"שושקה" התלוננה במשטרה על מעצרה

האמן זאב אנגלמאיר, שנעצר בבלפור בדמותו הידועה, הגיש תלונה במח"ש • "האשמה מגוחכת, עברתי מעצר אלים, יש לי עדיין סימנים סגולים על הגוף"

צילום: מתוך הפייסבוק // אנגלמאיר בדמות "שושקה"

שושקה לא שותקת: במוצ"ש סערה המדינה אחרי מעצרו המתוקשר של האמן זאב אנגלמאיר, שמוכר גם בתור דמותו הידועה "שושקה", בהפגנה האחרונה בבלפור.

אנגלמאיר נחקר בחשד להטרדה מינית של הציבור והפרעה לסדר הציבורי, וזאת למרות שלקח חלק בעבר בהפגנות רבות עד כה, תמיד מחופש לדמותה של שושקה. לאחר שנחקר נטען כי כי השוטרים שביצעו את המעצר לא הכירו את שושקה, האלטר אגו המפורסם של אנגלמאיר, וסברו כי מדובר בפרודיה לעגנית שכוונה נגד אשת ראש הממשלה שרה נתניהו.

אנגלמאיר טען לאחר ששוחרר ממעצר, כי עבר חקירה פולשנית ומשפילה שכללה בדיקה רקטלית, ללא הצדקה. על כך ועל עצם המעצר והתנהלות השוטרים הוא אינו מוכן לעבור בשתיקה, כפי שהצהיר היום (שני) בפוסט בפייסבוק שבו עדכן כי הוא צפוי להגיש תלונה רשמית בדמותה של שושקה.

"הי אהובים, מאז מוצ"ש אני סביב העניין הזה, תקשורת, משטרה, נסערת, ומנסה להבין מה קרה שם, ולמה", פתח את הפוסט. "למה אחרי ארבע שנים שאני שושקה, אחרי כל ההפגנות, ואחרי אישור של יועץ משפטי שקבע שזכותה של שוש להופיע בירושלים, המשטרה החליטה במוצ"ש לעצור אותי, בהאשמה מגוחכת, שתלבושת שושקה היא 'הטרדה מינית של הציבור'. ולמה עברתי מעצר אלים, יש לי עדיין סימנים סגולים על הגוף, למה התייחסו אלי כאל עבריינית, ולמה עברתי מהלך חקירה שניסה להשפיל אותי.

"אתמול הובא לידיעתי שמתוך המוני העצורים בבלפור אני היחידה שנתבקשתי להתפשט, ונעשתה לה בדיקה רקטלית. בחדר שירותים, עם שני שוטרים שעמדו מעלי ובחנו אותי", סיפרה שושקה והוסיפה: "מאמינה שהיחס אלי הוכתב מלמעלה. שלא סתם עצרו אותי ככה והתנהגו אלי ככה. הדרך הקלה היא לעבור הלאה. לשכוח את זה. אבל אני רוצה לשנות משהו. ביחס של המשטרה אלינו המפגינים. רוצה שהמשטרה תבין שאנחנו אזרחי המדינה, עלינו היא אמורה לשמור, ולהתייחס אלינו יפה ובכבוד. ופעולות שרומסות אותנו, כבני אנוש לא יעברו בשתיקה", הצהירה.

"היום אני מתכוונת להגיש תלונה במח"ש, בירושלים, על הליך המעצר שלי, עם דגש על החיפוש הרקטלי שנעשה בי. השוטרים יצטרכו להסביר מה חשבו שימצאו שם, ומה הקשר בין מימוש זכותי האזרחית למחאה, לבדיקת הישבן שלי. המאבק שלי הוא נגד יחס משפיל אלינו המפגינים, על חופש הביטוי שלנו, ומתכוונת להילחם עד שתימחק התלונה המופרכת נגדי, שמגדירה את שושקה 'כהטרדה מינית של הציבור', וייסגר התיק".

אנגלמאיר הוסיף ציטוט של היועץ המשפטי של ירושלים, אלי מלכה, שקבע שזכותה של שושקה להופיע בעיר: "חופש הביטוי האמנותי או חופש היצירה הם חלק אינטגרלי מחופש הביטוי. חופש הביטוי הנו הזכות שנתונה לאדם להביע עמדות גם כאשר הן מנוגדות לעמדות אחרות... מופע שושקה מלווה את האמן אנגלמאיר זה כ-20 שנה הן בארץ והן ברחבי העולם, ואין אנו סבורים שיש במופע משום פגיעה ברגשות באופן המצדיק ביטול המופע, או התערבות בתכניו... אין אנו סבורים כי המופעים האמורים במכתבכם עומדים אינם פוגעים בכבוד האישה, אינם פוגעים בחופש דת, ונמצאים בתחום חופש הביטוי המותר על פי חוק ואינם בניגוד לסטטוס קוו, ואין בהם משום עבירה פלילית, ואין לעיריית ירושלים כל כוונה להתערב באופי המופע או תכניו".

תוך דקות הפך הפוסט לוויראלי וזכה למאות שיתופים, לייקים ותגובות מחזקות מגולשים. "אוהבת אותך שושקה. מחבקת ומנחמת אחרי החוויה הטראומטית. זה לא מגיע לך", חיזקה אליזרין זרוב ("מחוברות"), ואחרים הוסיפו: "לא מצליח לעכל את ענין הבדיקה הרקטלית, שלא לומר את כל סיפור המעצר. מפחיד לדעת שזה קורה, מזעזע לדעת שזה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו. תחושת ההשפלה מוליכה לאזורים אפלים של תקופות אפלות. שושקה, מה שעבר עליך ראוי לכל גנאי".

"שוש, את מודל וחיקוי לכולנו", הגיבה גולשת נוספת. "כולנו שושקה, כולנו מפגינות ומפגינים וכל מה שביניהם וסביבן, כולנו ורודים, שחורים, לבנים, צהובים, ספוגים, ערומים ולבושים, מבד או מעור, גבוהים ונמוכות, עם ציצים או בלי, עם שיער או קרחות בלונדיניות או ברונטיות. כולנו שושקה ושושקה היא כולנו".

"הבטן מתהפכת", סיכם גולש. "אין מילים למה שעשו לך. תהיי חזקה את דוגמה ומופת".

לאחר פרסום הפוסט וכמובטח, אנגלמאיר התייצב בדמותה של שושקה בתחנת המשטרה ומסר תלונה רשמית על מעצרו.

מדוברות משטרת ישראל נמסרה התגובה: "מבדיקה שנערכה עולה כי המפגין עוכב על ידי הכוחות שסברו כי מדובר בהתנהלות פרובוקטיבית שיש בה משום פגיעה וביזוי של נשים באופן שעלול להפר את הסדר, ועל כן התבקש לעזוב את המקום. וכשסרב, עוכב לתחנה. לאור ההסבר שנתן למעשיו המפגין שוחרר לדרכו. המשטרה תמשיך ותאפשר את חופש הביטוי והמחאה כל עוד אלו עומדים בלשון החוק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר