שיעור בהונאה: תארים מזויפים ושכר מוגזם

מורים זייפו תארים אקדמיים, מנהלים קיבלו שכר שלא מגיע להם - ונאלצו להחזירו • דווקא מי שאמור לחנך את דור העתיד מספק מודל מפוקפק לחיקוי

מורה // צילום אילוסטרציה: עמי שומן // מורה // צילום אילוסטרציה: עמי שומן

מורים זייפו תארים אקדמיים, מנהלים קיבלו שכר שלא מגיע להם - ונאלצו להחזירו. מערכת החינוך אמורה לעסוק לא רק בציונים אלא גם לחנך לערכים ולהתנהגות על פי חוק. אלא שנראה שדווקא מי שאמורים להקנות את הערכים האלה, ניסו להונות את משרד החינוך.

אגף האכיפה במשרד החינוך גילה לאחרונה כי 33 עובדי הוראה ומנהלים היו בעלי תארים אקדמיים מזויפים - כלומר כלל לא סיימו לימודי הוראה. בחשודים לכאורה בזיוף התואר האקדמי שני מנהלי בית ספר ומורים המלמדים בבתי ספר במזרח ירושלים.

המורים הגישו את התארים האקדמיים המזויפים כדי לקבל רישיון לעסוק בהוראה, וכן כדי להקפיץ את שכרם. כך, למשל, העונש על עבירת זיוף מסמך הוא מאסר בפועל של עד שנה. עם זאת, זיוף המסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר יכול להגיע לעונש מאסר בפועל של עד שלוש שנים.

לדברי דודי כהן, מנהל אגף אכיפה במשרד החינוך: "מדובר במקרים חמורים מאוד. אפשר לדמות את הדבר לרופא שיתקבל לעבוד בבית החולים עם תואר מזויף. יש פה פגיעה קשה בתלמידים, ואין בכוונתנו לעבור לסדר היום". לדברי שר החינוך יואב גלנט: "אני רואה בחומרה רבה כל ניסיון להציג מצג שווא ולגרום במרמה להעסקה של עובדי הוראה מבלי שהוסמכו לכך באופן רשמי. משרד החינוך בהנהגתי יפעל כנגד מגישי התעודות המזויפות, ובכללם עובדי ההוראה".



"רואה בחומרה רבה", שר החינוך גלנט // צילום: גדעון מרקוביץ'
"רואה בחומרה רבה", שר החינוך גלנט // צילום: גדעון מרקוביץ'

נראה שאי סדרים מופיעים לא רק אצל המורים, אלא גם אצל מנהלי אגפים ומחלקות החינוך ברשויות המקומיות. ביקורת שערכה יחידת האכיפה באגף שכר והסכמי עבודה של משרד האוצר העלתה חריגות שכר בקרב עשרות בעלי תפקידים בסכום כולל של עשרות מיליוני שקלים.

לפי ההסכם שנחתם בין איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות והסתדרות המורים לבין מרכז השלטון המקומי, מנהלים אלו מחויבים להגיע לתפקיד מתחום ההוראה. בשל כך השכר המכובד שלהם מגלם בתוכו גם את הוותק שלהם במערכת החינוך. אלא שבחלק מהמקרים שובצו לתפקידים אלו אנשים ללא שום ניסיון וללא דרישה בסיסית כגון תעודת הוראה - כך שבפועל, הם אינם זכאים לשכר שקיבלו. לדוגמה, מנהלת מחלקת חינוך באזור השרון שובצה לתפקיד אף שמעולם לא היתה מורה או ביצעה תפקיד חינוכי־פדגוגי. אותה מנהלת קיבלה שכר של מנהלי מחלקות חינוך, בעוד בפועל לא היתה לה אפילו תעודת הוראה, ובסופו של דבר היא נאלצה להשיב כ־70 אלף שקלים לקופת העיר. כמו כן, הבדיקה העלתה כי מנהלי מחלקות רבים מקבלים תשלומים מופרכים וחורגים דוגמת שעות כוננות, שעות נוספות גלובליות ועוד.

לטענת גורם במשרד האוצר, איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות והסתדרות המורים מטעים הן את הרשויות והן את מנהלי מחלקות החינוך. "מבטיחים למנהלי מחלקות החינוך שכר הגבוה מהמותר בחוק, ובסוף מנהלי מחלקות החינוך נאלצים לפגוש את עובדי יחידה האכיפה, לרדת באלפי שקלים בשכר השוטף ולהשיב עשרות אלפי שקלים לקופה הציבורית. בשל טעויות אלה נגרמים עוגמת נפש רבה למנהלים ונזק כלכלי משמעותי לקופה הציבורית".

איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות מסר כי הוא חתום על הסכמים קיבוציים ופועל ליישומם בהתאם לכך ולפי ההסכמים בלבד. מהסתדרות המורים נמסר: "הסתדרות המורים חתומה על הסכמים קיבוציים, בין השאר, של מנהלי מחלקות לחינוך ברשויות המקומיות. ההסתדרות מכבדת את ההסכמים הקיבוציים ופועלת ליישומם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר