החלים מקורונה - ואובחן כחולה פרקינסון

שערי צדק: כחודשיים לאחר שנמצא חיובי לנגיף, מטופל בן 45 אובחן עם פרקינסון • בית החולים: מדובר באירוע ראשון מסוגו בעולם

מחלקת הקורונה בשערי צדק // צילום: אורן בן חקון // מחלקת הקורונה בשערי צדק

סיבוך נדיר במיוחד: בן 45 שנדבק בנגיף אובחן סמוך להחלמתו כחולה פרקינסון. בבית החולים שערי צדק סבורים, בתום בדיקות מעמיקות, שמדובר בסיבוך ראשון מסוגו של קורונה, ודיווחו על המקרה בכתב העת המדעי היוקרתי "Lancet of Neurology".

המטופל, בן 45, שהיה בריא למעט אסתמה קלה ויתר לחץ דם מאוזן, נדבק בגל הראשון. הוא חזר מארה"ב, סבל משיעול יבש וכאבי שרירים ובהמשך אובדן חוש הריח - ואובחן כחיובי לקורונה בבדיקת מטוש.

הוא לא נזקק לאשפוז ממושך וטופל רק בוונטולין עקב החמרה באסתמה, אך ללא צורך בחמצן או בהנשמה. לאחר מכן, בתקופת הבידוד, הבחין שכתב היד שלו נהיה קטן יותר ופחות קריא, הוא החל להתלונן שהדיבור שלו הפך למשובש וחש ברעד ביד ימין.

כחודשיים לאחר שנמצא חיובי לקורונה הוא אושפז בבית החולים שערי צדק בגלל התסמינים האלו ואובחן עם סימפטומים של פרקינסון: מבט קפוא, ירידה בתנועות המימיקה בפנים וקול נמוך. הוא סבל גם מהפרעות תנועה: נוקשות בצוואר ובידיו ותנועות חוזרות איטיות בכל הגפיים. הליכתו היתה איטית, והוא לא הניע את זרוע ימין בהליכה. לאור הממצאים הללו הוא אובחן עם פרקינסון - בהתאם לקריטריונים הבינלאומיים המקובלים.

מחלקת הקורונה בשערי צדק // צילום: אורן בן חקון
מחלקת הקורונה בשערי צדק // צילום: אורן בן חקון

"זה תיאור מקרה ראשון מסוגו בעולם", אמר ד"ר גלעד יהלום, רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית בשערי צדק. לדבריו, "יכול להיות שזה אדם שגם ללא קשר לקורונה עלול היה לפתח פרקינסון. אבל העניין הוא שגם לא היו לו תסמינים מקדימים. אין סיפור משפחתי וגם בדיקות גנטיות להרבה מאוד מוטציות שקשורות היו שליליות. אני לא אומר שזה בהכרח קשור לקורונה, אולי זה היה קורה כך או כך, אך היעדר סימנים מקדימים והבדיקות שעשינו מחזקים את ההשערה שיש קשר בין הקורונה לפרקינסון".

לדברי ד"ר יהלום, "היו מקרים של פרקינסון שהחלו אחרי מחלות זיהומיות כמו שפעת וקדחת הנילוס המערבי. זה לא ייחודי לקורונה".עם זאת, ד"ר יהלום ביקש להרגיע: "מדובר במקרה נדיר, אני לא חושב שקורונה מסכנת מישהו בפרקינסון, למרות המקרה הזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר