הערים שבהן תלמידי כיתות א'-ב' ילמדו חמישה ימים בשבוע

ברשויות המקומיות חיכו להחלטת הקבינט - והתאכזבו • כעת הן מגבשות מתווה לפיו התלמידים יגיעו לבית הספר ליותר משלושה ימים בשבוע • שר החינוך גלנט: "לא תומך בהתנהלות עצמאית של הרשויות" • סקירה

תלמידה בכיתה א'. בצהריים יתערבבו בצהרונים // צילום: יוסי זליגר // תלמידה בכיתה א'. בצהריים יתערבבו בצהרונים

חודש וחצי לאחר סגירת מערכת החינוך, קבינט הקורונה אישר את חזרתם ללימודים של כיתות א' עד ד', והתלמידים יחזרו לבתי הספר ביום ראשון הקרוב. הקבינט אישר שלושה ימי לימוד גם בכיתות א'-ב'. כמו כן, ניתן יהיה לחדש את פעילות הצהרונים באופן חלקי. ראשי הרשויות בארץ קראו אתמול לקבינט הקורונה ולמשרד החינוך להעניק להם סמכויות אשר יאפשרו להם לנהל בעצמם את מתווה החזרה ללימודים, כך שיוכלו לאפשר חמישה ימי לימוד לכיתות א'-ד'. 

צילום: ערוץ הכנסת

אתמול בבוקר קיים שר החינוך, יואב גלנט, שיחת זום עם ראשי הרשויות והשלטון המקומי, וזאת בעקבות הודעתם של רבים מהם כי בכוונתם לפעול לקיום חמישה ימי לימוד בשבוע לכיתות א'-ב' וקריאתם לאפשר לרשויות את הסמכות לעשות זאת. בשיחה הבהיר גלנט כי אינו תומך בהתנהלות עצמאית של הרשויות, אשר למעשה פירושה הוא התנהלות בניגוד להחלטת ממשלה. הוא כינה את המהלך שבכוונת ראשי הרשויות לקיים, "ללא תקדים, מיותר ושגוי" וביקש מהם לסייע לו בגיבוש פתרון אחר. 

בתוך כך, הדיון בקבינט אתמול עורר התנגדות בעניין הצהרונים בכך שבמהלך היום הילדים יחולקו לקפסולות ובצהרונים יתערבבו. רה"מ אמר: "כרגע מה שמטריד אותי זה שהצהרונים מורידים לנו את אפקטיביות ההפרדה כי הם מתערבבים עם קבוצה מסוימת. האם יש לנו דרך לצמצם את הערבוב הזה?". ד"ר שרון אלרעי־פרייס הוסיפה: "מבחינה בריאותית, לא הגיוני לערבב את הקפסולות בצהרונים, הווירוס לא תוקף רק בבוקר". גם השר גלנט התייחס: "אמרתי גם אתמול בדיון עם השלטון המקומי וראשי ערים, אני חושב שהקבינט לא מעריך נכון את עוצמת התסכול שקיימת בשטח".

יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס, אמר כי הממשלה המנותקת מקבלת החלטות לא ישימות. "לא ברור איך קבינט הקורונה וראש הממשלה שידעו שהרשויות יכולות להפעיל את זה טוב יותר, בחרו בפתרון שאין בו שום פתרון. מדובר בעבודה בעיניים. שוב מקריבים את הילדים והוריהם משיקולים לא מקצועיים". בינתיים, ועד להחלטת משרד החינוך כיצד להתמודד עם ה"מרד" של הרשויות, גיבשו הרשויות מתווה של חמישה ימי לימוד לכיתות א'-ב', בקפסולות. 

צילום: גדעון מרקוביץ'
צילום: גדעון מרקוביץ'

מועצת מרחבים

יו"ר המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חגג, הודיע כי דיבר עם כל מנהלי בתי הספר באזורו, כך שתתאפשר פתיחת שערי בתי הספר לכיתות א'-ד', חמישה ימים בשבוע בקפסולות, תוך ניצול שטחי הטבע הרבים באזור. "במקום שהילדים יגיעו לבתי הספר, בתי הספר יגיעו ליישובים", אמר. 

הוד השרון

העירייה תפעיל החל מיום ראשון מתווה עירוני עצמאי, שבמסגרתו ילמדו תלמידי כיתות א'-ד' בבתי הספר חמישה ימים בשבוע בקפסולות של עד 18 תלמידים ותלמידות. כמו כן, העירייה פועלת כדי לקדם פעילות חוץ רחבה לתלמידי ה'-ו'. 

ראשון לציון

בראשון לציון החלו בגיוס כוח אדם ומשאבים ובמיפוי מרחבי לימוד, על מנת לאפשר החל מהשבוע הבא לימודים במשך חמישה ימים גם לתלמידי א'-ב'. בשלב זה הודיעה העירייה כי חסרים לה 200 עובדי הוראה לצורך מימוש המתווה שלה וחלקם יגויסו מתוך המערכת עצמה. 

תל אביב

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב־יפו, אמר: "אני רוצה לא לדבר פוליטיקה אלא תכלס. תראה, כבוד השר, אנחנו נמצאים במלחמה. במלחמה צריך להבין ואתה יודע את זה יותר טוב ממני, שלא עובדים לפי התקנים שעבדנו בימי שלום. הניסיון לתת את מה שצריך לפי ימי שלום הוא הטעות בבסיס. זה הסיפור האמיתי. אתה מדבר על פדגוגיה? גם אני מבין בזה. מדוע לקבוע שרירותית? מדוע לא לאפשר לי לשחק עם הנתונים? אני אומר, מנהלי בתי הספר יודעים הכי טוב לנהל את התלמידים שלהם".

"המנהלים יודעים הכי טוב לנהל את התלמידים שלהם". רון חולדאי // צילום: גדעון מרקוביץ'
"המנהלים יודעים הכי טוב לנהל את התלמידים שלהם". רון חולדאי // צילום: גדעון מרקוביץ'

רמת השרון

ברמת השרון הציעו מודל הכולל, בין היתר, חזרה לחמישה ימי לימוד בני חמש שעות בכיתות א'-ד', תוך שימוש בתקציבי הרשות, לימוד מקצועות ליבה בלבד, שעת חינוך וספורט, צמצום מספר המורים המלמדים בכיתות והפרדה היברידית בתוך הכיתות באמצעות פרספקט שקוף אשר חוצה את הכיתה לשניים כך שכל קפסולה יושבת בנפרד והמורה מלמד את שתי הקפסולות יחד. 

גבעתיים

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, אמר על מתווה החזרה ללימודים והיערכות העירייה: "המלחמה בעיצומה, ראשי הערים ומנהלי בתי הספר הנמצאים בחזית מנותקים מהגנרלים הנמצאים ב'בור' (תרתי משמע) והופקרו ללא מידע מדויק וסמכויות להחליט. והנה הגיעה עוד הנחתה: כיתות א'-ב' ילמדו לסירוגין שלושה ימים בלבד, מה שנקרא, 'להרוג' את ההורים, אבל לא במכה, אלא טיפין־טיפין".

הרצליה

עיריית הרצליה הודיעה שהיא תחזיר את כיתות א'-ב' ללימודים של שישה ימים בשבוע ובמבנה של קפסולות. תלמידי כיתות ג'-ו' ילמדו גם הם בקפסולות כל השבוע, אך בפועל כל קפסולה תשהה שלושה ימים בבית הספר ושלושה ימים מהבית בלמידה אינטראקטיבית. כדי שהמורים יוכלו להעביר את השיעור אונליין בצורה איכותית, העירייה מתכוונת בימים הקרובים להתקין 170 מצלמות חכמות בהשקעה של 765 אלף שקלים בכיתות הלימוד. כדי לשמור על פרטיות התלמידים, המצלמות תהיינה מכוונות אך ורק לעבר המורה ולוח הכיתה.

רמת גן

"הנחיתי את אנשי האגף להיערך להוספת ימי לימוד ופעילות לכיתות א'-ב', מעבר למתווה שקבע משרד החינוך", כתב בדף הפייסבוק שלו ליעד אילני, ממלא מקום ראש עיריית רמת גן. "הנחיתי את אנשי האגף להיערך להוספת ימי לימוד ופעילות לכיתות א'-ב', מעבר למתווה שקבע משרד החינוך (שלושה ימים בשבוע), וכן קיום שני ימי לימוד לפחות לכיתות ז'-ח'".

חולון

תלמידי א'־ד' בחולון חוזרים ללימודים לחמישה ימים בשבוע במתווה שיהיה תקף לשבועיים. הלימודים בכיתות א'־ב' יתקיימו 5 ימים בשבוע כאשר 3 ימים מתוכם יתקיימו בבתי הספר ובשאר הימים בלמידה מרחוק - בחלוקה של כל כיתה לשתי קבוצות. כיתות ג'־ד' יחזרו לבתי הספר ל־5 ימים בשבוע וילמדו בקפסולות של עד 18 תלמידים. תלמידי כיתות ה'־ו' ימשיכו ללמוד מרחוק כאשר למידה זו תיתמך על ידי מפגשים חברתיים עם המורים וצוותי החינוך בקבוצות של עד 15 תלמידים במרחב הפתוח בשטח בית הספר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר