בלארוס: גל מעצרים בהפגנות נגד המשטר בבירה מינסק

כוחות משטרה התנפלו על מצעד מחאה שבו השתתפו מאות נשים, והכו ועצרו את חלקן • מנהיגת האופוזיציה קולסניקובה הועברה לתחנת מעצר לקראת פתיחת משפטה

מפגינות מסתערות על כלי רכב משטרתי בו מוחזקים עצורים // צילום: איי.אף.פי // מפגינות מסתערות על כלי רכב משטרתי בו מוחזקים עצורים // צילום: איי.אף.פי

המאבק למען חופש ודמוקרטיה בבלארוס נמשך: לפחות תשע נשים נעצרו היום (שבת) במהלך צעדת נשים בה השתתפו אלפים מתושבות הבירה מינסק.

עדי ראייה סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי כוחות גדולים של המשטרה תקפו את הצועדות, היכו אותן ולקחו כמה מהן למעצר. על אף המעצרים, מאות מהצועדות הצליחו להמשיך את המצעד ולהתאסף בכיכר סמוכה. 


אתר החדשות "טוט" המזוהה עם האופוזיציה במדינה, העלה סרטונים בהם נראים נהגים עוצרים בכוונה את רכבם על מנת לאפשר לנשים לצעוד וצופרים בתמיכה. לאחר מכם נראים גברים בלבוש אזרחי העוטים מסיכות סקי, מתעמתים עם אחד הנהגים ומנסים לגרור אותו לרכב ללא לוחית רישוי. במקרה אחר חסמו המפגינות את דרכו של כלי רכב משטרתי ועליו עצורים ודפקו בזעם על דפנות כלי הרכב בדרישה לשחרר את העצורים. 

המפגינות בבירה מינסק הצליחו להערים על הרשויות כשהחלו כמה מצעדים בנקודות שונות בעיר, כשכל מצעד מתחבר בנקודה מסויימת עם מצעד אחר. באופוזיציה מעריכים כי על אף ניסיונות נואשים של המשטר למנוע את המחאה, אלפי מפגינות השתתפו באירוע. הצועדות הביעו הזדהות עם מנהיגות המחאה, המועמדת לנשיאות סבטלנה טיכנובסקיה, הנמצאת בגלות בליטא, ומנהיגת תנועת המחאה מריה קולסניקובה, הנמצאת במעצר מאז סירבה לצאת מגבולות המדינה בשבוע שעבר.



קשישה מתעמתת עם שוטרים רעולי פנים במינסק // צילום: איי.פי
קשישה מתעמתת עם שוטרים רעולי פנים במינסק // צילום: איי.פי

היום דווח כי קולסניקובה הועברה לתחנת מעצר המיועדת לעצורים לפני משפט. באופוזיציה חוששים כי המשטר יפעיל על המנהיגה עיוניים על מנת לסחוט ממנה הודאה כוזבת במשפט ראווה. תנועת המחאה בבלארוס החלה  בחודש שעבר לאחר דיווחים על זיופים נרחבים בבחירות הן הכריז הנשיא המכהן, אלכסנדר לוקשנקו, על נצחונו עם רוב של כמעט משמונים אחוזים מקולות הבוחרים. על אף אלימות קשה שהפעילו השלטונות והרג של לפחות ארבעה מפגינים, תנועת המחאה במדינה המזרח אירופית נמשכת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר