ארדואן בתחתונים: בטורקיה זועמים על צרפת

לאחר שהשבועון הסאטירי "שרלי הבדו" פרסם קריקטורה שלו, הנשיא הטורקי איים לנקוט בצעדים חוקיים ודיפלומטיים נגד צרפת • "פתחנו בחקירה רשמית"

"הוא מאוד מצחיק". הקריקטורה של שרלי הבדו שהכעיסה את ארדואן // איור: שרלי הבדו // "הוא מאוד מצחיק". הקריקטורה של שרלי הבדו שהכעיסה את ארדואן

לאחר שנשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן ומקבילו הצרפתי עמנואל מקרון החליפו ביניהם מהלומות מילוליות בימים האחרונים, פרסם אמש (שלישי) השבועון הסאטירי "שרלי הבדו" קריקטורה של ארדואן – שעוררה את זעמו והביאה אותו לאיים בנקיטת צעדים חוקיים ודיפלומטיים נגד צרפת.

בשער הגיליון החדש של השבועון, נראה ארדואן כשהוא יושב על כורסה כשהוא לובש חולצה קצרה ותחתונים, בזמן שהוא מחזיק בידו פחית בירה פתוחה ומרים חצאית של אישה הלובשת חיג'אב וחושף את ישבנה. דמותו של הנשיא הטורקי אומרת "הו, הנביא", והשבועון העניק לה את הכותרת "ארדואן: כשהוא לבד, הוא מאוד מצחיק".

מהממשל הטורקי נמסר: "אנו מבטיחים לאנשינו כי צעדים משפטיים ודיפלומטיים יילקחו נגד האיור הזה". זמן קצר אחר כך, עורכי הדין באנקרה פתחו ב"חקירה רשמית" של השבועון.

מעשי הממשל הטורקי מגיעים לאחר כמה התכחשויות בין הצדדים. לפני ארבעה ימים, ארדואן תקף אישית את מקרון באומרו: "מה אפשר להגיד על מנהיג שמתנהג באופן הזה ומתנכל למיליונים בני אותה קבוצת מאמינים? שיעבור בדיקות נפשיות" – והוא אף קרא להחרים מוצרים תוצרת צרפת. במדינה הגיבו בזעם על הדברים, וזו החליטה להחזיר את השגריר שלה מאנקרה. בהודעה שנמסרה ממשרד החוץ הצרפתי נכתב: "דבריו של ארדואן בלתי מתקבלים על הדעת. שערורייה והטחת עלבונות אינם שיטה לניהול יחסים".

הנשיא הטורקי ארדואן והנשיא הצרפתי מקרון // צילום: איי.אף.פי.
הנשיא הטורקי ארדואן והנשיא הצרפתי מקרון // צילום: איי.אף.פי.

הנשיא הטורקי יצא נגד מקבילו הצרפתי בעקבות צעדיו נגד הקיצוניות האסלאמית בצרפת. "האסלאם נמצא במשבר בכל מקום בעולם. עולה בעיה כאשר חלק, בשם ערכים דתיים, רוצים לנתק את עצמם מהרפובליקה הצרפתית ולא לכבוד את חוקיה", אמר מקרון בנאום שנשא בכנס מיוחד בפריז בנושא הרדיקליזציה בקרב המוסלמים בצרפת בתחילת החודש. מקרון טען גם כי יש להגביל את ההשפעה של מטיפים ועמותות זרות על מסגדים ומוסדות תרבות מוסלמיים בצרפת.

בחודש שעבר הודיע "שרלי הבדו" כי יפרסם שוב קריקטורות על הנביא מוחמד, דבר האסור באסלאם, זאת ברקע פתיחת משפטם של 14 מהנאשמים בסיוע לפיגוע שבוצע במשרדי העיתון בשנת 2015, אז נהרגו 12 מעובדיו לאחר פרסומן של כמה קריקטורות בנושא. מקרון אמר כי הוא לא מתכוון לגנות את השבועון: "זה אף פעם לא מקומו של נשיא הרפובליקה להעביר ביקורת על בחירה עריכתית של עיתונאי או של עיתון, לעולם לא. יש לנו את חופש העיתונות בשביל זה. עם זאת, אזרחי צרפת צריכים להפגין אדיבות וכבוד אחד לשני, ולהימנע מדיאלוג של שנאה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר