דיווח: לבנון הסכימה על מו"מ עקיף עם ישראל

העיתון "אל-אח'באר" המקורב לחיזבאללה טען כי בלבנון מתעקשים לכרוך את סוגיית הגבולות הימיים בדיונים על הגבול הקרקעי עם ישראל

"ישראל ולבנון הסכימו למו"מ עקיף" // צילום ארכיון: אייל מרגולין, ג'יני // "ישראל ולבנון הסכימו למו"מ עקיף"

העיתון אל-אח'באר המקורב לחיזבאללה דיווח היום (שישי) כי בתחילת אוגוסט הודיע ראש הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, בשיחה עם העיתון "אל-נהאר" ש"השיחות עם האמריקנים בסוגיית שרטוט הגבולות הדרומי, קרובות לסיום". אך בניגוד לפרסומים השונים, בעיתון נטען כי הוסכם רק על מסגרת מו"מ עקיפה ושלבנון מתעקשת לכרוך את סוגיית הגבול הימי במחלוקות על הגבול הקרקעי. 

על פי הדיווח, רבים פירשו את דבריו של יו"ר הפרלמנט שלא במקומם, כהסכמה על שרטוט הגבול הדרומי. במציאות, ההסכם שהושג הוא על המסגרת שלפיה יתקיים המשא ומתן. את המסגרת הניחה לבנון כתנאי למשא ומתן, והנקודה המשמעותית בה היא כאמור, סירוב להפריד בין סוגיית הגבול הימי לסוגיית הגבול היבשתי, ולנהל מו"מ ישיר עם ישראל. זאת, בניגוד לשאיפת ארצות הברית וישראל שפורסמה בכלי התקשורת.

מקורות יודעי דבר שצוטטו בעיתון, טענו שההסכם שהושג בין לבנון וארצות הברית ועדיין דורש את הסכמת ישראל לפני ההכרזה עליו, דורש במפורש שהשיחות יהיו המשך ישיר לוועדת אפריל 1996, והפגישות המשולשות בין יונפי"ל, צבא לבנון וצה"ל שנגעו לגבול הקרקעי.

לפי המתווה, הפגישות יתקיימו במשרד יוניפי"ל בגבול לבנון סמוך לראש הנקרה, בפיקוח האו"ם ובנוכחות נציג ארה"ב כמתווך. הצוותים הישראליים והלבנוניים, יישבו בחדר אחד במטה האו"ם וביניהם יתווך נציג האו"ם בלבנון, יאן קוביץ ומפקד יוניפי"ל מצד אחד ונציג ארה"ב מצד אחר.  בכל הזמן הזה, קציני צבא לבנון לא ידברו ישירות עם קציני צה"ל, אלא דרך המתווכים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר