שנת הלימודים הקרובה תכלול למידה מרובה מרחוק החל מכיתות ה' ומעלה. אלא שאחד החששות הגדולים במשרד החינוך הוא ירידה בהישגים בלימודי המתמטיקה, שבשנים האחרונות עשו קפיצה משמעותית בתחום. לצורך כך, גייסו במשרד החינוך וקרן טראמפ את עמותת בוגרי 8200, שפיתחו תוכנות המאפשרות לעקוב בזמן אמת אחר הלימוד וההתקדמות של כל תלמיד.
המערכות הותקנו במחשבי המורים והתלמידים, ושני הצדדים יכולים לשמור על קשר רציף בלמידה. שם התוכנית הוא "לומדים קרוב־רחוק", והיא מיועדת לתלמידי ט'-י' שנמצאים בשלב קריטי, במעבר שבין החטיבה לתיכון. המורים יקבלו תמונה עדכנית בנוגע להתקדמות התלמידים בחומר, שיכללו תמרורי אזהרה שיתריעו על תלמידים מתקשים. במסגרת המהלך, מאות מורים למתמטיקה ישתתפו בקהילות מקצועיות שבהן יתייעצו וישפרו את הוראתם.
עוד בנושא:
פרסום ראשון: הפתרון של משרד החינוך לנבחנים בחמש יחידות
מחיר הקורונה: אלפי תלמידים לא ייגשו למבחני הבגרות
התרסקות מתמטית: ההסגר פגע בציונים
לדברי נרית כץ, מפמ"ר מתמטיקה במשרד החינוך: "הבנו שהקורונה הולכת ללוות אותנו עוד הרבה זמן. עשינו פיילוט ראשוני, ולאור ההצלחה שלו התוכנית תתרחב משמעותית ותכלול את כל המגזרים. עשינו חלוקה מחודשת של חומר הלימוד במתמטיקה ומיפינו איזה חומר אפשר ללמוד בלמידה מרחוק ומה כדאי ללמד פרונטלית".

הניסיון למנוע ירידה בציונים במתמטיקה יתרחש גם בשאר הכיתות. בכיתות ז'-ח' יתקיים מעקב אחר התלמידים דרך הפורטל החינוכי ותוכנות שמנטרות את מידת ההצלחה בתרגול, המורים יוכלו לדעת כמה זמן התלמיד תרגל ובאילו תרגילים הצליח. בכיתות י"א-י"ב חומר הלימוד יהפוך לקורסים מוקלטים ומצולמים על ידי מרצים מהטכניון ובשיתוף ישראל דיגיטלית.
מי ששותפה מרכזית לנושא היא קרן טראמפ, שפועלת במשך עשור לסייע למערכת החינוך לבלום את ההידרדרות בלימודי המתמטיקה והמדעים. "גם לפני הקורונה, לימודי מתמטיקה ברמה גבוהה היו קשים", מסביר אלי הורביץ שעומד בראש הקרן. "עכשיו לקושי הזה מתווסף האתגר של למידה מרחוק".
במשך שנים הקרן התמקדה במאמץ להכפיל את מספר בוגרי 5 יח"ל בתיכון, מאמץ שרשם הצלחה. כעת פעילותה מתרחבת גם לחטיבות הביניים. "המטרה שלנו היא לאפשר ליותר תלמידים ותלמידות, במרכז ובפריפריה, יהודים וערבים, את ההזדמנות ללמוד ברמה גבוהה ולבנות בסיס חזק בחטיבה לקראת הלימודים בתיכון", מסביר הורביץ.
נזכיר כי ביוני קרא משרד החינוך לבתי הספר להימנע ממבחני הקבצות במתמטיקה, שמחלקים את תלמידי כיתות ט' לקבוצות למידה ברמת 4 או 5 יחידות לימוד. המשרד המליץ ללמד בתשפ"א את תלמידי כיתה י' בחומרים משותפים, עבור שתי רמות הלימוד, ובכך לאפשר לכמה שיותר תלמידים להשלים פערים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו