אישום: קצין התמודד לנציבות - יו"ר ארגון הכבאים אסף כסף מפקודיו

אבי אנקורי הודיע לכבאי הדרום על פתיחת חשבון ייעודי להתרמה, שבו הצטברו 38 אלף ש' • נציבות שירות המדינה: "ניצול מרות והתנהגות שאינה הולמת" • אנקורי מכחיש: "אכיפה בררנית"

צילום: דודי ועקנין // יו"ר ארגון הכבאים הארצי אבי אנקורי

אבי אנקורי, יו"ר ארגון הכבאים הארצי, בעימות עם נציב כבאות והצלה, ועומד לדין משמעתי. נציבות המדינה טוענת כי היה מעורב בפרשת התרמה של לוחמי אש שנועדה לסייע למפקדם - שהתמודד על תפקיד נציב כבאות והצלה.

לאחרונה החל בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה שלב ההוכחות בכתב תובענה שהוגש נגד אנקורי, במסגרתו נטען כי בין יוני 2016 לינואר 2017 התנהל נגד משה סוויסה, אז מפקד מחוז הדרום במערך הכבאות, הליך בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה. סוויסה התמודד אז על תפקיד נציב כבאות והצלה מול דדי שמחי שפרש מצה"ל. בכתב התובענה נגד אנקורי נטען כי לוחמי אש במחוז הדרום "גויסו" כדי לסייע לו. 

על פי התובענה, אנקורי הנחה את חברי המזכירות הארצית, כנציגי הוועד בתחנות, להתרים את כבאי הדרום כדי לסייע לסוויסה במימון ההגנה המשפטית בהליך משפטי שהתנהל נגדו באותה עת, וזאת, על פי הטענה, בניגוד לתקנון שירות המדינה הקובע כי "אסור לעובד להתרים כספים לאיזו מטרה שהיא ולא לגבות או לקבל כספים שנתרמו לאיזו מטרה שהיא זולת לאוצר המדינה או בתוקף תפקידו". 

נציב כבאות והצלה דדי שמחי // צילום: גדעון מרקוביץ'
נציב כבאות והצלה דדי שמחי // צילום: גדעון מרקוביץ'


לשם כך, נטען בתובענה, הנחה אנקורי כי נפתח חשבון ייעודי לכך, וכי ההתרמה יכולה להתבצע ישירות לחשבון או בהעברת כסף מזומן לנציגי הוועדים. כן נטען נגדו כי ההתרמות בוצעו באמצעות חברי ועד ארגון הכבאים הארצי והוועדים המקומיים בתחנות השונות במחוז. 

כן נטען כי רוב ההתרמה בוצעה בכסף מזומן והשתתפו בה פקודיו של סוויסה בדרגות שונות לרבות הסגל הבכיר. וכך, על פי התובענה, בחשבון הצטברו 38 אלף שקלים, שהועברו לפרקליטו של סוויסה. חלק מהכספים הועברו לחשבון ישירות מארגון הכבאים הארצי. 

כתב התובענה מאשים את אנקורי בהתרמה אסורה שיש בה משום ניגוד עניינים וניצול מרות וקובע כי פגע במשמעת שירות המדינה, התנהג התנהגות שאינה הולמת ובפגיעה בשמו ובתדמיתו של שירות המדינה בעיני הציבור.

יצוין כי סוויסה שהורשע בכך שלא מנע את ההתרמה, הוענש בנזיפה ובקנס ופרש לגמלאות. אנקורי מכחיש את האישומים נגדו וטוען באמצעות פרקליטיו, בין היתר, כי לא נתן הנחיה להתרמת כספים וכי מדובר ב"אכיפה בררנית", שכן התרמות למען כבאים ומפקדים ברשות הכבאות נעשו כבשגרה מימים ימימה וכי שום גורם לא עדכן את הכבאים שהדבר אסור.

לכשנשאל אם לא היה ראוי שישעה את עצמו מהתפקיד עד לסיום ההליך המשפטי נגדו, השיב אנקורי ל"ישראל היום" כי חזקת החפות עומדת לזכותו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר