ברוס לי: האם טרנטינו הלך רחוק מדי?

קארים עבדול ג'אבר טען על המנטור שלו כי הוא "לא היה כמו השמוק שטרנטינו צייר בסרטו" • "תהיה מים" מגבה את הטענה הזו עם כל ההוכחות הנדרשות

צילום: AP, מתוך ארכיון ברוס לי // אגדה או שק חבטות יהיר?

פסטיבל דוקאביב המסורתי שיצא לדרך השבוע לא משופע השנה בסרטי ספורט, אבל מי שחושב ש"תהיה מים" - סיפורו של ברוס לי, הוא רק סרט ספורט מפספס לגמרי את העניין. על אף שהסרט הוא חלק מסדרת הסרטים המצוינת של רשת הטלוויזיה האמריקאית ESPN, שבשנים האחרונות עושה חיל עם סרטי הדוקו 30/30, הרי שהיצירה הדוקומנטרית המצוינת הזאת היא הרבה מעבר לסרט ספורט.

"את אבא שלי לשק חבטות יהיר". טרנטינו // צילום: AP
"את אבא שלי לשק חבטות יהיר". טרנטינו // צילום: AP

לאחרונה, עלה בחזרה שמו של ברוס לי לכותרות בעקבות האופן בו הציג אותו גדול במאי התקופה קוונטין טרנטינו, בסרטו האחרון "היו זמנים בהוליווד", כדמות אגוצנטרית, לא מודעת לעצמה ובעיקר קצת טיפשית, בסצנת הקרב המפורסמת של הכפיל של ברוס לי עם דמותו של קליף בות' (בראד פיט). המתקפה על הבמאי לא אחרה לבוא כאשר הבת של אגדת אומניות הלחימה תקפה אותו ואמרה שהוא הפך "את אבא שלי לשק חבטות יהיר". רבים ממכריו הצטרפו לביקורת וטענו שטרנטינו הלך רחוק מדי. הבמאי מיהר להתנצל ולהזכיר שמדובר באליל שלו ושהוא מזכיר זאת לכל אורך הקריירה שלו.

אגדה או שק חבטות יהיר? // צילום: באדיבות ESPN
אגדה או שק חבטות יהיר? // צילום: באדיבות ESPN

הדוקומנטרי החדש שיצא הקיץ מתעקש להתעמת גם עם העניין הזה. מי שיוצא להגנת ברוס לי הוא תלמידו מימים ימימה, אגדת הכדורסל קארים עבדול ג'אבר, שהתאמן בלוס אנג'לס אצל לי במשך ארבע שנים ואף שיתף איתו פעולה בסצנת קרב בלתי נשכחת. "ברוס לי לא הסתובב כמו השמוק שטרנטינו צייר בסרטו", הגן על חברו, כאשר סיפר על מערכת היחסים שנרקמה ביניהם לאורך השנים.

הסרט חושף לראשונה את הארכיון האישי של המשפחה ואת ההיסטוריה הפרטית הכתובה של לי // צילום: מתוך הארכיון
הסרט חושף לראשונה את הארכיון האישי של המשפחה ואת ההיסטוריה הפרטית הכתובה של לי // צילום: מתוך הארכיון

לא חסרים סרטים דוקומנטריים על ברוס לי ואם אתם מעריצים גדולים אתם בוודאי מכירים את רוב הסיפורים המופיעים ב"תהיה מים", אך בכל זאת מדובר בסרט יוצא דופן, כי הוא חושף לראשונה את הארכיון האישי של המשפחה ואת ההיסטוריה הפרטית הכתובה של לי. מעטפת הסרט רחבה, מתחילה בשנותיו הראשונות בהונג קונג ומסתיימת כאשר נגע בתהילה, ולו לזמן קצר ביותר. בנוסף, ייחודו של הסרט מגיע דווקא בהקלטות הקוליות של בכירים בתעשיית הסרטים האמריקאית, שבזמן אמת לא בדיוק האמינו בפוטנציאל הגלום בענק הזה.

הקרנת "תהיה מים" תיערך הערב, חמישי 22:30 בדרייב אין תל אביב, ובהמשך ישודר הסרט בהוט 8.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר