובה של יותר מ-8,000  מטרים מעל פני הים.

מציגה בגאווה את הזמן שלקח לה להגיע לפסגה  // צילום: אינסטגרם
מציגה בגאווה את הזמן שלקח לה להגיע לפסגה // צילום: אינסטגרם

בין שלל יכולותיה האמריקנית גם התמקצעה בטיפוס חופשי, כזה שמתבצע ללא שום ציוד ומחייב את המטפס להישאר על המצוק רק בעזרת ידיו  ורגליו, וב-2015 אף הצליחה להגיע כך  לפסגת ה"אל קפיטן". המסע הזה אמנם היה ארוך, מייגע וקשה, ונמשך יותר משישה ימים של מלחמה פיזית ומנטלית, אבל הוא זה שזרע את האובססיה שהובילה את הרינגטון לעשות  זאת בשבוע שעבר בפחות מ-24 שעות. "האמת היא שזה תמיד נראה לי כמו חלום שאי אפשר להגשים, אבל גם כמו  מאמץ ששווה לנסות אותו".

עבור מטפסים אין הרבה מאמצים גדולים יותר מאשר טיפוס במסלול  ה"גולדן גייט". הוא מורכב מ-41 מקטעים שיש לעבור כל אחד מהם ללא עזרה וללא תמיכה, ובכל מקרה של נפילה או מעידה יש לחזור לתחילת המקטע ולהתחיל מההתחלה. במקרה הספציפי של המסלול הזה המקטעים הקשים מגיעים  בסוף, כשהגוף עייף ותשוש, והרינגטון חשה את העייפות הזאת על גופה.

"בחיים לא הרגשתי כל כך תשושה", סיפרה למחרת ההישג, "הגעתי לגבול  היכולות הפיזיות שלי". בדיוק אז, באפיסת כוחות ובאחד המקטעים האחרונים והקשים ביותר במסלול, המטפסת האמריקנית הניחה את הרגל במקום לא נכון, החליקה וחבטה את ראשה באחד הסלעים. "היה דם בכל מקום וממש חשבתי  לפרוש בגלל שהייתי מרוסקת מנטלית", הודתה, אך היה זה הזיכרון שהשאיר לה המצוק בדיוק לפני שנה, שמנע ממנה לוותר על החלום.

כמו כל אירוע טראומטי, הזיכרון  הזה מעומעם. "אני לא זוכרת את המכה  עצמה", שחזרה הרינגטון את שקרה לה  ב-,2019 "אבל אני זוכרת ששבריר שנייה לפני שתפסתי את האבן, הרגל שלי החליקה. אני זוכרת שנפלתי ואני  זוכרת שאלכס היה שם".

אחרי פציעת הראש // צילום: אינסטגרם
אחרי פציעת הראש // צילום: אינסטגרם

אלכס המדובר הוא אלכס הונולד, מטובי המטפסים בעולם וכוכב הסרט  התיעודי זוכה האוסקר מ-2018 "סולו  חופשי". הוא היה מי שליווה את הרינגטון באותו יום ומי ששמע את הצעקה שלה כשהחלה לצלול מטה.

הונולד, שהיה עסוק בקשירת שרוכים, התעשת בדיוק בזמן כדי לתפוס את החבל ולהציל את חייה. ראשה של הרינגטון נחבט בסלעים, החבל התלפף סביב צווארה, אבל לולא התגובה המהירה של הונולד הסוף היה יכול להיות גרוע בהרבה. פעולת הצלה מסובכת העבירה אותה לבית החולים, שם טופלה ושוחררה לביתה כעבור כמה ימים.

"דמות מפתח בקהילת הטיפוס"

ספורטאי אקסטרים נוטים להתייחס למקרים כאלה כאל צומת דרכים, והרינגטון בחרה בפנייה של ההשראה ולא  של הייאוש. "העובדה שכמעט נהרגתי פה בשנה שעברה גרמה לי להבין  שאני יכולה לעשות את זה", אמרה באחד הראיונות. כשהתאוששה לגמרי המשיכה להתאמן בכל כוחה למען המטרה  שסימנה, ובשבוע שעבר השיגה אותה.

"אני רוצה להודות לאלכס על שטיפס איתי כל השנים האלה ונתן לי השראה  אדירה", הוסיפה בפוסט הסיכום שבו הודתה לכל מי שליווה אותה. הונולד, שהיה שם לצידה כל הדרך, סיכם: "מה שהיא עשתה פה לא רק הופך אותה לאחת המטפסות הטובות בעולם, אלא  לדמות מפתח בקהילת הטיפוס".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר