כבר לא אי אנרגטי: ישראל תתחבר לרשת החשמל האירופית

החיבור ייעשה באמצעות כבל באורך 1,750 ק"מ ובעומק של עד 3 ק"מ • החיבור דרך קפריסין ויוון יאפשר העברה של עד 1,000 מגה ואט ובהמשך הספקו יוכפל

צילום: משה שי // תחנת הכוח באשדוד

ישראל תתחבר בקרוב לרשת החשמל האירופית. ל"ישראל היום" נודע כי עד לסוף השנה צפויה ישראל לחתום על הסכם ראשון מסוגו עם יוון וקפריסין להקמת כבל חשמל תת־ימי שיחובר אל רשת החשמל האירופית. 

הפרויקט צפוי להיות מושלם עד 2024, אם לא יתרחשו תקלות או ייערמו מכשולים לא צפויים. לאחרונה שוחח השר שטייניץ עם שרת האנרגיה החדשה של קפריסין, נטאשה פילידס, שהביעה נכונות להניע את המהלך. עלות הפרויקט מוערכת ב־3.1 מיליארד שקלים, כשמימון הפרויקט על ידי האיחוד והמדינות השותפות, לרבות ישראל, ייקבע בהמשך בהתאם להסכמים שייחתמו בין הצדדים. כבל החשמל, באורך 1,750 ק"מ ובעומק של עד שלושה ק"מ, צפוי לצאת מישראל אל קפריסין, משם לכרתים ולחצי האי היווני, וכך יתחבר אל הרשת האירופית

בשלב הראשוני יוכל הכבל לקבל ולהעביר 1,000 מגה ואט ובהמשך הקיבולת שלו תוכפל.

מדובר בשיתוף פעולה שני בתחום התשתיות בין המדינות, לאחר שבינואר האחרון נחתם באתונה פרויקט צינור הגז הטבעי, האיסט־מד, שיחבר את שדה לוויתן ואפרודיטה בקפריסין ליוון ומשם לחלקים אחרים באירופה. 

"במסגרת פרויקט אירו־אסיה יונח כבל לאספקת חשמל בין ישראל, קפריסין, יוון והאיחוד האירופי", נכתב בטיוטת מזכר הבנות שנשלחה ממשרד האנרגיה הישראלי למקביליו ביוון ובקפריסין והגיעה ל"ישראל היום".

"הפרויקט יקדם ביטחון ושגשוג אנרגטי אזורי, ומהווה מרכיב משמעותי בשיתוף הפעולה האסטרטגי המשולש בין הצדדים. יחד עם צינור גז האיסט־מד, הכבל החשמלי יאיץ את הפיתוח האנרגטי של פרוזדור אגן הים התיכון המזרחי באמצעות הגדלת אספקת החשמל של ישראל והאיחוד האירופי, לצד איזון ביקושים וקידום תחרות בין ספקי חשמל לשם יצירת שווקי אנרגיה יעילים יותר".

מפת רשת החשמל של מדינות אגן הים התיכון ואירופה
מפת רשת החשמל של מדינות אגן הים התיכון ואירופה


הכבל החדש צפוי להעניק מענה לאתגרים שמולם ניצב המשק הישראלי בקידום המעבר לאנרגיות מתחדשות והמשך ביסוס העצמאות האנרגטית של ישראל, כמו גם יאפשר הידוק הקשרים האסטרטגיים עם יבשת אירופה. האיחוד האירופי וכל מדינות יבשת אירופה מחוברים ברשת חשמל אחת המסועפת ומתפרסת בין מדינות ויבשות שונות. החיבור מאפשר יצוא ויבוא של חשמל בין מדינות האיחוד ולמדינות שכנות נוספות כגון טורקיה, אוקראינה, מרוקו ועוד. החיבורים הללו מייעלים את משק החשמל של המדינות ועוזרים בייצובו, בעיקר בתקופת הגידול בשימוש באנרגיות מתחדשות, שהן פחות יציבות מהאנרגיות הקונבנציונליות.

מדיניות האיחוד האירופי קובעת כי כל מדינות האיחוד יחוברו לרשת משותפת, כך שקפריסין נותרה בין המדינות האחרונות באיחוד שאינה מחוברת למדינות אחרות. בנוסף, מדיניות האיחוד כוללת יעדים להגדלת החיבוריות והמסחר בחשמל בין מדינות האיחוד, שכן יכולת המסחר בחשמל מייעלת את משק החשמל האירופי ותורמת לעמידה ביעדי הפחתת פליטות גזי חממה.

במשרד האנרגיה מסבירים כי לישראל אינטרס גיאופוליטי ומדיני בהתחברות אל הרשת האירופית, וכן אינטרס רחב בהענקת רשת ביטחון נוספת למשק החשמל הישראלי מבחינת השמירה על רציפות תפקודית ואמינות האספקה.

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, אמר ל"ישראל היום" כי הפרויקט: "יאפשר לנו לקבל גיבוי חשמלי מאירופה בעיתות חירום וגם יתמוך ביכולתנו להגדיל בצורה משמעותית את ההסתמכות על אנרגיה מהשמש". טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר