רעידת אדמה בעוצמה 7 וגלי צונאמי היכו במערב טורקיה

לפחות 20 מבנים נפגעו ושישה בני אדם נהרגו בעיר איזמיר, שבמטרופולין שלה מתגוררים כ-4.3 מיליון תושבים • לפי דיווחים, הרעידה הורגשה בבולגריה, בקפריסין - ואף במצרים ובלוב • שר הביטחון גנץ הורה לצה"ל להיערך להגיש סיוע אם יידרש

מבנה שקרס באזור איזמיר בשל רעידת האדמה באזור, היום // צילום: איי.אף.פי. // מבנה שקרס באזור איזמיר בשל רעידת האדמה באזור, היום

רעידת אדמה בעוצמה 7.0 התרחשה היום (שישי) בים האגאי, סמוך לאי היווני סאמוס ו-17 ק"מ בלבד מהעיר איזמיר שבטורקיה, עיר הנמל החשובה ביותר במדינה. לפי שעה, הרשויות בטורקיה מסרו כי יש לכודים תחת חמישה בניינים שחרבו ברעש.

כלי תקשורת בטורקיה דיווחו כי מספר ההרוגים ברעידת האדמה עומד על שישה בני אדם ועוד 200 נפצעו ברעש. ראש העיר של איזמיר סיפר לרשת CNN בשפה הטורקית כי 20 מבנים ברחבי העיר קרסו. 

רעידת האדמה הורגשה בשטחים נרחבים בטורקיה. חוץ מבאיזמיר, אזרחים חשו אותה גם בעיר הגדולה ביותר במדינה, איסטנבול, וכן באושאק, בדניזלי, במניסה, בבליקסיר, באיידין ובמולה. 

רעידת אדמה פגעה בעיר איזמיר בטורקיה

"לפי שעה, לא ידוע על נזק בנמל", מספר ל"ישראל היום" ד''ר חי איתן כהן ינרוג'ק, חוקר טורקיה המודרנית במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ובאוניברסיטת תל אביב. "גם אם הנמל ניזוק, אז זה לא צפוי לפגוע כלכלית אנושות בטורקיה כי יש את הנמל במרסין. בניגוד לרעידה ב-2011, אם הממשלה הטורקית תזדקק לסיוע, יכול מאוד שהיא תסכים לקבלו. אז, זה היה בוואן שבה מתגוררים כורדים רבים, וכעת זה התרחש באיזמיר – עיר שרוב תושביה הם טורקים".

גולשים העלו לרשתות החברתיות סרטונים בהם נראה גל צונאמי כשהוא שוטף את רחובות אחת העיירות הסומכות לאיזמר וגורם נזק רב לרכוש.

אנשים עומדים מחוץ לביתם לאחר רעידת האדמה שפקדה את איזמיר, היום // צילום: איי.פי.
אנשים עומדים מחוץ לביתם לאחר רעידת האדמה שפקדה את איזמיר, היום // צילום: איי.פי.

מתיעוד שהגיע מאיזמיר, הנמצאת במערב המדינה ושבמטרופולין שלה מתגוררים 4.3 מיליון תושבים, נראה הרס בנקודות שונות בעיר – בחלקן חלקי ובחלקן מוחלט. למעט טורקיה ויוון, הרעידה הורגשה גם בבולגריה, במקדוניה, בקפריסין ואף במצרים ובלוב. לפי דיווחים בתקשורת ביוון, חלקים נרחבים באי סאמוס הוצפו בשל עוצמת הרעידה.

שר הביטחון, בני גנץ, הנחה את צה"ל להיערך למתן סיוע חירום לטורקיה. בעקבות זאת, התקיימה שיחה בין נציגי צה"ל לנספח הצבאי הטורקי בישראל. בשיחה הועבר לשלטונות הטורקים כי מערכת הביטחון ומדינת ישראל משתתפים בצערם על האסון, ונכונים להוציא משלחת באופן מיידי אשר תסייע בחילוץ ממבנים שנהרסו באזור ובפריסת בית חולים שדה שיטפל בפצועים הרבים.

גנץ אמר, כי "מדינת ישראל וכוחות הביטחון תמיד יושיטו את ידם לסייע הומניטארית לאזרחים שנפגעים בכל מקום, תוך שימוש ביכולות ובניסיון שנצברו בצה"ל לאורך שנים להתמודדות עם מצבי חירום."

הפעם האחרונה שבה התרחשה בטורקיה רעידה בעוצמה דומה הייתה ב-23 באוקטובר 2011, אז פקדה רעידה בעוצמה 7.2 את מחוז ואן שבמזרח המדינה – רעידה שהביאה למותם של 604 בני אדם ולהריסת כ-2,262 מבנים. בשנת 1999, למעלה מ-17 אלף בני אדם נהרגו ברעידת אדמה שפקדה את איזמיט שבצפון-מערב טורקיה ושהורגשה אפילו באיזמיר, הנמצאת במרחק של מאות קילומטרים ממוקד הרעידה.

איזמיר היא העיר השלישית בגדולה בטורקיה ובה נמצא הנמל הגדול במדינה. הקהילה היהודית באיזמיר היא השנייה בגודלה אחרי איסטנבול. לפי הערכות, באיזמיר מתגוררים 3,000-1,500 יהודים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר