"ילדים, אמא חולה בסרטן"

דליה יחיאל, שחלתה לפני 5 שנים בסרטן השד, תנחה לייב מיוחד איך אפשר לספר לילדים על המחלה

צילום: באדיבות המצולמת // יחיאל ובתה. שיעור חשוב בהורות

קצת לפני שדליה יחיאל, אם לשלושה, עובדת סוציאלית, ומאמנת הורים בגישת "אמא מאמנת" הייתה בת 39, היא גילתה שיש לה סרטן השד. כשחשבה עם עצמה האם לספר לילדיה, היה לה ברור שהיא לא הולכת להסתיר את הסרטן מהם, והיא התחילה להתכונן היטב לשיחה הגורלית.

"בתי הבכורה שירה הייתה אז בכיתה ג', רוני בכיתה א' ואיתמר היה בן שלוש. התייעצתי עם עובדת סוציאלית במחלקה האונקולוגית באיכילוב, דיברתי עם פסיכולוג וקראתי ברשת, כך הבנתי על מה חשוב לי לתת דגש בשיחה", היא מספרת.

"בגלל שהיו לי ילדים בגילאים שונים, החלטנו, גור בעלי ואני, לפצל את השיחה. לבנות עשינו שיחה יחד ולאיתמר בנפרד. איתו זה היה 10 שניות בהן אמרתי לו שיש לי גוש בציצי שצריך לטפל בו. הוא אמר 'אני רוצה לראות', הרים את החולצה, קם והלך", אומרת יחיאל עם חיוך.

"מצד אחד, חששתי מהשיחה עם הבנות ומצד שני מאד רציתי שהיא תגיע. היה לי חשוב לבוא כשאני יודעת מה התכנית ולא לבוא עם דברים מופשטים. אני חושבת שהתפקיד שלנו זה ליצור ודאות בתקופה של חוסר ודאות. ברגע שהייתה תכנית עבודה וידעתי שביום שני אני מתחילה טיפולים – סיפרתי".

"ידעתי שאספר". יחיאל היום // צילום: עדי לם
"ידעתי שאספר". יחיאל היום // צילום: עדי לם

מה הייתה התגובה הראשונית של הבנות?

"שירה, שהייתה בת 8 וחצי, התחילה ממש לבכות. היא כבר הייתה בגיל שמבינים מה הכוונה במילה סרטן. בשלב הראשון נתתי לגיטימציה לכאב ולבכי ואמרתי לה שזה מה שהרגשתי בימים הראשונים, אפשרתי לה לשחרר. אחר כך הסברתי שיש כל מיני סוגי סרטנים, ולי יש סרטן כמו שהיה למי שאנחנו מכירות ושחיים אחרי זה. היה לי חשוב לתת אופק של תקווה ואופטימיות, הזהרתי שיכול להיות שילדים יגידו להם דברים שיפחידו אותן, ובנוסף אמרנו להן שהן יכולות לספר למי שהן רוצות כי זה לא סוד. רוני שאלה אותי המון שאלות כמו, 'תהיה לך קרחת?' היא גם שאלה אם אני לא ארגיש טוב. ברגע שהיא סיימה לשאול, היא שמה את הראש ונרדמה. התחושה הייתה שהיא לא יכלה להכיל יותר ושהגוף שלה עשה כיבוי לכל המערכת".

סטראט-אפ חברתי

היזמים // צילום: אייל מרילוס
היזמים // צילום: אייל מרילוס

יחיאל היא חלק מצוות מאמנות במיזם "GroupHug", סטארט-אפ חדש המספק ייעוץ אונליין מתקדם של מומחי הורות, במטרה לסייע להורים להתמודד אתגרי הורות משלב הראשון של הריון והכנה ללידה ועד למתבגרים. מחר (רביעי) היא תעלה בלייב מיוחד ותסביר כיצד לספר לילדים על מחלה של אחד ההורים ואיך לשמור על שגרה בתקופה לא שגרתית, מה שרלוונטי מתמיד היום להרבה אנשים.

"בלייב אני אתן כלים איך לתחזק את השיח, את הבריאות הנפשית של כל הילדים", היא מסבירה. "לא הייתי בוחרת את זה. זה הקלפים שחילקו לי, עכשיו נראה איך אפשר לשחק איתם הכי טוב. חשוב לי ללמד אופטימיות, הכרת הטוב, את חצי הכוס המלאה. הילדים ילכו עם הדברים הללו אחר כך בחיים, אני רוצה שיהיה לילדים כלים פרקטיים להתמודד עם החיים".

חיבוק קבוצתי בתקופה של אי ודאות

את הסטארט אפ יזמו יחד השחקנית יובל שרף, רוני פיבלוביץ ואודי דגן בתחילת תקופת הקורונה כדי לתת מענה להורים שצריכים עזרה בתחומי ההורות.

"לפני חודשיים יצאנו עם פורמט חדש בתוך האתר, לאחר שראינו שהרבה הורים רוצים להעשיר את הידע ולמנוע בעיות עתידיות אך לא כולם יכולים להרשות את זה לעצמם מבחינה כספית", מספרת יובל שרף ל"ישראל היום". "חשבנו איך להנגיש את האתר ועשינו פורמט קבוצתי. תדמייני חדר כושר שיש בו שיעורים בבקרים ובערבים, כל מפגש עם תוכן אחר, אפשר לבוא עם פיג'מה ולקבל ידע משמעותי תמורת 35 שקלים, ויש מקום לשאולות ושיח".

באתר יש זירת מומחים שנותנים מענה אונליין במחירים של 250 עד 300 שקלים לפגישה פרטנית לצד מפגשים קבוצתיים מוזלים.

"כבר באוגוסט הכנו את ההרצאה על התמודדות עם סרטן, לפני מותה של מירית הררי", עונה שרף לשאלה האם יש קשר בתזמון המדויק. "מירית לימדה אותנו להיות אנשים טובים יותר, ישרים יותר והזיכרון שלה ילווה אותנו הרבה שנים. ללייב שיערך ביום רביעי עם דליה יחיאל עשינו שיתוף פעולה מרגש עם 'חלאסרטן', עמותה שאני מאד קרובה אליה בעקבות הסוכנת שלי זהר יעקובסון שהקימה את מרכז טל ובתוכו את חלאסרטן. זה למעשה מרכז שתומך בצעירים עד גיל 45 שחולים או שחלו בסרטן. אנחנו מנגישים את ההרצאה הזו בחינם לכל מי שבקהילה, וההרשמה נעשית דרך האתר". 

להרשמה ללייב לחצו כאן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר