בחירות לנשיאות 2020: לא כולם מוזמנים לחגיגה הדמוקרטית

לקראת השלישי בנובמבר, כולם עסוקים בשאלה מי ינצח • אך שאלה חשובה לא פחות היא מי בכלל רשאי להצביע • בארה"ב יש דרישות לא הגיוניות הנוגעות לזכות ההצבעה • דעה

תור להצבעה בלאס ווגאס // צילום: אי. פי. איי // תור להצבעה בלאס ווגאס

בעוד שנדמה שהבחירות בישראל מתקרבות בצעדי ענק עם כל יום שעובר, בארצות הברית הבחירות לנשיאות מתוכננות ממש לעוד שבועיים. כולם עסוקים בשאלה מי ינצח – ביידן או טראמפ? האם זה יהיה טוב לארצות הברית? האם זה יהיה טוב לישראל? והאם זה יהיה טוב לעולם? בשלישי בנובמבר ייבחר מנהיג העולם החופשי, אין ספק – יום חג לדמוקרטיה. אך דווקא במדינה כביכול הכי דמוקרטית, זו שאזרחיה מעבירים לעיתים ביקורת על מידת הדמוקרטיות בישראל, לא כולם מוזמנים לחגיגה.

צילום: רויטרס

בעוד שבישראל, כל עוד מלאו לך 18, אתה רשאי ואפילו מצופה ממך להצביע, בארצות הברית הגיל הוא רק אחת מכמה דרישות, לעתים לא הגיונית, שאדם חייב לעמוד בהן על מנת להצביע. כך למשל, אזרחים אמריקנים המתגוררים בשטחים שארצות הברית שולטת בהם אך לא נחשבים כמדינות, אינם זכאים להצביע. לצורך העניין, אם אתה אחד משלושת המיליונים המתגוררים בפורטו ריקו, אינך זכאי להצביע. כך גם אם אתה חי בגואם, באיי הבתולה האמריקאים ועוד.

בארץ מדברים רבות על התנאים הטובים מדי שמקבלים אסירים בבתי הסוהר. לעומת ישראל, ב-16 מדינות בארצות הברית אסירים אינם רשאים להצביע. ב-21 מדינות לא תוכל להצביע גם בתקופת מבחן לאחר השחרור מהכלא ותצטרך לשלם קנס כדי להשיב לעצמך את הזכות, וב-11 מדינות תאבד את זכות ההצבעה לנצח בגין פשעים מסוימים. כן, לעולם לא תוכל להצביע. יש לך מוגבלות נפשית מסוימת? לא תוכל להצביע.

תור להצבעה בלאס ווגאס // צילום: אי. פי. איי
תור להצבעה בלאס ווגאס // צילום: אי. פי. איי

אין לך אף אחת מהמגבלות האלה? אתה עדיין לא בטוח יכול להצביע. ברוב מדינות ארצות הברית לא מספיק שתגיע עם תעודה מזהה למקום ההצבעה הקרוב לביתך, אלא עליך להירשם מראש. איפה המלכוד? לא כולם יכולים להירשם. יש מדינות שבהן אתה צריך לדעת קרוא וכתוב, באחריותך לעמוד בדרישות אחרות שפוגעות באופן לא יחסי באוכלוסיות חלשות.

בבחירות הקרובות לא רק עקרון השוויון יפגע, אלא גם עקרון החשאיות. בשל מגפת הקורונה, אזרחים אמריקנים רבים לא יצביעו בקלפי, אלא ישלחו את פתק ההצבעה שלהם בדואר על מנת להימנע מהתקהלויות בנקודות ההצבעה. האם יש מישהו שמבטיח שלא יעמוד אדם ליד המצביע ויאלץ אותו לשלשל פתק מסוים למעטפה? מי מבטיח שלא ישלח אדם מעטפות בשם אנשים אחרים ויגנוב את קולותיהם? מי ערב לכך שלא יחבלו במעטפות מסוימות על מנת להועיל למועמד כזה או אחר?

הנשיא טראמפ מעלה את כל הטענות הללו כבר שבועות ארוכים, אך נראה שאף אחד לא נותן עליהן את הדעת. הרי, מהי חשיבות הבעייתיות בחשאיות ההצבעה בסבב בחירות אחד בתוך שיטה שמפלה את החלשים בחברה כבר מאות שנים?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר