צילום: איי.אף.פי - ארכיון // ה"רוצח מגולדן סטייט" בבית המשפט, אמש

מאסר עולם ל"רוצח מגולדן סטייט"

ביהמ"ש גזר על ג'וזף דאנג'לו, שוטר לשעבר, עונש חמור על רציחות ומקרי אונס שהתרחשו בשנות ה-70 וה-80 • ביתה של אחת הקורבנות: "הבוגימן עזב"

מספר חודשים לאחר שנסגרה עימו עסקת טיעון, גזר אמש (שישי) בית המשפט בסקרמנטו קליפורניה עונש של מאסר עולם ללא אפשרות חנינה על ג'וזף דאנג'לו. במסגרת ההסדר הודה השוטר לשעבר בן ה-74 ב-13 מקרי רצח.

"הרוצח מוגלדן סטייט" הטיל איימה על תושבי קליפורניה בשנות השבעים והשמונים והיה מעורב במקרי אונס ורצח רבים ונתפס רק בשנה שעברה בזכות דגימות DNA שנלקחו ממנו. במהלך השמעת גזר הדין, שנערכה שעתיים, דאנג'לו לא הראה שום רגש. באולם בית המשפט המאולתר באוניברסיטת סקרמנטו סטייט נכחו גם הקורבנות ובני משפחותיהם.

"הבוגימן" קיבל זמן לדבר לאחר קבלת העונש, קם מכיסא הגלגלים בו הוא משתמש ואמר: "הקשבתי לכל ההצהרות שלכם ואני מצטער שפגעתי בכם". לטענתם של התובעים במקרה ההתנצלות לא הייתה כנה. במהלך המשפט הוקרנו סרטונים מתוך תאו של דאנג'לו בהם נראה מטפס על שולחן ועומד על רגליו, מה שלדבריהם הוכיח את העובדה כי הוא אינו זקוק לכיסא גלגלים.

ג'וזף דאנג'לו בביהמ"ש, אמש // צילום: איי.אף.פי
ג'וזף דאנג'לו בביהמ"ש, אמש // צילום: איי.אף.פי

בחודש יוני האחרון הודה הנאשם בפומבי ב-13 מקרי רצח וב-13 אישומים הקשורים לאונס שהתרחשו בין השנים 1975-1986, ובנוסך בעוד עשרות מקרי אונס נוספים אשר חל עליהם חוק התיישנות.

כזכור, ב-2018, שנים לאחר שנראה היה שסדרת הרציחות ומקרי האונס שיוחסו ל"הרוצח מגולדן סטייט" יישארו ללא זיהוי וללא אשמה, נעצר דאנג'לו בהפתעה גמורה. מעצרו של דאנג'לו התאפשר, כאמור, בזכות מאגרי DNA בהם אנשים מכל רחבי העולם עוזרים זה לזה לאתר את משפחתם הרחוקה ולבנות אילנות יוחסין.

החוקרים החליטו לנצל את העובדה שבשנים האחרונות יש מספר הולך וגובר של אתרים המציעים למשתמשים לשתף את החומר הגנטי שלהם כדי להתחקות אחר קרוביהם מכל העולם ובבולשת הפדרלית החליטו להקים משתמש באתר GEDmatch ובהתחזות לאזרח שרוצה למצוא את משפחתו המורחבת.

שמחה בביהמ"ש בסקרמנטו // צילום: רויטרס
שמחה בביהמ"ש בסקרמנטו // צילום: רויטרס

"ללא רחמים"

פרקליטת מחוז קונטרה קוסטה דיאנה בקטון אמרה: "מעל ארבע עשורים – זה המון זמן לחכות לצדק". תובעים ממדינות בהן ביצע את פשעיו אמרו לשופט מייקל באומן כי דאנג'לו לא ראוי לרחמים, אך השופט מצידו טען כי אין לו את היכולת לקבוע לאיזה סוג כלא יישלח והוסיף כי "הניצולים דיברו בבירור – הנאשם לא ראוי לרחמים", מה שהוביל למחיאות כפיים סוערות מצד הקהל.

בתה של אחת מקורבנותיו שיתפה כי אמה, אשר נאנסה על ידי דאנג'לו בשנות ה-70 והלכה לעולמה בשנת 2016, הייתה מתעוררת במהלך הלילה לבדוק שילדיה בטוחים וכי הדלתות וחלונות הבית נעולים. "נחמד שהוא נעלם. זה כמו סיפור שסיפרת לעצמך כל חייך ועכשיו לא קיים יותר", אמרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו