השחקן והיוצר יהודה בארקן הלך לעולמו בגיל 75 לאחר שחלה בקורונה

מצבו של חתן פרס האקדמיה הישראלית לקולנוע הידרדר בימים האחרונים עד שהרופאים נאלצו לקבוע את מותו • במשך כחודש נאבק על חייו בבית החולים הדסה עין כרם • בארקן שיחק לאורך השנים בכמה מהסרטים האהובים ביותר • יהי זכרו ברוך

הלך לעולמו בגיל 75. יהודה בארקן // צילום: קוקו // הלך לעולמו בגיל 75. יהודה בארקן

השחקן והיוצר יהודה בארקן הלך לעולמו בלילה שבין שישי לשבת, לאחר הידרדרות במצבו הרפואי. הידיעות על מותו התפרסמו ברשת כבר במהלך היום, אולם לבקשת המשפחה התפרסמו באופן רשמי רק בצאת השבת. בספטמבר נדבק בארקן בנגיף הקורונה ואושפז בבית החולים הדסה עין כרם כשמצבו בינוני ויציב. בסוף החודש שעבר המשפחה ביקשה להתפלל לשלומו בעקבות הרעה במצבו.

בארקן הוא חתן פרס למפעל חיים של האקדמיה הישראלית לקולנוע. עם מותו הוא הותיר אחריו שני בנים ושתי בנות מנישואים קודמים. בשנים האחרונות חי עם אשתו השלישית במושב בית גמליאל.

רק לפני כמה שנים בארקן הוסיף את האת אל"ף לשם משפחתו. הוא נולד בנתניה בשם יהודה יחזקאל ברקוביץ'. בצה"ל שירת בחיל ההנדסה הקרבית והמשיך את שירותו בלהקת פיקוד צפון. עם השחרור הצטרף ללהקת "פיקוד דיזינגוף" שהורכבה מיוצאי להקת צבאיות, לצידם של עדנה לב, ששי קשת, אריה מוסקונה, צילה דגן ואחרים.

מתוך הסרט "חגיגה בסנוקר" // צילום: יוני המנחם
מתוך הסרט "חגיגה בסנוקר" // צילום: יוני המנחם

החל משנות השבעים בארקן בנה קריירה שלמה של מתיחות קומיות, שראשיתה ב"פינת המתיחה הקטנה" ששודרה בתוכנית הרדיו "חמים וטעים" בעריכתו והגשתו של גדי לבנה. בארקן ביחד עם מושיק טימור, שלמה בראבא ואחרים, ביצעו מתיחות טלפונית בשידור חי.

לימים, בארקן ביסס על כך את סרטי המתיחות שלו, שהפכו לסאגה קולנועית ישראלית שזכתה להצלחה. בשנת 1980 כתב וביים לצד יגאל שילון את הסרט "חייך אכלת אותה". לאורך הקריירה הארוכה שלו, ובמיוחד בשנות ה-70' וה-80', בארקן ביים והשתתף באינספור סרטי בורקס ואחרים. "צ'ארלי וחצי", "אבא גנוב" ו"חגיגה בסנוקר" הפכו לסרטים שהגיעו לכל בית ועם הזמן תפסו את מקומם כקלאסיקה ישראלית.

יהודה בארקן אצל מני פאר על "אבא גנוב"

שמו של יהודה בארקן מופיע ברשימת סרטים ישראליים ארוכה. הסרט הראשון שבו שיחק היה "הוא הלך בשדות" מ-1967 על פי ספרו של משה שמיר. בארקן גילם את דמותו של לופו אברמוביץ' בסרט "לופו" בבימויו של מנחם גולן, היה "ולנטינו" בסרט "הפריצה הגדולה" וגילם את דמותו של אריק לצידה של גילה אלמגור בסרט האלמותי "מלכת הכביש". בסרט "כץ וקרסו", אחד הסרטים הנצפים ביותר בתולדות הקולנוע הישראלי, הוא כיכב כבנו ההולל של קרסו. עוד הופיע בסרטים "בוא נפוצץ מיליון", "מיליונר בצרות" "קומפוט נעלים" ו"נשיקה במצ"ח".

ב-1993 שיחק בסרט "מחפשת בעל על ארבע" על פי תסריט המבוסס על רעיון שלו, שנחל כישלון קופתי והביא אותו לידי פשיטת רגל. ב-2011 הוא הורשע בהעלמת מס בסך 1.6 מיליון שקלים, ונגזרו עליו שישה חודשי עבודת שירות, שנת מאסר על תנאי וקנס.

עם עליית ערוץ 2 תוכנית המתיחות שלו קיבלה במה עם התוכנית "לא דופקים חשבון" שירדה כעבור זמן קצר, אבל עם השנים הוא הוסיף והשתתף בסדרות טלוויזיוניות כמו "עוד משפחה וחצי". אחד התפקידים הדרמטיים שלו הזכורים לטוב, הוא מאיר רוטנברג, סבו של עמרי הילד האוטיסט, בסדרה המוערכת "פלפלים צהובים" מאת קרן מרגלית. ב-2017 שיחק בארקן בסדרת הדרמה הטלוויזיונית "כיפת ברזל" בתפקיד ראש ישיבת ויזניץ'.

יהודה בארקן על "אהבה בשלייקס"

בהשפעת מלחמת המפרץ הראשונה, יהודה בארקן החל בתהליך של חזרה בתשובה. בריאיון לחדשות 12 סיפר שהכל החל לאחר מפגש עם צמד חסידי חב"ד, שהבהירו לו כי העובדה ש-39 סקאדים נפלו על המדינה ולא קרה לאיש דבר, הוא עניין של השגחה עליונה. באותו ריאיון סיפר בארקן ששהייתו בעולמה של תורה סייעה לו מאד בתקופה בה פשט רגל, כמו גם בימים הקשים שעבר כשבנו רועי ישב בכלא בגלל סחר בסמים.

חזרתו בתשובה השפיעה גם על עשייתו האמנותית. הוא עבר לשחק בסרטים לחרדים, ביניהם "גבורה של ילד" ו"כל יהודי זהב", ויצא למסע הרצאות שנקרא "מאבא גנוב שבשמיים", שבו סיפר על תהליך חזרתו בתשובה.

יהודה בארקן, מצלמה נסתרת, "השדכנים"

לפני יותר משנה שב למסך הקולנוע כששיחק לצד השחקנית ניצה שאול, חברתו מימי "כץ וקרסו", בסרט "אהבה בשלייקס" על אהבה מאוחרת. "בשלב זה אני לא מעוניינת להגיד דבר. אני מתפללת לשלומו של חברי האהוב ומקווה לבשורות טובות", מסרה שאול כשהתבשרה על מצבו הקשה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר