מועדון החמש: הזרים המשפיעים ביותר בשנות ה־2000

אנתוני פארקר הוא גדול השחקנים בהיסטוריה של הכדורסל הישראלי • שאראס סחף את הצהובים לגבהים שלא הכירו ביד אליהו • דונטה סמית' היה האיש שגרם למכבי ת"א לרעוד מפחד • דריל מונרו הפך לסמל ההצלחה של מכבי ראשל"צ, וג'רמי פארגו הוא קבלן התארים של העשור החולף

צילום: NBAE/Getty Images // פארקר מרחף. הטוב בהיסטוריה של הליגה

"ישראל היום" ממשיך בפרויקט הדירוגים שמלווה אותנו בשבועות האחרונים, ובעזרתו נסכם את הכדורסל הישראלי בשנות ה־2000. היום בחלק ה' אנו מדרגים את חמשת הזרים המשפיעים ביותר ב־20 השנים האחרונות. כל הנתונים בכתבה מתייחסים לתקופתם בישראל.

1. אנתוני פארקר

במספרים: 3 תארים אירופיים, 5 אליפויות ישראל, 5 גביעי מדינה, פעמיים השחקן המצטיין של היורוליג וחבר בקבוצת העשור של המפעל, שחקן העונה בליגת העל, 3 פעמים בחמישיית העונה בליגה, 16.3 נקודות בממוצע ביורוליג ו־13.1 נקודות בממוצע בליגת העל.

בקצרה: אנתוני פארקר הוא השחקן הטוב ביותר בהיסטוריה של הליגה הישראלית ואחד השחקנים הכי טובים ששיחקו אי פעם בכדורסל האירופי. בחמש השנים שלו בישראל הוא הפך את מכבי תל אביב לקבוצה הטובה באירופה, דחף לדומיננטיות אדירה בליגה ועשה את זה בקלאס ובצניעות האופייניים לו.

קשה לחשוב על שחקנים אחרים שהשפיעו באותה רמה על קבוצה ישראלית ועל הכדורסל הישראלי כמו מספר 8 בצהוב.

מספר 8 בצהוב // צילום : GettyImages
מספר 8 בצהוב // צילום : GettyImages

2. שארונאס יאסיקביצ'יוס

במספרים: 2 אליפויות יורוליג, 2 אליפויות ישראל, 2 גביעי מדינה, פעמיים בחמישיית העונה ביורוליג, השחקן המצטיין של העונה בליגה, השחקן המצטיין של פיינל פור היורוליג, חבר בקבוצת העשור ביורוליג, 15.9 נק' (49.4% ל־3) ביורוליג ו־12.2 נק' ביותר מ־50 אחוזים ל־3 בליגה. 

בקצרה: העלייה של מכבי ת"א החלה עוד לפני ששאראס הצטרף בקיץ 2003, אך הרכז הליטאי הסופר־מוכשר (שלפי דיווחים, מכבי רעננה לא רצתה לצרפו כמה שנים קודם לכן בשל משחק הגנה לקוי) הוסיף לצהובים את הברק והניצוץ שהפכו אותם לקבוצה הפופולרית והאטרקטיבית ביבשת בכל תקופתו בארץ. 

שאראס למעשה אחראי מרכזי לשנתיים הגדולות ביותר בהיסטוריה של הקבוצה הגדולה בישראל, ולכן הוא הגיע למקום השני בדירוג שלנו. 

שאראס. הוסיף ברק וניצוץ // צילום: טל כהן
שאראס. הוסיף ברק וניצוץ // צילום: טל כהן

3. דונטה סמית'

במספרים: 2 אליפויות ישראל, גביע ווינר, השחקן המצטיין של העונה, פעמיים חמישיית העונה, 13.8 נקודות בממוצע בליגת העל (16.8 נקודות בממוצע בפלייאוף).

בקצרה: דונטה סמית' הוא השחקן המשפיע ביותר בכדורסל הישראלי בעשור האחרון ומועמד בולט לזכייה בתואר שחקן העשור, ובצדק. בכל ארבע עונותיו הוא הגיע לגמר הפלייאוף או הפיינל פור וזכה באליפויות היסטוריות עבור מכבי חיפה והפועל ירושלים. 

הדומיננטיות האדירה, היכולות הפיזיות הגבוהות, וכן, גם האישיות הצבעונית והמעניינת שלו הכניסו אותו לספרי ההיסטוריה של הכדורסל הישראלי. כמה טוב שבעונה הקרובה נזכה לסיבוב נוסף ממנו, אפילו אם בקרוב הוא כבר יהיה בן 37.

סמית' במדי הפועל ירושלים. דומיננטיות אדירה // צילום: אלן שיבר
סמית' במדי הפועל ירושלים. דומיננטיות אדירה // צילום: אלן שיבר

4. דריל מונרו

במספרים: אליפות ישראל, השחקן המצטיין של העונה, חמישיית העונה, השחקן המצטיין בפיינל פור, 14 נקודות בממוצע למשחק (17.2 נקודות בממוצע בפלייאוף).

בקצרה: שחקנים בודדים בהיסטוריה של הענף בארץ הצליחו להשפיע על קבוצה אחת כמו שדריל מונרו השפיע על מכבי ראשל"צ בחמש השנים האחרונות, ולמעשה שינה את ההיסטוריה שלה. ב־2015/16 הוא היה השחקן המצטיין באליפות ההיסטורית ובשנתיים האחרונות הוביל אותה לשני גמרי פיינל פור, עם יכולת אדירה במאני טיים ומנהיגות שעושה את השחקנים לידו טובים יותר.

כמו השחקנים המדורגים מעליו, שמו כבר נחקק בספרי ההיסטוריה של הכדורסל הישראלי ושל המועדון הכתום, וכולנו סקרנים לראות אילו קסמים הוא יצליח לחולל בעונה הקרובה.

מונרו. אליפות היסטורית // צילום: אלן שיבר
מונרו. אליפות היסטורית // צילום: אלן שיבר

5. ג'רמי פארגו

במספרים: 4 אליפויות ישראל, 2 גביעי מדינה, חמישיית העונה בליגה, חמישייה שנייה ביורוליג, 11.6 נק' בממוצע למשחק בליגה (14.5 נק' בממוצע בפלייאוף).

בקצרה: הרכז האתלטי הוא אחד השחקנים החשובים והמשמעותיים בעשור האחרון בכדורסל הישראלי. הוא פרץ לתודעה ב־2010 כשסחף את הפועל גלבוע/גליל לזכייה באליפות. בעונה שלאחר מכן הוא הגיע ממש במקרה למכבי ת"א (בעקבות בעיות בליבו של מיקאל טורנס שאמור היה להגיע) והתגלה כאחד השחקנים המלהיבים באירופה, כשהצטיין כל הדרך לגמר היורוליג. 

בעונת 2017/18 חזר פארגו בחלק האחרון של העונה והיה הגורם המרכזי בזכייה באליפות של מכבי, ובתווך גם היה המצטיין בהגעה היחידה של הצהובים לרבע גמר היורוליג בחמש העונות האחרונות עד השנה האחרונה. עם חידוש הליגה לאחר פגרת הקורונה, החתימה אותו הפועל ירושלים כדי שיעזור לה לזכות בעוד תואר, אבל לאדם אריאל ומכבי ראשל"צ היו תוכניות אחרות.

פארגו עם קטש בגלבוע. 4 אליפויות בישראל // צילום: דוד כהן
פארגו עם קטש בגלבוע. 4 אליפויות בישראל // צילום: דוד כהן

כמעט נכנסו: פי ג'יי טאקר, דווין סמית'

מדרגים: עודד שלו, אלי שטרן, אלי סהר, אבי סגל, עידו אשד ויעקב מאיר

הכתבות הקודמות בסדרה: הישראלים הטובים ביותר, הפלופים הזרים הגדולים ביותר, המאמנים הישראלים הגדולים ביותר, המתאזרחים הגדולים ביותר

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר