הותר לפרסום: אביעד משה הוא החשוד שניסה לרצוח את רעייתו בערב ראש השנה

בית המשפט המחוזי בבאר שבע התיר לפרסום את שמו של החשוד בניסיון רצח אשתו שירה במצפה רמון, ובכך הפך את החלטת שופט השלום שעוררה מחאה נרחבת נגד אלימות כלפי נשים ברחבי הארץ • שירה החליטה לפרסם את תמונותיה מבית החולים בהן היא נראית חבולה בכל חלקי גופה

סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, השופט אריאל ואגו, ביטל היום (שלישי) את צו איסור הפרסום של בית המשפט השלום בבאר שבע, לגבי זהותו של הגבר שניסה לרצוח את אשתו, שירה משה בת ה-31 בערב ראש השנה, והתיר את פרסום שמו: אביעד משה (45). 

שירה, שכמעט נרצחה, שהחליטה לפרסם את תמונותיה מבית החולים המראות את הנזקים הקשים שבעלה גרם לה. בתמונות, שירה נראית כשהיא חבולה בכל חלקי גופה, והיא עדיין במצב קשה. היא איבדה ממאור עיניה, 70 אחוז מעין ימין, וצפויה לה תקופת שיקום ארוכה מאוד.

תמונותיה של שירה בבית החולים
תמונותיה של שירה בבית החולים

במהלך דיון הארכת מעצרו של אביעד ביום שישי האחרון, קרובי משפחה של שירה ביקשו מהשופט ג'ורג' אמוראי לאפשר את חשיפת שמו של בעלה מכוח זכותו של הציבור לדעת. עוד טענה שירה, המאושפזת עדיין בבית החולים, כי פרסום השם יביא לכך שנפגעי אלימות במשפחה "יאזרו אומץ ויתלוננו".

הבעל החשוד ביקש שלא להתיר את פרסום שמו, וטען: "קל להרוס קריירה ומוניטין של 45 שנה. זה לא הזמן כרגע, ההורים שלי מבוגרים ואני לא צריך את מפח הנפש הזה. יצר הנקמנות של המשפחה שלה הוא משהו מובן. יכול להיות שיימצאו דברים מפתיעים, תנו לי את הצ'אנס הזה".

צילום: דרור ישראל

בעקבות אי פרסום השם על ידי השופט קמה ברשתות החברתיות סערה, וחלק גדול מהפוסטים חשפו את שמו של אביעד ואף פרסמו את תמונתו, תוך הטחת ביקורת קשה וזועמת כלפיו וכלפי השופט ג'ורג' אמוראי. גם שירה עצמה התירה לפרסם את שמה, מתוך כוונה להעלות את מודעות הציבור לאלימות כלפי נשים, ובימים האחרונים התקיימו הפגנות נזעמות של נשים, הן על המקרה הקשה והן על החלטת השופט.

כזכור, בערב ראש השנה ביקשה שירה להגיע לחג לבית הוריה בכרמיאל עם בנה בן השנה וחצי. בשל כך, פרץ בינה לבין בעלה ויכוח קשה, ובשלב מסוים הוא הכה אותה באלימות קשה בראשה עם מערוך, ובהמשך דקר אותה כ-20 דקירות בכל חלקי גופה ושבר את כל שינייה.

שירה חושפת את הנזקים שנגרמו לה על ידי בעלה
שירה חושפת את הנזקים שנגרמו לה על ידי בעלה

בשל המקרה הקשה, אחיה של שירה עופר איסקוב, פרסם בשבוע שעבר פוסט נוקב בפייסבוק, נגד אביעד: "גיסי לשעבר ניסה לרצוח את אחותי הקטנה בעודה מחזיקה את בנם הפעוט בן השנה וחצי בחיקה. הוא תקף אותה באכזריות רבה עם מערוך וסכין מטבח, שנייה לפני שיצאה מהבית. ריסק לה את הלסת והעיף לה את כל השיניים מהפה, ולאחר מכן הוא התחיל לשחוט אותה כמו שרק רואים בסרטים".

בשל פציעותיה הקשות, לפני כשבוע נפתח פרויקט מימון המונים באתרgiveback  שיוזמיו קראו לו "מחזירים לשירה את החיוך", לצורך גיוס של כ-360 אלף שקל כדי "לשחזר את פניה של שירה, לחזור לעצמה ולבנה הפעוט, לאחר התקיפה הנוראה שעברה". נכון להיום, גיוס ההמונים גייס כ-1.1 מיליון שקל, על ידי למעלה מ-9,000 בני אדם.

בהחלטתו של השופט אריאל ואגו לאשר את פרסום זהותו של הבעל, הוא קבע: "מקבל את הערעורים ומבטל לאלתר את צו איסור הפרסום. בית משפט השלום עשה היפוך יוצרות, וקבע שאין לפרסם, כי אין אינטרס ציבורי. אולם, האיסור הוא הדבר הלא רגיל. צריך כעת להוכיח את צורך הצו לאסור פרסום, לא להפך. האישה הסכימה לפרסם, אז להעדיף את הזכויות של הגבר על האישה והאם של הילד? אנשים ציניים יגידו 'אחרי מה שעשה הוא פתאום מגן על הילד?'".

בא כוחו של הבעל, עו"ד עידן שני, טען נגד פרסום השם: "הפרו בצורה גסה את הצו של בית המשפט", אמר. "הפנו בעיתון לרשתות החברתיות. יש פה קטין, ומה לעשות שהחשוד עדיין רוצה להגן על בנו".

יו"ר נעמת, חגית פאר, בירכה על פרסום שמו של החשוד בניסיון הרצח של בת זוגו אך הביעה ביקורת על הצורך בלחץ ציבורי כדי להגיע לתוצאה מתבקשת: "עצוב שרק לאחר הסערה הציבורית והערעור של המשטרה - בית משפט התיר לפרסם את פרטיו של החשוד. המסר הציבורי שהועבר ע"י השופט ג'ורג' אמוראי היה חמור מאד לנשים שחוות אלימות ומגלות שהוא חרד יותר לשמם הטוב של הפושעים מאשר לחייהן. טוב שההחלטה נהפכה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר