טראמפ על נרמול היחסים בין ישראל לסודאן: "עוד חמש מדינות יצטרפו בקרוב"

הנשיא האמריקני ניהל את שיחת הטלפון החגיגית בין רה"מ נתניהו ונשיא מועצת הריבונות של סודאן, אל-בורהאן

הנשיא טראמפ במהלך מסיבת העיתונאים // צילום: איי.אף.פי // הנשיא טראמפ במהלך מסיבת העיתונאים // צילום: איי.אף.פי

"יש עוד חמש מדינות לפחות שרוצות להצטרף לעסקה", כך טען היום (שישי) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשיחה המשותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא מועצת הריבונות של סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן.

במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן, טראמפ הכריז על הנורמליזציה בין המדינות. טראמפ הודה במהלך השיחה למנהיגים ואמר: "הסכם השלום הוא הישג אדיר של אומץ ומנהיגות". הוא הוסיף: "הייתם במצב של  מלחמה עם סודאן ועכשיו לא רק שהעסקה נחתמה, יש גם שלום. וזה נחמד. אתם יודעים מה זה עלה לארצות הברית? כלום. נכון שזה נחמד? זה כמו קוסובו וסרביה. אנחנו עושים עסקת חליפין ביבי", אמר הנשיא. 

צילום: רשת פוקס

בתגובה לשאלה  על משמעות הנורמליזציה ביקש הנשיא מראש הממשלה נתניהו להשיב ונתניהו סיפר לעיתונאים על ספינת המכולות הראשונה שהגיע לישראל מאיחוד האמירויות וציין כי: "מדובר במסחר, תיירות, טכנולוגיה, הכל ישרת את תושבי מדינת ישראל והאזור כולו".  הבעת פניו של הנשיא הראתה כי הוא מרוצה מתשובתו של נתניהו.

טראמפ התייחס לאויבותיה של ישראל במזרח התיכון ואמר: "הם עניין עכשיו. איראן ענייה. חמאס עני. לפני ארבע שנים הם הסתובבו ופוצצו מכל הבא ליד ועכשיו הם משותקים. טראמפ עקץ את יריבו הפוליטי, ג'ו ביידן ושאל את ראש הממשלה נתניהו "האם אתה חושב שג'ו הישנוני היה יכול לעשות כזה דבר? לחתום על כזו עסקה?". נתניהו מצידו הגיב בדיפלומטיות ואמר: "אנו שמחים לקבל עזרה מכל נשיא אמריקני ואנו אסירי תודה לך על העזרה שלך".

הנשיא אל בורהאן ומזכיר המדינה האמריקני פומפאו // צילום: איי.פי
הנשיא אל בורהאן ומזכיר המדינה האמריקני פומפאו // צילום: איי.פי

טראמפ המשיך והתייחס לסוגיית הגרעין האיראני: "הייתי רוצה לעזור לאיראן. הייתי שמח לעזור לאיראן לשוב למסלול הנכון. הם הפכו ממדינה עשירה למדינה ענייה. הם פשוט לא יכולים לחזיק בנשק גרעיני. הם כל הזמן צועקים 'מוות לישראל', אי אפשר לאפשר שיהיה להם נשק גרעיני. הם אנשים טובים, אנחנו רוצים שהם יהיו אומה נהדרת, לי יש חברים איראניים, אך אנו לא מוכנים שיהיה להם נשק גרעיני. בסופו של דבר מה שיקרה  זה שהמזרח התיכון יהיה משפחה גדול ה אחת ולא יהיה סכסוך, הרי זה מה שהמזרח התיכון ידוע בו".

הנשיא התייחס לעסקת מכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות ואמר: "אני חושב שתהליך הזה מתקדם. זה תהליך טוב. יש לנו יחסים טובים עם איחוד האמירויות, הם תמיד היו לצדינו. אני מקווה זה יקרה מהר".

טראמפ התייחס לסוגיית הסרתה של חרטום מרשימת המדינות תומכות הטרור ואמר: "לסודאן יש פוטנציאל אדיר לסחר ועוד דברים, לא רק עם ישראל אלא גם עם ארצו תהברית,  זו יכולה להיות מדינה מאוד מוצלחת ואני חושב שהיא תהיה". טראמפ הוסיף כי לאחר מערכת הבחירות הוא יקיים "מסיבת איחוד" בוושינגטון ואמר כי הוא בטוח כי ערב הסעודית תשתתף ותהיה לצד ישראל וסודאן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר